شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
نظر شخصیت‌های بین‌المللی درباره نتایج انتخابات ایران

شهروند|  انتخابات ایران در سطح بین‌المللی چه در میان اهالی سیاست و چه در سطح رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از همان زمان آغاز رقابت‌های انتخاباتی در ایران بخشی از اخبار خود را به این موضوع اختصاص دادند و در روز انتخابات نیز با اختصاص «خبر فوری» به انعکاس انتخابات در ایران پرداختند. بعد از انتخابات نیز نتیجه گویا برخی از اهالی سیاست را غافلگیر کرده است؛ به‌ویژه نتایج انتخابات در تهران که مورد توجه قرار گرفته؛ با این حال شخصیت‌های بین‌المللی نظر خود را درباره کلیت انتخابات مطرح کرده‌اند. بخشی از این اظهار نظر‌ها مربوط به مواضع رسمی کشورهاست که توسط رسانه‌ها انعکاس یافته است.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید یکی از افرادی بود که موضع کشورش را درباره انتخابات مطرح کرد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید «ارنست» در کنفرانس مطبوعاتی خود در واکنش به نتایج انتخابات اخیر ایران و تأثیرش بر سیاست‌های دو طرف به‌ویژه توافق هسته‌ای گفت: توافق دیپلماتیکی که تابستان گذشته برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حاصل شد، بر مبنای این‌که یک دولت میانه‌روتر در ایران روی کار بیاید، منعقد نشده است. او افزود: من درحال حاضر نمی‌خواهم درباره نتیجه انتخابات اظهارنظر کنم؛ چرا که مشخص شده است سرنوشت برخی حوزه‌ها به دور دوم کشیده شده‌اند؛ مهم این است که اطمینان یابیم ایران به الزامات گسترده بین‌المللی که دیگر کشورها از آن تبعیت می‌کنند، پایبند است. در برلین «ساسون شبلی» معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز درباره انتخابات ایران موضع‌گیری کرد. او در نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: شرکت فراگیر مردم ایران حاکی از تصمیم آنها برای تعیین روند آینده کشور و سرنوشت خود است. معاون سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: از این‌که انتخابات در ایران به طور مسالمت‌آمیز و بدون مشکل برگزار شد، خرسندیم. وی اضافه کرد: ما بسیار امیدوار هستیم که ایران همچنان به صورت سازنده در مذاکرات صلح سوریه شرکت کند و در حل مناقشات منطقه‌ای سهم سازنده‌ای داشته باشد.
انتخابات ایران درس بزرگ دموکراسی
در دیدار «لوولین ماندرز» معاون وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی با محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفت. «ماندرز» ضمن تبریک برگزاری دو انتخابات پرشور در ایران به دکتر لاریجانی و ملت ایران گفت: مایلم تبریکات صمیمانه رئیس‌جمهوری کشورمان را نیز برای رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنم. او افزود: این انتخابات در سطح جهانی لحظه به لحظه مورد پیگیری بود و چه حرف‌های زیادی که درباره آن زده نشد؛ طوری که ناظران خارجی هر آن منتظر درگیری‌های خیابانی و کارهای شبیه به این بودند درحالی‌که آنچه واقعا دیده شد این بود که میلیون‌ها شهروند ایران درنهایت نظم و ترتیب آمدند و رأی خود را در صندوق ریختند و قانون با آرامش و با نظم بسیار چشمگیری اجرا شد.
معاون وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی گفت: این یک درس بزرگ برای کسانی است که دنبال دموکراسی هستند و آن را موقعیت بزرگی برای ایران می‌دانیم که بدون‌شک در صحنه جهانی این دستاورد ارزش فراوانی دارد و جایگاه مدنی ایران را به نحو چشمگیری ارتقا بخشیده است.
در مسکو «نیکلای لویچف» معاون دومای روسیه با تأکید بر این‌که «انتخابات ایران و نتایج آن رد ادعای اروپا و آمریکا مبنی بر بی‌همتا بودن دموکراسی غربی است» گفت:  نتایج رأی‌گیری اخیر بر همکاری‌های تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف ازجمله حل‌وفصل مسائل سوریه تأثیر مثبت می‌گذارد.
 «لویچف» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در مجلس دوما به ایتارتاس گفت: نتایج انتخابات جمعه گذشته بر روند حل‌وفصل مسائل خاورمیانه ازجمله اوضاع سوریه تأثیر مثبت می‌گذارد و مواضع سنجیده و در عین حال فعال ایران را به حل این مسائل تحرک بیشتر می‌بخشد. وی در مورد انتخابات اظهار کرد:  نتیجه‌گیری اصلی انتخابات در ایران رد این ادعاست که در جهان فقط الگوی دموکراسی آمریکایی- اروپایی وجود دارد. در ایران احزاب به صورت مرسومی که تصور می‌کنیم فعال نیستند؛ اما به‌عنوان مثال برای یک کرسی مجلس شورای اسلامی ده‌ها نامزد با یکدیگر رقابت کردند. وی گفت: نتایج انتخابات نشان می‌دهد که مردم ایران از توافق‌های به دست آمده توسط دولت ایران (برجام) و بازگشت به ساختار اقتصاد جهانی که تحریم‌ها مانع آن شده بود، حمایت می‌کند.


تعداد بازدید :  343