شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
کارآفرینی در کنار ترک اعتیاد در موسسه سیمای‌سبز رهایی

 مدیر داخلی موسسه «سیمای سبز رهایی» به وطن گفت: موسسه با بهره‌گیری از دانش و تخصص و با بسیج پتانسیل‌های اجتماعی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمان و بازتوانی آسیب‌دیدگان اعتیاد، اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌های مختلفی ازجمله مرکز DIC، خانه میان‌راهی، کمپ ترک اعتیاد بانوان مرهم، باشگاه مثبت، پایگاه مددکاری اجتماعی، کارگاه کار‌آفرینی و اشتغال و مددسرای اضطراری یا همان شلتر کرده است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان‌های غیردولتی ایران، قاسم حبیبی، مدیر داخلی موسسه «سیمای سبز رهایی» بیان کرد: این موسسه توانسته است، تیم‌های امدادرسان سیاری تحت‌عنوان out reach را راه‌اندازی کند.
حبیبی درخصوص مجموعه کارگاه اشتغال و کارآفرینی موسسه سیمای رهایی به خبرنگار ما گفت: یکی از فعالیت‌های سیمای‌سبز رهایی، ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی به مددجویان موسسه است. چراکه در اغلب موارد، علت اصلی گرایش افراد به اعتیاد مجدد پس از پاک‌شدن، عدم‌اشتغال فرد است که می‌تواند دو دلیل داشته‌باشد؛ یکی نداشتن تخصص یا مهارت برای اشتغال و دیگری نداشتن سرمایه‌اولیه جهت راه‌اندازی یک شغل که موسسه سیمای سبز رهایی، برای رفع این مشکل اقدام به راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولیدی خیاطی کرده است.
وی اظهار داشت: این کارگاه از امسال راه‌اندازی شده و مددجویانی که در این واحد مشغول فعالیت هستند، در گذشته هیچ تجربه و مهارتی در این خصوص نداشتند و با پشت‌سر گذاشتن آموزش‌های کارآفرینی موسسه، درحال‌حاضر به‌صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای مشغول تولید هستند و اقلام تولید شده در این کارگاه، دارای کیفیت بالایی است.
مدیر داخلی موسسه سبز رهایی تأکید کرد: موسسه سیمای سبز رهایی آماده است تا با موسسات، شرکت‌های خصوصی و دولتی، هتل‌ها و بیمارستان‌ها برای تأمین البسه کار و ملحفه موردنیاز آنها همکاری کند که در این خصوص یک کمپین نیز راه‌اندازی شده‌است.
براساس این گزارش، «خانه میان‌راهی» موسسه سیمای سبز رهایی، در طبقه بالای کارگاه تولید و توانمندسازی موسسه قرارداشت که مدیر روابط‌عمومی این موسسه درباره آن گفت:     این‌جا نخستین خانه میان‌راهی کشور است و مددجویان پس از ترک و رهایی و در دوران بهبود می‌توانند به‌عنوان یک سرپناه امن در این واحد استقرار داشته باشند.
قاسم حبیبی افزود: افرادی که در خانه میان‌راهی سیمای سبز رهایی هستند، هر روز می‌توانند برای کار یا انجام سایر امور به بیرون از خانه بروند و تا زمان ازدواج یا بازگشت به خانواده، می‌توانند در این خانه اقامت داشته باشند، البته قوانین خاصی در این خانه درخصوص، زمان ورود و خروج و سایر امور وجود دارد.
