شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از اقدام عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا
خوش‌خدمتی رئیس بحرینی به عربستان
اگر دو کشور تا 25 اسفند به توافق نرسند، بازی‌های آسیایی در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود

شهروند| بعد ازچند هفته جوسازی رسانه‌ای مسئولان فوتبالی و سیاسی عربستان علیه ایران به دلیل سلب میزبانی از کشورمان برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بالاخره کنفدراسیون فوتبال آسیا درجلساتی که در قطر برگزار شد،‌ دراین‌باره تصمیم‌گیری کرد. این جلسات که با حضور دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد، درنهایت نتیجه دلخواه فوتبال کشورمان را در برنداشت، اگرچه شاید عربستانی‌ها نیز به خواسته خود به صورت کامل دست نیافتند، با این‌حال باید نزدیک به 50روز دیگر منتظر باشیم تا تصمیم نهایی دراین‌باره اتخاذ شود.
دفاعیات آقای دبیرکل
علیرضا اسدی که چند روز قبل راهی قطر شد تا درجلسه سرنوشت‌ساز AFC شرکت کند، قبل صدور رأی درباره شکایت عربستان از ایران خطاب به مسئولان کنفدراسیون آسیا می‌گوید:  «از AFC انتظار داشتیم مانع ورود مسائل سیاسی به فوتبال شود. جمهوری اسلامی ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و می‌توانم تعهد بدهم امنیت مسابقات را تأمین کنیم.»
نه به امارات، آری به عربستان
پس از چند هفته گمانه‌زنی بالاخره دیروز سایت AFC‌ اعلام کرد:  «این کنفدراسیون به کشورهای ایران و عربستان تا 25 اسفندماه فرصت داده تا درباره اختلاف به وجود آمده با هم به تفاهم برسند، در غیراینصورت AFC‌ بعد از آن تاریخ کشور ثالثی را برای تمام مسابقات نمایندگان 2 کشور تعیین خواهد کرد.» همچنین در بخش دیگری از این مطلب آمده که کنفدراسیون آسیا با درخواست اماراتی‌ها که شباهت زیادی به خواسته عربستان داشته، مخالفت کرده و نمایندگان این کشور باید در ایران حاضر شده و مقابل نمایندگان کشورمان حاضر شوند.
تغییر در برنامه مسابقات
با توجه به برگزاری جلسه بعدی در 25 اسفندماه و شروع لیگ قهرمانان آسیا در روزهای ابتدایی این‌ماه، AFC‌ تصمیم گرفت موقتا تغییراتی را در برنامه مسابقات به‌ وجود بیاورد تا این‌که قبل از تاریخ تعیین‌شده تیم‌های ایرانی و عربستانی با هم دیدار نکنند. بدین‌ترتیب بازی تیم‌های سپاهان، تراکتورسازی،‌ ذوب‌آهن و احتمالا نفت در هفته‌های اول و دوم لیگ قهرمانان که باید مقابل تیم‌های عربستانی برگزار می‌شد،‌ با بازی‌های این تیم‌ها در هفته‌های پنجم و ششم جابه‌جا شد.
ماجرای بازی‌های ملی
با تعیین روز 15 مارس (25 اسفندماه) به‌عنوان روز تکمیل ارزیابی نهایی، کمیته برگزاری مسابقات AFC، پیش از آخرین دور از بازی‌های انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های آسیای ‌سال 2019 امارات، یک‌ماه فرصت خواهد داشت که شرایط را درخصوص بازی‌های تیم‌های ملی (طرفین مناقشه) را هم بررسی کند. قطعا امکان این وجود دارد که در انتخابی جام‌جهانی نیز ایران و عربستان به‌عنوان همگروه شناخته شوند و در آن صورت کار قطعا پیچیده‌تر می‌شود. تا به این‌جا نام کشورهای اردن و عمان برای میزبانی از بازی‌های نمایندگان ایران و کشورهای امارات و قطر برای میزبانی از بازی‌های عربستان مطرح شده است.
تبانی به سود شیخ‌سلمان؟
اجرای سناریوی از پیش تعیین‌شده عربستانی‌ها تا این‌جا تا حدودی جواب داده اما به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است که کفاشیان هم به‌عنوان نایب‌رئیس AFC از آن بی‌اطلاع بوده است. اولا بحرینی بودن شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون آسیا، عربستانی‌ها را به هدفشان نزدیک‌تر می‌کرد، ثانیا این‌که شیخ سلمان به‌عنوان نامزد فیفا نیاز به لابی با کشورهای مختلف و به نوعی خریدن رأی دارد. به نظر می‌رسد او ترجیح داده تا رأی کشورهایی چون قطر، امارات و عربستان را داشته باشد و به همین دلیل با درخواست آنها مخالفت نکرده است. درصورت صحت این سناریو، کفاشیان از شیخ‌سلمانی حمایت می‌کند که از پشت به او خنجر زده است.

