شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
ترکیب تازه هیأت تجاری ایران در سفر رئیس‌جمهوری روحانی به رم رونمایی شد
100 فعال خصوصی هدایتگر مذاکرات اقتصادی رئیس‌جمهوری
عصر جدید همکاری با ایتالیا نتیجه داد: سرمایه‌گذاری ۵‌میلیارد یورویی ایتالیا در صنایع معدنی ایران و نهایی شدن قرارداد ۲‌میلیارد دلاری فولادی

شهروند|  ایتالیا نخستین میزبان اروپایی رئیس‌جمهوری ایران بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌هاست. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که سفرش به ایتالیا و فرانسه به دلیل حملات تروریستی پاریس به تعویق افتاد بود، یکشنبه‌شب به همراه 100نفر از فعالان اقتصادی، 6نفر از وزرا و مقامات بلندپایه کشورمان عازم رم شد تا نخستین سفر مسئولان ایران بعد لغو تحریم‌ها از چکمه اروپایی یا همان ایتالیا آغاز شود. این سفر با توجه به ادامه‌دار بودن و حضور سطح بالای سران ایرانی، به نوعی عصر جدید همکاری‌های جهانی ایران را، از کشوری آغاز کرده که همواره روابط خوبی با ایران داشته است. این سفر رئیس‌جمهوری از جهات دیگری هم کم‌نظیر است؛ به جهت همراهی تیم بزرگ صاحبان بنگاه‌های کسب‌وکار و روسای اتاق ایران، اتاق اصناف و نمایندگان بازرگانی ایران در بخش خصوصی در تاریخ اقتصاد پس از انقلاب ایران این اتفاق بی‌سابقه است که بخش خصوصی با انتخاب خود، همراه رئیس‌جمهوری به سفری مهم بروند، چراکه در سال‌های تحریم و دولت‌زده اقتصاد ایران رسم بر این بوده که دولتمردان پرچمداران سفرهایی اروپایی باشند اما این‌بار دولت میز مذاکره را
 به فعالان بخش خصوصی سپرده است تا این‌گونه از سهم دولت در اقتصاد بکاهد و بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد ایران در سال‌های پساتحریم باشد. به نوعی این سفر، ترکیب تازه هیأت تجاری ایران را به فعالان اقتصادی جهان نشان داد و رونمایی از وعده‌ای بود که دولت می‌داد و حالا محقق شده است.حضور جدی بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها اتفاقی است که حالا در سفر به رم و پاریس رخ داده است.
عصر تازه روابط اقتصادی رم- تهران
رابطه دیپلماسی- اقتصادی که در این سال‌ها بین ۲ کشور ایران و ایتالیا برقرار بوده، حالا قرار است توسعه یابد و وارد مرحله دیگری شود. ایتالیایی‌ها که شریک خوش اخلاق ایران در سال‌های تحریم نام گرفته بودند، طی یک‌سال گذشته بیش از 360‌هزار تاجر خود را راهی ایران ساختند تا بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی همکاری‌های دیرینه اقتصادی خود را درشرایط مناسب‌تری پیش برده و روابط دوکشور به روزهای اوج خود بازگردد. دور از ذهن نبود که به محض لغو تحریم‌ها دوکشور تلاش خود را برای برقراری ارتباط و انجام مبادلات تجاری از سر بگیرند. روابط تجاری ایران و ایتالیا که از‌ سال ۲۰۰۵میلادی با رشد قابل توجهی همراه بود، در ‌سال ۲۰۱۱میلادی به بیش از ۷میلیارد یورو رسیده است اما از ‌سال ۲۰۱۲ میلادی و با افزایش تحریم‌های بین‌المللی روابط تجاری دوکشور روند کاهشی را طی کرد. این درحالی است در‌ سال ۲۰۱۴ صادرات ایتالیا به ایران نسبت به‌ سال ۲۰۱۳میلادی ۸/۶درصد رشد داشته است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را ناشی از توافق لوزان می‌دانند اما حال که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو کشور مقامات دوکشور از خیز تجارت دوکشور و رشد همکاری‌های مشترک طی سال‌های پساتحریم سخن می‌گویند و انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری در سفر خود به ایتالیا قراردادهای متعددی را در بخش‌های مختلف معدنی، فولادی، بانکی و بیمه‌ای و هوایی (خرید ایرباس) به امضا برساند. دراین‌باره یک مقام ایتالیایی گفته است که روحانی ممکن است در سفر خود به ایتالیا قراردادهایی به ارزش حدود ۱۷‌میلیارد یورو (18.4‌میلیارد دلار) با این کشور امضا کند. البته انتظار می‌رود روحانی در سفر به فرانسه نیز قرارداد خرید 114 جت ایرباس را نهایی کند و قراردادی را با شرکت‌های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو به امضا برساند. دراین‌باره مدیرعامل شرکت ایران ایر نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود که توافق با ایرباس ممکن است شامل سوپرجامبوهای‌ای 380 و هواپیماهای متعلق به خانواده‌ای 320 باشد. رسانه‌های داخلی ایران به نقل از عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی ایران نوشتند، نخستین هواپیمایی که قرار است ایران‌ایر خریداری کند، احتمالا قبل از 21 مارس تحویل این شرکت خواهد شد.
