شماره ۳۷۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
تکواندو، پرمدال‌ترین رشته رزمی
12 هوگوپوش، 12 شانس مدال

گـــروه ورزش| تکواندوی ایران در کنار کشتی و وزنه‌برداری همواره در مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های کاروان کشورمان بوده است. انتظارها زمانی از تکواندوکاران بالاتر می‌رود که یادمان می‌آید در دوره قبلی از 12 نماینده 9 نفر مدال کسب کرده‌اند و به نوعی پرچمدار رشته‌های رزمی که همه آنها مدال‌آور هستند، به شمار می‌آیند.
12 هوگوپوش آماده کسب مدال
در رشته تکواندو 6 ورزشکار مرد و 6 ورزشکار زن به بازی‌های آسیایی اینچئون اعزام می‌شوند که می‌توان گفت همه آنها شانس کسب مدال دارند. فرزان آشورزاده، بهنام اسبقی، مسعود حجی زواره، مهدی خدابخش، یوسف کرمی و   سجاد مردانی در بخش مردان و سمانه شش پری، سوسن حاجی‌پور، کیمیا علیزاده، شکرانه ایزدی، فاطمه روحانی و اکرم خدابنده در بخش بانوان نفرات اعزامی بخش بانوان کشورمان هستند که پس از برگزاری مسابقه‌های انتخابی معرفی شده‌اند. ایران در دوره گذشته 9 مدال کسب کرد و عملکرد بسیار درخشانی داشت. نصر آزادانی، کرمی و باقری معتمد طلایی شدند، راحله آسمانی و پریسا فرشیدی به مدال نقره دست یافتند و فرزاد عبدالهی، سارا خوش‌جمال فکری، سوسن حاجی‌پور و سمانه شش‌پری به برنز رسیدند. جالب این‌که از بین مدال‌آوران دوره گذشته فقط 3 نفر در اینچئون حضور خواهند داشت که این نشان می‌دهد تیم نسبتا جوانی به مسابقات پیش‌رو اعزام می‌شود.
چالشی به‌نام میزبان
کره جنوبی همواره در سطح آسیا و جهان به‌عنوان رقیب اصلی ایران در تکواندو شناخته می‌شود. کره‌ای‌ها صاحب اصلی این رشته هستند و در این دوره از رقابت‌ها نیز به‌عنوان میزبان قطعا روی مدال‌های تکواندو حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. مسئولان فدراسیون ایران نیز بارها نگرانی خود را از نفوذ کره‌ای‌ها اعلام کردند و حتی برخی بر این باورند آنها مسابقات تکواندو را به روزهای پایانی بازی‌های آسیایی موکول کردند تا در این رشته تمام مدال‌ها را درو کرده و در جدول مدال‌ها بالا بیایند.  
نتایج نگران‌کننده اخیر
درست است که ایران چندماه قبل قهرمانی در آسیا را جشن گرفت اما در کل تکواندوی کشورمان نسبت به 4‌سال قبل که بعد از بازی‌های آسیایی برای نخستین‌بار قهرمان جهان شدیم، افت کرده و به‌دلیل تغییرات مکرر در رأس کادرفنی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. هم‌اکنون بیژن مقانلو هدایت تیم مردان را برعهده دارد و می‌داند که توقعات از این رشته چقدر بالاست، از سوی دیگر مینو مداح، سرمربی تیم بانوان، برای تکرار نتیجه درخشان خانم‌ها در بازی‌های گوانگژو و تبدیل مدال‌های برنز و نقره به طلا نهایت تلاشش را می‌کند.


تعداد بازدید :  226