شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:
مجوز ساخت 15 سد که ارزیابی زیست‌محیطی نداشتند، باطل شد
جبران کلیه خساراتی که به علت اخذ نکردن مجوز زیست‌محیطی پروژه‌ها به محیط‌زیست وارد می‌شود، برعهده مجری پروژه خواهد بود

شهروند| مجوز ساخت 15 سد که از وزارت نیرو، مجوز گرفته بودند، به دلیل نداشتن ارزیابی زیست‌محیطی باطل شد. یک ماهی از روزی که معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از توقف عملیات ساخت 15 سد درکشور خبر داد و اعلام کرد می‌گذرد که متولی سدسازی درکشور یعنی وزارت نیرو، پیشنهاد کرده تا جلوی عملیات ساخت سدهایی که مجوز زیست‌محیطی ندارند، گرفته شود. یک‌ماه پس از این خبر که شاید درنظر بسیاری از فعالان محیط‌زیست و منتقدان به پروژه سدسازی، توقفی کوتاه‌مدت معنی می‌داد تا کمی صدای اعتراض‌ها به ساخت سدهای جدید و تخریب بیشتر محیط‌زیست را آرام کند، سعید متصدی خبر جدیدی از وضع سدهایی که مجوز زیست‌محیطی نداشتند، داد، «مجوز ساخت 15 سد به دلیل نداشتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی باطل شد.»  
او با اشاره به این‌که حدود 100 پروژه قابل ارزیابی زیست‌محیطی اکنون درکشور وجود دارد که بین 5 تا 100‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ادامه داد: «ما به علت نبود قوانین و مقررات برای برخورد با آنها با مشکل مواجه هستیم. در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت ارایه دادیم که در نخستین اقدام به همه ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها اعلام شده که از فعالیت این پروژه‌ها به‌طور قاطع جلوگیری کنند. ازجمله پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی می‌توان به پروژه‌های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود و سد خرسان اشاره کرد. من شخصا در بهمن‌ماه امسال از سدهای شفارود و خرسان بازدید کردم و تا زمان تعیین‌تکلیف همچنان این پروژه‌ها متوقف باقی خواهند ماند. سازمان محیط‌زیست اعلام می‌کند که جبران کلیه خساراتی که به علت اخذ نکردن مجوز زیست‌محیطی پروژه به محیط‌زیست وارد می‌شود، برعهده مجری پروژه خواهد بود. البته امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این پروژه‌ها را ساماندهی کنیم.»
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره وضع سدهایی که گفته می‌شد، ارزیابی زیست‌محیطی ندارند هم یادآوری کرد:  «در بین سدهای کشور 15 سد مجوز وزارت نیرو را دریافت کرده‌اند اما مجوز ارزیابی زیست‌محیطی نداشتند. برهمین اساس با هماهنگی وزارت نیرو مجوز این سدها باطل شد چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به ارایه مجوز زیست‌محیطی حساسیت بسیار زیادی دارد.»
متصدی، با یادآوری این‌که امسال 114 پروژه توسعه‌ای را بررسی کرده‌ایم، گفت: «35 پروژه به علت رعایت نکردن اصول و اثرات مخرب زیست‌محیطی رد شده است. درمیان آنها 14 پروژه توانستند مجوز کامل بگیرند. 24 پروژه موفق به اخذ موافقت مشکوک شدند. 37 پروژه نیز قرار است دوباره در کمیته اخذ مجوز زیست‌محیطی مطرح شوند. 51 مورد پروژه نیز باید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را ارایه کنند و تاییدیه بگیرند، البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور هم در موارد نظارتی و کنترلی وارد شده‌اند.»
او ادامه داد: «چهار گروه از پروژه‌ها نیازمند ارزیابی هستند. گروه اول گزارش ارزیابی آنها تحویل و از این نظر رد شده است که با این پروژه‌ها برخورد و از ادامه کار آنها جلوگیری می‌کنیم. گروه دوم پروژه‌هایی هستند که به‌طور مشکوک قبول شده‌اند. گروه سوم نیز، پروژه‌هایی هستند که با انجام آنها موافقت شده اما گروه چهارم شامل پروژه‌هایی می‌شوند که با وجود نداشتن مجوز ارزیابی زیست‌محیطی، پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که جلوی این پروژه‌ها را نمی‌توان گرفت.»
او با بیان این‌که در زمینه ارزیابی زیست‌محیطی در دو‌سال اخیر فعالیت بسیار زیادی را انجام داده‌ایم، ادامه داد: «ابتدا فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی را مطابق با الگوهای بین‌المللی و علمی تغییر دادیم. بسیاری از مشاوران ارزیابی نتوانستند به شیوه علمی کار کنند، بنابراین از کار خود دست کشیدند. 10‌درصد از گزارش‌های ارزیابی درگذشته درقالب علمی تهیه شده بود که نتیجه آن مواجه‌شدن با پروژه‌هایی مانند سد گتوند است.»
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه نشست خبری خود درپانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، تأکید کرد: «از این پس هیچ صنعتی بهانه‌ای برای ملاحظه نکردن مسائل زیست‌محیطی نخواهد داشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست با جدیت بیشتری تمام موارد زیست‌محیطی را رصد و پیگیری می‌کند تا ایرانی سبز و پاک داشته باشیم. بنابراین همه صنایع به نحوی به‌عنوان منابع آلودگی مطرح می‌شوند اعم از واحدهای صنعتی، خدماتی و زیرساختی از این پس هیچ بهانه‌ای برای تولید آلودگی از آنها پذیرفته نیست، بنابراین لازم است واحدهایی که در تولید آلودگی سهم دارند، خود را هرچه سریع‌تر با ملاحظات زیست‌محیطی وفق دهند.»
متصدی درباره برنامه‌های سازمان محیط‌زیست در زمینه صنفی درشرایط پساتحریم گفت: «وجود بنزین پتروشیمی در سوخت کشور موجب افزایش بنزین در هوای شهرها شده بود، بنابراین تصمیم گرفتیم که این بنزین را به هر قیمتی حذف کنیم و این کار را انجام دادیم. متاسفانه ما در زمینه بنزین کمبودهایی داشتیم، بنابراین تلاش کردیم از طریق واردات، بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. در این جهت وزارت نفت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با سرعت بیشتری راه‌اندازی می‌کند و در آینده نزدیک امیدواریم واردات سوخت کشور به صفر برسد.»
او یادآوری کرد: «قرار است استاندارد سوخت خودروهای کشور در‌ سال 97 به یورو 5 ارتقا یابد، بنابراین باید این سوخت را تأمین کنیم. برنامه‌های وزارت نفت نیز بیشتر بر تولید سوخت یورو 5 تأکید دارد، چراکه سوخت پایه اصلی آلودگی هواست.»
او با اشاره به سطح بنزین درکشور هم گفت: «از‌ سال 89 تا 92 سطح بنزین به‌طور متوسط 600 پی‌بی‌بی‌ بود اما درحال حاضر به 30 پی‌بی‌بی رسیده است. استاندارد بنزین 5 پی‌بی‌بی است البته در برخی شهرها به زیر 15 پی‌بی‌بی رسیده است.»


تعداد بازدید :  270