شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
در شرق 2 قاره رخ داد
85 نفر قربانی طلسم یخبندان

شهروند|  موج بی‌سابقه سرما و یخبندان شدید در شرق آسیا و شرق آمریکا، 85 نفر را به کام مرگ برد. این درحالی است که کاهش دما در تایوان در 43‌سال گذشته بی‌سابقه اعلام شده است.
جادوی یخ در تایوان
موج سرما و یخبندان شدید در کشورهای ژاپن و تایوان باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان شد.  در کشورهایی همچون کره جنوبی، کره شمالی، چین و هنگ‌کنگ شرایط سختی برای مردم رقم خورده است.
سرما و یخبندان باعث شده برای نخستین‌بار 90‌درصد از سرزمین پهناور چین دمای زیر صفر را تجربه کنند و در برخی نقاط دما به زیر 45 درجه سانتیگراد برسد.
خبرگزاری کیودو ژاپن در گزارشی اعلام کرد که موج سرما و بارش برف در ژاپن 5 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشته است.  کاهش شدید دمای هوای تایوان هم در پی تغییرات شدید جوی است که از روز شنبه بسیاری از کشورهای شرق آسیا را فرا گرفته و در 43‌سال اخیر بی‌سابقه توصیف شده است.
منابع خبری منطقه تایوان در گزارشی از کشته شدن 57 نفر خبر دادند که مرگ بیشتر آنان بر اثر انجماد گزارش شده است. شبکه خبری فونیکس نیز گزارش داد که فقط 40 نفر در شهر تایپه مرکز تایوان جان خود را از دست داده‌اند. براساس گزارش اداره مرکزی هواشناسی جزیره تایوان، ورود موج شدید سرما به این منطقه که در 44‌سال اخیر بی‌سابقه توصیف شده شرایط سختی را برای ساکنان آن ایجاد کرده است.
براساس این گزارش، مناطقی از جزیره تایوان که تاکنون بارش برف را تجربه نکرده‌ است، طی 2 روز اخیر شاهد بارش برف و تگرگ گسترده بود و این مسأله به میزان قابل توجهی باعث غافلگیری شهروندان و بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی این منطقه شد که آمادگی رویارویی با چنین شرایطی را نداشتند.
هر چند که بسیاری از اهالی این جزیره که در جنوب چین واقع شده، ابتدا از ریزش برف هیجان‌زده شدند اما کشته شدن تعداد زیادی از اهالی این منطقه این شادمانی ناگهانی را با شوکی بی‌سابقه همراه کرد.
اداره هواشناسی تایوان روز یکشنبه هشدار داده بود که با توجه به کاهش میزان بخار هوا در مناطق ساحلی، برای مناطق مختلف این جزیره امکان کاهش ناگهانی دما و بارش‌های شدید برف و تگرگ وجود خواهد داشت.
سرما و یخبندان همچنین باعث شده برای نخستین‌بار 90‌درصد از سرزمین پهناور چین دمای زیر صفر را تجربه کند و در برخی نقاط دما به زیر 45 درجه سانتیگراد برسد. بارش برف سنگین که با بوران و یخبندان شدید و کم‌سابقه همراه شده، بسیاری از پروازها را در این کشورها لغو و حرکت قطارها را متوقف کرده و باعث بسته شدن راه‌های مواصلاتی
 شده است.
وضعیت اضطراری در آمریکا
طوفان سنگین همراه با بارش شدید برف بعدازظهر روز جمعه به سواحل شرقی آمریکا رسید و پایتخت آمریکا و ایالات اطراف ازجمله مریلند، ویرجینیا و پنسیلوانیا را هدف قرار داد.
کارشناسان هواشناسی به واشنگتن دی‌سی به‌عنوان شهری اشاره کردند که احتمالا سخت‌ترین آسیب ناشی از بارش شدید و فراوان برف را متحمل می‌شود. متروها در این شهر تعطیل است و احتمالا مسافرت‌های هوایی با اختلالات بیشتری روبه‌رو می‌شود.
گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از آن دارد که تاکنون ۲۸ نفر در ایالات آمریکا در نتیجه شرایط وخیم جوی جان خود را از دست داده‌اند، هزاران پرواز در سراسر بخش شرقی آمریکا لغو شده است و کولاک موجب شده که فرمانداران دست‌کم ۱۱ ایالات آمریکا اعلام وضع اضطراری کنند.
به‌دنبال توفان‌های سهمگین و برف و بوران شدید، ادارات و سازمان‌های دولتی، روز دوشنبه در پایتخت آمریکا تعطیل شد.
 طبق بیانیه دفتر مدیریت کارکنان، به کارکنان بخش‌های غیراضطراری برای مدت چندین ساعتی که قرار بوده در محل کار حضور داشته باشند، مرخصی موجه داده می‌شود مگر آن‌که مجبور باشند از راه دور  یا بیرون از «واشنگتن»، پایتخت آمریکا کار کنند.
این سازمان در یک بیانیه فوری در صفحه وب‌سایت خود اعلام کرد: «دفاتر فدرال در واشنگتن تعطیل است.  کارکنان بخش‌های اضطراری و دورکار که مجبورند کار کنند می‌بایست از سیاست‌های سازمان‌های مربوطه خود پیروی کنند».


تعداد بازدید :  217