شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
روي خط خبر

سرتیپ گلفام: آثار فیزیکی دفاع‌مقدس باید حفظ شود
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش گفت:   همان‌طور که برای ثبت ارزش‌های دفاع‌مقدس کتاب‌ها نوشته‌می‌شود یا سریال‌هایی را تولید می‌کنند باید آثار فیزیکی آن دوران نیز ثبت شود و باقی بماند.
امیر سرتیپ ابراهیم گلفام در یادمان شهدای چزابه در جمع خبرنگاران، گفت: هر واقعه‌ای که رخ می‌دهد به غیر از بحث‌های توصیفی، تصویری و نوشتاری آن‌ که در راستای حفظ و ثبت آن‌واقعه انجام می‌شود، باید آثار و باقی‌مانده‌های فیزیکی آن نیز برجای بماند چراکه همواره نسل‌های آینده می‌خواهند درباره چگونگی، کمیت و کیفیت آن واقعه تاریخی بدانند.
وی ادامه داد: دوران دفاع‌مقدس ما نیز این‌گونه است و علاوه‌بر موضوعات نوشتاری و تصویری، آثار فیزیکی آن‌زمان باید حفظ‌شود چراکه در دوران جنگ تحمیلی مبارزه جانانه‌ای شکل‌گرفته که نمودی از حق و باطل است. آثار فیزیکی دوران‌مقدس مجاهدت‌های ما را به نسل‌های آینده نشان می‌دهد و بازگو خواهد کرد. از آن‌جایی که دشمن به خاک ما هجوم آورده‌بود، بیشتر آثار فیزیکی مانند سنگرهای خمپاره و سنگرهای اجتماعی آنها و دیگر استحکامات‌شان در خاک کشور ما موجود است که هریک به‌تنهایی سندی گویا از زمان جنگ تحمیلی به حساب می‌آیند.
جانشین قرارگاه مرکزی راهیان‌نور ارتش افزود: مسأله‌ای که باید در این رابطه به آن توجه کنیم، این است که ابتدا مردم بومی، مسئولان شهری و همچنین مسئولان کشوری، اسناد فیزیکی زمان جنگ را حفظ کنند چراکه اگر به حال طبیعی خود رها شوند بر اثر تغییرات آب و هوایی فرسوده خواهند شد و از بین خواهند رفت. یادمان باشد دشمن درحقیقت با ایجاد سنگرهایش در خاک کشورمان می‌خواست بماند ولی ما درمقابل آنها ایستادگی کردیم و اجازه ندادیم که به خواسته‌هایشان برسند، از این‌رو بخشی از اسناد دفاع‌مقدس و ارزش‌هایی که خلق شده است را به این شکل می‌توان به نسل آینده منتقل کرد. سرتیپ گلفام در بخش دیگری از سخنانش گفت: عوارض مصنوعی و سنگرهایی که دشمن در زمان جنگ در خاک کشورمان احداث کرده بود، این قابلیت را دارد که در حوزه توریستی نیز به گردشگران خارجی معرفی شوند اما باید راه‌های دسترسی به این مناطق تسهیل شود، از این‌رو عزم ملی را طلب‌می‌کند.
وی با اشاره به یادمان میشداغ که به قرارگاه شهیدصیاد نیز معروف است، افزود: انتظار ما از مسئولان کشوری این است که جاده منتهی به این قرارگاه را که حدود 43کیلومتر است، بازسازی و ترمیم کنند چراکه این جاده، علاوه‌بر کاربرد فرهنگی، دارای کاربردی اجتماعی و اقتصادی نیز هست و در حوزه تجاری بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: روز 26اسفندماه در ایامی که جشنواره ره‌آورد سرزمین نور برگزار می‌شود، 7 عنوان کتاب با موضوع دفاع‌مقدس نیز در خرمشهر رونمایی خواهد شد.

پیشنهاد اختصاص یک درصد تولید ناخالص ملی برای رشد کودکان
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت رشد مغز و تربیت در کودکان گفت: پیشنهاد داده ایم تا در برنامه ششم توسعه یک درصد از تولید ناخالص ملی برای رشد و تکامل جامع کودکان در اختیار سازمان های ذیربط قرار گیرد. به نقل از ایرنا، حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در مراسم هفته آگاهی از مغز (8 تا 14 اسفند) در مجتمع آموزشی راه رشد افزود: در کشورهای پیشرفته دو تا چهار درصد تولید ناخالص ملی برای تربیت کودکان کمتر از هشت سال اختصاص دارد اما این رقم در کشورهای آفریقایی و آسیایی حداکثر به چهار‌دهم درصد می رسد. وی ادامه داد: این موضوع به این معنا ست که تفاوت سرانه رشد و تربیت هر کودک در کشورهای پیشرفته 20 تا 30 برابر کشورهای آسیایی و آفریقایی است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در گام اول برای سرعت بخشیدن به روند تکامل کودکان پیشنهاد اختصاص یک درصد از تولید ناخالص ملی به برنامه تکامل کودکان را داده‌ایم. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: هرچه کودکان از مغز خود استفاده بیشتری کنند با تعداد سلول‌های عصبی بیشتری به سن بزرگسالی می رسند.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: محل تعامل ما با دنیا از روی فکر و اندیشه است و باید روی رشد اندیشه کودکان خود کار کنیم. مسعودی فرید اضافه کرد: باید نهضت فراگیری در رابطه با رشد مغز کودکان در همه استان های کشور اجرا شود و اگر در برنامه‌ریزی‌ها به این امر توجه کنیم به اهداف بزرگتری دست خواهیم یافت.

 


تعداد بازدید :  290