یکی دیگر از بخش‌های موسسه، بخش «DIC» است که ندا بدیعی، مسئول بخش DICدرخصوص آن گفت: افراد معتاد و کارتن‌خواب که خانواده‌هایشان آنها را نمی‌پذیرند، می‌توانند هر روز صبح به این بخش مراجعه کنند و از برخی خدمات «سیمای سبز رهایی» مثل مشاوره، واحد پرستاری و نوشیدنی گرم و تغذیه استفاده کنند. حبیبی در ادامه تصریح کرد: در کنار واحد DIC باشگاه‌مثبت موسسه سیمای سبز رهایی نیز در این محل راه‌اندازی شده است و به افرادی که مبتلا به بیماری ایدز هستند، خدماتی ارایه داده‌می‌شود و بخشی از این خدمات شامل ارایه مشاوره، ارایه سبدکالا و معرفی به مراکز کاریابی است. وی درباره خدمات به مادران مبتلا به ویروس HIV اظهار داشت:     موسسه درخصوص ارایه شیرخشک به مادران HIV مثبت، تعهدی ندارد ولی تاکنون در این خصوص فعالیت‌های زیادی توسط موسسه انجام شده و با توجه به این‌که تغذیه کودک با شیر مادر توسط مادرانی که HIV مثبت هستند باعث آلودگی کودک نیز می‌شود، سعی داریم که سهمیه شیرخشک دریافت‌کنیم و دراختیار مادران قرار دهیم.
براساس این گزارش، بخش بعدی موسسه سیمای سبز رهایی، شلتر یا همان مرکز ترک اعتیاد است، مدیر روابط‌عمومی درباره این بخش گفت: موسسه سیمای سبز رهایی در منطقه 4 و 20 دارای شلتر است و این موسسه قصد دارد شلتر ویژه زنان را در آینده‌نزدیک راه‌اندازی کند.
وی افزود: در شلتر تقریبا در هر دوره 35 الی 40نفر اقامت دارند و به آنها ضمن کمک به بهبود و ترک موادمخدر خدمات مشاوره‌ای و مددکاری و پزشکی نیز ارایه می‌شود.
در ادامه گفت‌وگو حبیبی گفت: الگوی مصرف مواد تغییر کرده‌است و معمولا افراد معتاد چند نوع موادمخدر را همزمان مصرف می‌کنند، حتی شکل پاتوق‌های مصرف موادمخدر، تغییر کرده و به این نحو شده که معمولا یک زوج یا برادر و خواهری که اعتیاد دارند با اجاره یک محل به سایر افرادی که اعتیاد دارند درقبال دریافت‌وجه اجازه می‌دهند در آن محل موادمخدر مصرف‌کنند.
وی اظهار داشت: در سیمای سبز رهایی واحدی با عنوان       out reach  وجود دارد که به‌صورت سیار به محل‌هایی که بیشترین تجمع افراد معتاد وجود دارد می‌روند و با رعایت نکات‌بهداشتی، سرنگ‌های رها شده توسط معتادان را جمع‌آوری می‌کنند و از استفاده مجدد این سرنگ‌ها که احتمال آلودگی دارند، جلوگیری می‌کنند و ضمن جمع‌آوری این سرنگ‌ها مشاوره‌هایی به افراد معتاد ارایه می‌شود و خدمات ارایه‌شده توسط سیمای سبز رهایی به آنها معرفی می‌شود تا آنها بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
قاسم حبیبی، مدیر داخلی این موسسه درباره منابع مالی موسسه گفت: نزدیک به 10‌درصد افرادی که در کمپ هستند، توسط خانواده‌ها به این‌جا آورده می‌شوند که معمولا این خانواده‌ها با مشکل مالی نیز روبه‌رو هستند و 90درصد مابقی از طریق سامانه 137 و برخی نیز از واحد شلتر به کمپ معرفی می‌شوند که نهایتا بخش کمی از منابع مالی موسسه از این طریق تأمین می‌شود و مابقی هزینه‌ها از طریق خیرین و انجام پروژه‌های سازمان‌بهزیستی و شهرداری تأمین می‌شود.  آدرس دفتر مرکزی موسسه سیمای سبز رهایی در تهرانسرشرقی، بلوار یاس، انتهای خیابان فجر، روبه‌روی دانشگاه سما، پلاک 20 واقع شده است.


تعداد بازدید :  408