شماره ۳۷۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قدس با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری

به مناسبت هفته دولت، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، چیت‌چیان، وزیر نیرو،‌ هاشمی، استاندار تهران، گروسی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس، پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران، براتی، مدیرعامل آبفای شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران و دیگر مدیران و مسئولان مربوطه، طرح بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان قدس افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. همواره یکی از معضلات مهم اجتماعی شهرستان قدس، وضع دفع فاضلاب بوده است. این شهر از سویی به دلیل اصولی نبودن مساحت سازه‌هایش و از سوی دیگر به خاطر نحوه‌ نامناسب حفر چاه‌های جذبی و وضع زمانی نا‌مناسب تخلیه آنها همواره با مشکل دفع فاضلاب شهری روبه‌رو بوده است.   از این رو بخش عمده‌ فاضلاب‌های تولیدشده در سطح شهر جاری می‌شد و ضمن ایجاد مناظر زشت و ناخوشایند، سلامت و محیط‌زیست ساکنان را به مخاطره  می‌انداخت.  
برای برطرف کردن مشکل ذکر شده، شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران از‌ سال ١٣٨٥ و با توجه به درخواست‌های مکرر مردمی و نهادهای مختلف در سطح شهر قدس، عملیات اجرایی طرح شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را آغاز کرد و موفق شد در مجموع نسبت به احداث یک مدول از 3 مدول تصفیه‌خانه فاضلاب به همراه ٩٠ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب نایل شود.  
با بهره‌برداری از مدول اول این تصفیه‌خانه، حدود ٤٠‌درصد فاضلاب تولید شده در شهر قدس از این پس جمع‌آوری می‌شود.  
معاون اول رئیس‌جمهوری: فاز دوم به‌زودی اجرا می‌شود
در مراسم افتتاحیه این تصفیه‌خانه، اسحاق جهانگیری ضمن ابراز خرسندی از روند اجرای پروژه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در استان تهران اظهار کرد: به‌طور قطع احداث این پروژه در شهرستان قدس سبب افزایش تأمین آب شهروندان و استفاده بهینه از فاضلاب‌های خانگی است، زیرا که در گذشته این فاضلاب در سطح روان بوده و سبب آلودگی‌های زیست‌محیطی و به مخاطره انداختن سلامت شهروندان می‌شد. اجرای فاز دوم این پروژه که شامل انشعابات منازل است نیز در دستور کار قرار دارد و به‌زودی اجرا می‌شود.  
وزیر نیرو: دفع بهداشتی فاضلاب منطقه از دستاوردهای این طرح است
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: عملیات اجرایی این طرح از ‌سال ١٣٨٥ آغاز شد. مساحت زمین این تصفیه‌خانه ١٢ هکتار است و از مهم‌ترین اهداف آن می‌توان به دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب منطقه، جلوگیری از مشکلات محیط‌زیستی و ممانعت از ورود چرخه آلودگی به زندگی شهروندان اشاره کرد.  
استاندار تهران : با تصفیه فاضلاب شهر تهران نیازهای تأمین آب کشاورزی استان برطرف می‌شود  
استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: از شهریور‌ سال گذشته که استان تهران با مدیریت دولت تدبیر و امید اداره می‌شود، تصفیه فاضلاب پایتخت را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار دادیم و پس از مدت‌ها رکود، در یک‌سال گذشته طرح فاضلاب استان تهران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.  
وی با اشاره به محدودیت منابع دولتی به موضوع حضور بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: اگر فاضلاب شهر تهران تصفیه شود، بخش عمده‌ای از نیازهای تأمین آب کشاورزی استان برطرف می‌شود.  
مدیرعامل آبفای استان: ١٤‌هزار‌ میلیارد تومان برای تکمیل طرح فاضلاب نیاز است
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این مراسم با اشاره به این‌که ٢٥‌درصد تولید آب کل کشور در تهران صورت می‌گیرد، تولید آب پایتخت را معادل یک‌میلیارد و ٣٥٠‌میلیون مترمکعب در‌ سال اعلام کرد و گفت: ٢٥‌درصد از کل مشترکان آب کشور در تهران هستند و می‌توانیم سالانه بیش از  3/1‌میلیارد مترمکعب فاضلاب را جمع‌آوری کنیم.  
او تأکید کرد که با ١٤هزار‌ میلیارد تومان اعتبار دیگر، طرح فاضلاب تهران تکمیل می‌شود و این درحالی است که با قیمتی که اکنون از مشترکان گرفته می‌شود سالانه ٤٢٠‌میلیارد تومان بابت فروش آب زیان داریم.  

 


تعداد بازدید :  79