سرمایه‌گذاری ۵‌میلیارد یورویی
در این میان مهدی کرباسیان میان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفته است که تفاهمنامه‌هایی به ارزش ۵‌میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی با ایتالیا آماده شده است. او با بیان این مطلب افزود: همچنین شرکت فولاد مبارکه و شرکت ایریتک تفاهمنامه‌های جداگانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر ازجمله ساخت نیروگاه آماده کرده‌اند که در سفر رئیس‌جمهوری و هیأت همراه به ایتالیا نهایی با مشخص‌شدن محل تأمین مالی این طرح‌ها و حدود همکاری‌ها معین شود. او گفت: در تفاهمنامه‌هایی که با شرکت پرشین متالیک ایتالیایی به صورت 60‌درصد سهم ایتالیا و 40‌درصد سهم ایمیدرو آماده شده است، سرمایه‌گذاری‌هایی مشترکا درحوزه فولاد و زنجیره فولاد درجنوب کشور از چابهار تا بندرعباس یا جاسک انجام می‌شود.کرباسیان با بیان این‌که مرحله دوم طرح سالکو (آلومینیوم جنوب) را با چینی‌ها و ایتالیایی‌ها در منطقه چابهار در دستورکار داریم، افزود: تفاهمنامه‌ای هم درخصوص صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با شرکت «فیو» فرانسه درچارچوب همکاری‌های اقتصادی دوکشور آماده کرده‌ایم.
نخستین جلسه هیأت اقتصادی ایران با ساچه
فعالان بخش خصوصی که نخستین‌بار در یک هیأت 110نفره رئیس‌جمهوری را در سفر به یک کشور اروپایی همراهی می‌کنند، صبح روز گذشته نخستین مذاکره خود را با گروه ساچه ایتالیا در رم شروع کردند. گروه بیمه‌ای ساچه ایتالیا در تسهیل امور همکاری‌های اقتصادی بین شرکت‌های ایتالیایی و دیگر کشورها فعال بوده و از طریق صدور بیمه‌نامه‌‌های صادراتی و تضمین تسهیلاتی که توسط بانک‌های ایتالیایی
 به صادرکنندگان ایتالیایی ارایه می‌کند، زمینه صدور انواع ماشین‌آلات و کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی را فراهم می‌آورد. شایان ذکر است که حجم تجارت بین ایران و ایتالیا قبل از تحریم‌ها حدود 6‌میلیارد دلار بود.
قرارداد ۲‌میلیارد دلاری نهایی شد
اما محسن جلال‌پور که به‌عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی رئیس‌جمهوری را در این سفری همراهی می‌کند، از انعقاد قرارداد دو‌میلیارد دلاری با شرکت فولاد ایتالیا در سفر جاری رئیس‌جمهوری به رم خبر داد و افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به رم قرار است قرارداد همکاری با شرکت دنیلی ایتالیا درباره صنایع فولاد به مبلغ دو‌میلیارد دلار به امضا برسد. به گفته او، همچنین قرار است در این سفر تفاهمنامه انجمن فنی و مهندسی ایران با مجموعه ایتالیایی درخصوص کارهای ساختمانی نظیر راه، جاده و ریل به ارزش یک‌میلیارد دلار به امضا برسد. رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین از انعقاد چند تفاهمنامه دیگر در بخش‌های دارویی و موادغذایی با صنایع متوسط و کوچک ایتالیا خبر داد و گفت: در سفر به ایتالیا قرار است با اعضای اتاق بازرگانی ایتالیا و فعالان اقتصادی این کشور و بانکداران ایتالیایی جلسات مشترک برقرار و مذاکره کنیم.جلال‌پور افزود: در سفر به فرانسه نیز علاوه بر مذاکره با اعضای اتاق بازرگانی این کشور و فعالان اقتصادی و بانکی فرانسوی قرار است قرارداد ساخت‌وساز انجمن خدمات فنی و مهندسی ایران با یکی از بزرگترین شرکت‌های فرانسوی به امضا برسد.رئیس اتاق ایران گفت: همچنین قرار است قراردادهای دیگری در زمینه صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع غذایی، گیاهی، پتروشیمی و‌ای‌سی‌تی میان فعالان اقتصادی ایران و فرانسه به امضا برسد.

 


تعداد بازدید :  90