تحلیل درگیری فوتبالی ایران و عربستان در گفت‌وگوی «شهروند» با حمیدرضا آصفی
تصمیم کنفدراسیون، یک شکست برای ورزش ایران است

شهروند|  سخنگوی سابق وزارت امورخارجه که سابقه عضویت در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را نیز در کارنامه دارد، آرای AFC را شکستی برای فوتبال و حتی ورزش ایران می‌داند و از 50روز آینده به‌عنوان روزهای حیاتی و سخت برای تغییر نظر کنفدراسیون آسیا نام می‌برد.
از کفاشیان انتظار دیگری داشتیم
حمیدرضا آصفی درباره آرای AFC در پرونده اختلاف ایران و عربستان به «شهروند» می‌گوید: «این رأی بسیار ناعادلانه است و روشن است که تحت‌تأثیر نفوذ سعودی‌ها صادر شده است. با توجه به رابطه صمیمی شیخ سلمان و کفاشیان انتظار داشتیم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از این برگ برنده خود استفاده کند. این اتفاق رخ نداد و حالا تغییر دادنه این رأی بسیار سخت است. من بعید می‌دانم نظر AFC تغییر کند، مگر این‌که فدراسیون فوتبال فعال عمل کند و از تمام ظرفیت‌های خود در این راه استفاده کند.»
کسی نیست از حقوق ما دفاع کند
او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «در فرصت 50روزه تا جلسه نهایی تصمیم‌گیری شیخ‌سلمان باید ازسوی فدراسیون ایران تحت فشار قرار بگیرد تا زیرمجموعه او اینچنین مغرضانه عمل نکند. متاسفانه در فدراسیون‌ها مشاوران بین‌المللی قوی نداریم و نفرات فعلی کسانی نیستند که بتوانند از حقوق جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند. من تصمیم فعلی را یک شکست برای فوتبال و ورزش ایران می‌دانم که ما نباید آن را بپذیریم. کفاشیان که اعلام کرده از شیخ‌سلمان در انتخابات فیفا حمایت می‌کند، باید کنفدراسیون آسیا را تفهیم کند.»
آمریکا همچنین درخواستی نکرده بود
سخنگوی سابق وزارت امورخارجه با اشاره به اهداف سیاسی عربستان خاطرنشان می‌کند: «اگر درخواست عربستانی‌ها مورد موافقت قرار بگیرد، یک رویه غلط در ورزش به وجود می‌آید که تبعاتش نیز بعدا به ورزش ما لطمه می‌زند. ممکن است در ماه‌های آینده با تیم‌ملی عربستان نیز همگروه شویم که در آن صورت ضربه سنگین‌تری می‌خوریم. ما باید به AFC این موضوع را تحمیل کنیم که عربستان نمی‌تواند امنیت حجاج را فراهم کند و فرودگاه‌هایش نیز امنیت ندارد. همه به امنیت ایران اذعان دارند و حتی بعد از این همه‌ سال اختلافات سیاسی میان ایران و آمریکا ورزشکاران آمریکایی به راحتی به ایران می‌آیند و حتی از میزبانی ما تعریف و تمجید می‌کنند.»
عربستان به‌خاطر لجاجت خودزنی می‌کند
آصفی در پایان در پاسخ به این سوال چرا عربستان حاضر است خودش را هم از میزبانی محروم کند، می‌گوید: «عربستانی‌ها در بخش فوتبال از رویارویی با ایران و قرارگرفتن مقابل هزاران هوادار ما هراس دارند. آنها حاضرند این خودزنی را انجام دهند تا با ایران از در لجاجت دربیایند. ما هم باید نشان دهیم درحوزه ورزش مثل سایر حوزه‌ها مقاومت می‌کنیم. اصلا نباید سکوت کنیم و پیشنهاداتی مختلفی مثل این‌که ناظران ویژه ازسوی AFC به ایران بیایند را بدهیم. به ‌هرحال امیدوارم و دعا می‌کنم که عربستان نتواند به خواسته غیرمنطقی خود برسد.»


تعداد بازدید :  194