شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
کسری ۳۰۰‌میلیون متر مکعبی مخازن آب‌‌های زیرزمینی اصفهان
مجلس چاه‌های غیرمجاز را مجاز کرد

ایلنا| مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان نسبت به کسری ۳۰۰‌میلیون متر مکعبی مخازن آب‌‌های زیرزمینی این استان هشدار داد.
حمید ظهرابی در ارتباط با توجه به احیای رودخانه زاینده‌رود در برنامه‌های توسعه گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه بحث احیای حوضه‌های آبخیز پیش‌بینی و تقریبا اقدامات مربوط به آن نیز شروع شده بود، اما در حوضه زاینده‌رود، دیر این برنامه‌ریزی را شروع کردیم و امسال تدوین برنامه مدیریت زیست‌بوم حوضه آبخیز زاینده‌رود و تالاب گاوخونی آغاز شد.ظهرابی با بیان این‌که روند توسعه ناپایدار با شکست روبه‌رو می‌شود که تنها بخش کوچکی از عواقب آن را در زاینده‌رود می‌بینیم، اظهار کرد: وضع چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان نشان می‌دهد که برداشت ما از منابع آب‌های زیرزمینی فرا‌تر از ظرفیت آنهاست، زیرا اکنون شاهدیم که در برخی دشت‌ها سالیانه یک متر افت سطح آب‌های زیرزمینی داریم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان توضیح داد: تعداد چاه‌های مجاز استان بسیار بیشتر از چاه‌های غیرمجاز است و مشکل ما در مورد آنها، اضافه برداشت‌هاست؛ به همین دلیل نیز برنامه‌ای را وزارت نیرو تهیه کرده‌ است. در این فرآیند بحث ممنوعیت و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های مجاز در جهت متناسب کردن برداشت آب‌ها با توجه به میزان منابع آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار دارد. ظهرابی با بیان این‌که نزدیک به ۳۰۰‌میلیون متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی داریم که ناشی از چاه‌های مجاز و غیرمجاز است، افزود: ۱۵۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد که ۶۷۲‌میلیون متر مکعب تخلیه آب در یک‌سال دارند، همچنین ۴۸‌هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان وجود دارد که تعداد قابل توجهی است. او در پاسخ به این سوال که چرا این حجم چاه مجاز در استان حفر شده‌است، توضیح داد: در سال‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که قابل تامل بود. یکی از مسائل این بود که مجلس مصوبه‌ای تدوین کرد که براساس آن به چاه‌های غیرمجازی که در گذشته حفر شده‌ است، پروانه داده شود.


تعداد بازدید :  80