شهروند| تهران برای دومین روز متوالی میزبان بزرگترین شرکتهای هوایی جهان بود. حالا از 5 غول بزرگ صنعت حملونقل هوایی 4 کمپانی بزرگ در ایران حضور یافتهاند و بوئینگ تنها غایب این جمع است. البته گفته میشود این شرکت سرشناس آمریکایی به دلیل اقدام دیرهنگام برای تهیه ویزا نتوانسته است در ایران حضور پیدا کند و البته به زودی سفارشهای خرید ایران را دریافت میکند. دومین روز اجلاس هوانوردی 2016 دیروز درحالی سپری شد که خبرنگاران رسانههای جهان از خرید بزرگترین هواپیماهای مسافربری جهان، توسط ایران خبر دادند. ایرباس A-380 و ایرباس A-350 که در اصطلاح هواپیماهای پهن پیکر خوانده میشوند، درحال حاضر بسیاری از خطوط هوایی مطرح جهان به کار گرفته شدهاند. بنا به گفته اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راهوشهرسازی ایران درحال حاضر سفارش خرید 8 فروند A-380 و 16 فروند A-350 را با عقد قرارداد موقت با ایرباس ارایه داده و قرار است این هواپیماها در سال 2019 تحویل شود. به جز این خبرها حاکی از آن است که قرارداد خرید 127 هواپیما که اغلب آنها جدید است، در این هفته تکمیل میشود. این موضوع درحالی اتفاق میافتد که پیش از این عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی از امضای قرارداد خرید 114 هواپیمای ایرباس گفته است که در سفر حسن روحانی رئیسجمهوری به فرانسه عملیاتی میشود. مقامات ایرانی همچنین به رویترز گفتهاند، علاقهمند به خرید بیشتر از 100 فروند هواپیمای بوئینگ هستند. این موضوع درحالی اتفاق میافتد که بلومبرگ و رویترز به نقل از مدیران وزارت راهوشهرسازی ایران نوشتهاند که برنامه خرید هواپیما از تمام شرکتهای مطرح هوایی دنبال میشود و MRJ میتسوبیشی و بمباردیه کانادا، ATR فرانسه- ایتالیا، امبرائر برزیل و سوخو روسیه نیز جزو لیست خرید ایرانیها هستند که البته هنوز برخیها مانند بمباردیه کانادا درگیر حل مشکل مجوز فروش به ایران ازسوی دولتهای خود هستند. فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت ایرانایر نیز به بلومبرگ اعلام کرده است ایرانایر به 3میلیارد دلار برای خرید هواپیما نیاز دارد و ایران بهطورکلی درنظر دارد تا 5میلیارد دلار برای خرید هواپیما هزینه کند. این شرکت به خرید حداقل 20 جت منطقهای برای نوسازی ناوگان خود نیاز دارد و شرکت بمباردیه قبلا به این شرکت پیشنهاد داده است. بنا بر اعلام سازمان هوانوردی غیرنظامی، 250 هواپیمای مسافری ایران بهطور متوسط 20سال عمر دارند و 40درصد آنها زمینگیر شدهاند.
قبلا کاغذ مکتوب نمیدادند، حالا برای مذاکره آمدهاند
اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راهوشهرسازی با اعلام جزییات خرید ایرانیها به رویترز و بلومبرگ همچنین گفت: اوضاع صنعت هوانوردی ایران متفاوت شده است و سازندگان هواپیما که قبلا حاضر نبودند حتی یک کاغذ مکتوب به ما بدهند، الان بهطور رسمی اعلام آمادگی کردهاند تا برای فروش هواپیما با ایران وارد مذاکره شده و قرارداد منعقد کنند. او همچنین توضیح داد: ایران برنامه خرید هواپیماهای نو یا با حداقل کارکرد را دارد و دیگر هواپیماهای فرسوده و سن بالا وارد خطوط هوایی ایران نمیشود. فخریه کاشان غیر از این به سرمایهگذاریهای فرودگاهی در ایران نیز اشاره کرده و گفت: دربحث فرودگاهی نیز شرکتهای فرانسوی، چینی و ایتالیایی با ارسال نامه رسمی اعلام آمادگی کردند که در فرودگاههای امام(ره)، مشهد، شیراز و اهواز سرمایهگذاری کنند. البته هنوز میزان سرمایهگذاریهای آنها معلوم نیست چون ابتدا باید مشخصات پروژهها مذاکره شود. او با بیان اینکه حجم پروژههای سرمایهگذاری در فرودگاه امامخمینی(ره) و مشهد به ترتیب 900میلیون و300میلیون دلار است، افزود: شرکتهایی از ایتالیا، فرانسه و کرهجنوبی برای همکاریها درحوزه ریلی به ایران نامهنگاری و آمادگی خود را برای مذاکرات قراردادی در احداث خطوط ریلی شیراز- بوشهر، رشت- آستارا و چابهار- مشهد اعلام کردهاند. همچنین بلغارستان، اسلوواکی، ارمنستان و گرجستان برای ترانزیت کالاهای خود از مسیر ایران اظهار تمایل کردهاند.