شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
محمدجواد حق‌شناس:
رئیس‌جمهوری با شورای نگهبان وارد گفت‌وگوی مستقیم شود

رئیس‌جمهوری در سخنان 3روز پیش خود در جمع فرمانداران و استانداران کشور خواستار تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها شد و گفت: «به جهانگیری گفته‌ام با شورای نگهبان رایزنی کند. اصلاح‌طلبان جریانی سیاسی هستند که بیشتر گلایه را از نحوه بررسی صلاحیت‌ها دارند. محمد جواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که رئیس‌جمهوری باید در این خصوص با شورای نگهبان مذاکره کند:
نظرتان درباره سخنان رئیس‌جمهوری در جمع استانداران و فرمانداران چیست؟
به‌هرحال، به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری در این نشست مهم به‌عنوان مجری قانون اساسی دغدغه‌های خود را نسبت به انتخابات هفتم اسفند بیان کرد. در روزی که برجام به فرجام رسید و علی‌القاعده می‌توانست یک روز تاریخی و به یادماندنی را در فضای ملی ثبت کند، اما با توجه به ردصلاحیت‌ها احساس شد که شاید خللی به تلاش‌هایی که دولت و ملت برای رسیدن به برجام تلاش انجام دادند، وارد شد. از این رو به نظر می‌ر‌سد که رئیس‌جمهوری روند برجام را یک امر خاتمه‌یافته تلقی نمی‌کند بلکه تداوم این مسیر را در فضای سیاسی کشور به‌ویژه در حوزه انتخابات به این بخش مرتبط می‌داند. با توجه به وضع کشور در پسابرجام، طبیعی است که دولت به مجلس آینده به‌عنوان یک یاور و نهاد حمایت‌کننده نگاه می‌کند که بتواند برای عبور از این بحران به کمک دولت بیاید و نهایتا دولت و مجلس به‌عنوان یاوران یکدیگر بتوانند در مسیر خروج کشور از رکود، در مسیر بازیابی ایران برای رسیدن به یک موقعیت مناسب در منطقه تلاش کنند. لذا با این نگاه دولت و رئیس‌جمهوری نگران این هستند که با چنین ردصلاحیت‌های گسترده‌ای به نشاط انتخاباتی و مشارکت عمومی لطمه وارد شود. از سوی دیگر، نگاهی که رئیس‌جمهوری به‌عنوان یک حقوقدان و قانون‌مدار دارد، رعایت مُرّ قانون است به جای حاکمیت سلیقه و اشاره کردند که باید در رسیدگی‌های‌مان و رعایت حق‌الناسی که مورد تأکید مکرر رهبری بوده توجه شود و قانون به‌عنوان فصل‌الخطاب مورد توجه قرا بگیرد نه سلایق یک فرد یا جناح خاص.
ارزیابی‌تان از ماموریت رئیس‌جمهوری به معاون اول خود برای رایزنی با شورای نگهبان درباره نامزدهای احراز صلاحیت نشده چیست؟
متاسفانه در این مدت، از سوی برخی رسانه‌های جریان رقیب این‌گونه القا شده است که اقدامات دولت برای انتخابات تحت فشار اصلاح‌طلبان صورت گرفته و می‌گیرد درحالی‌که تلقی این دوستان، صحیح نیست. دوستان اصولگرا ممکن است از این‌که بیش از 90‌درصد از ردصلاحیت‌های صورت گرفته مربوط به جناح رقیب آنها بوده ابراز خوشحالی کنند که موقعیت برای آنها فراهم شده است تا بتوانند با فراغ‌بال وارد عرصه‌ای شوند که بدون وجود یک رقیبی قدرتمند رسیدن به دروازه بهارستان را برای آنها سهل و آسان می‌کند، از این‌رو در مقابل ردصلاحیت‌ها یا سکوت کرده یا از آن استقبال می‌کنند. درحالی‌که این نگاه به انتخابات نگاهی کاملا ساده‌انگارانه است که ما برای این‌که موقعیت برای‌مان فراهم شود چشم خود را نسبت به بی‌توجهی به مدار قانون ببندیم. نگرانی‌هایی که رئیس‌جمهوری مطرح و منتقل می‌کند مربوط به جریان اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا نیست، بلکه مربوط به تمامی جناح‌هایی است که می‌خواهند در مسیر اعتدال و رفتار مبتنی بر خرد و تقویت منافع ملی و حرکت در چارچوب قانون اساسی گام بردارند.چراکه این دیدگاه معتقد است کشور امروز بیش از هر چیز نیاز به آرامش دارد تا در سایه این آرامش، مشارکت سیاسی حداکثری رقم بخورد بدون این‌که شاهد اتفاقات افراط‌گرایانه باشیم. لذا کاهش دادن نگرانی ملی رئیس‌جمهوری به یک جریان سیاسی، بی‌انصافی است.  قطعا دوستان اصولگرا نباید احساس کنند در مسابقه‌ای که می‌خواهند حضور داشته باشند، خودشان با 11 نفر اصلی در میدان و 7 نفر نیروی ذخیره بر روی نیمکت به میدان بیایند، اما بازیکنان رقیب نه‌تنها در نیمکت ذخیره بازیکن نداشته باشند بلکه در میدان نیز فقط کاپیتان آنها حضور داشته باشد و 10بازیکن اصلی دیگر غایب باشند. از این رو اصولگرایان قضاوت کنند که آیا این یک بازی جوانمردانه بوده و با اصول و قواعد شناخته شده رقابت همخوانی دارد؟ ما چگونه می‌توانیم در تهران از رقابتی حرف بزنیم که از جریان اصلاح‌طلب تنها آقای عارف حضور دارد و دو سه نفر دیگری که به این مجموعه اضافه شده‌اند. درحالی‌که در جریان اصولگرا در همین حوزه انتخابیه بیش از 140 نفر حضور دارند. از این‌رو به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهوری فرصت مناسبی دارد که با هر 12 نفر عضو شورای نگهبان وارد گفت‌وگوی مستقیم شود و درعین‌حال به جای این‌که طرح این نگرانی‌ها در وهله اول، از طریق رسانه‌ها باشد. شاید لابی‌هایی که بین نهادهای دخیل در انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان صورت می‌گیرد، قطعا می‌تواند راه‌گشا باشد و امیدواریم که شورای نگهبان بتواند با توجه به رعایت قانون اساسی و توجه به بیانات رهبری ازجمله افزایش مشارکت، حضور همه سلایق و حق‌الناسی که بر آن تأکید شد، بتوانند سازوکاری را فراهم کند که انتخابات هفتم اسفند تبدیل به نقطه قوتی برای نظام اسلامی شود.


تعداد بازدید :  327