شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
براساس گزارش حسابرس شورای شهر تهران صورت گرفت
«زیباسازی» مردود شد «نوسازی» مشروط

شهروند|  حسابرسی سازمان‌های شهرداری تهران در ‌سال ۹۲ در شورای شهر درحالی ادامه دارد که دیروز سازمان‌های زیباسازی و نوسازی شهرداری تهران در بررسی‌ها به ترتیب مردود و مشروط شدند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می‌گوید سازمان زیباسازی درآمدهایش را به خزانه شهرداری واریز نمی‌کند.
اعضای شورای شهر تهران دیروز (دوشنبه) جلسه داشتند؛ جلسات روزهای دوشنبه در ماه‌های اخیر به‌طور فوق‌العاده به منظور بررسی گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران در‌ سال ۹۲ برگزار می‌شود. دیروز حسابرسی دو سازمان مهم یعنی سازمان‌های زیباسازی و نوسازی شهرداری تهران که از سازمان‌های مهم شهرداری هستند و به‌ویژه زیباسازی یکی از پردرآمدترین سازمان‌های شهرداری به شمار می‌رود، در دستور کار اعضای شورا قرار داشت. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان‌های شهرداری تهران در صحن شورا گفت:  سازمان زیباسازی آخرین سازمانی بود که حساب‌های درآمدی‌اش را معرفی کرد؛ اما هنوز درآمدهایش را به خزانه شهرداری واریز نمی‌کند. به گفته او به دلیل اساسی بودن آثار موارد مندرج در بندهای ۴، ۵ و ۷ ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد؛ عملکرد سازمان زیباسازی شهر تهران در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ‌سال ۹۲ مردود شده و مدیر وقت باید پاسخگوی بندهای حسابرسی باشد. دبیر درباره مهم‌ترین بند گزارش حسابرس توضیح داد:  براساس بند ۴ این گزارش در ‌سال ۹۱ قرارداد تأمین ۵۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی با شرکت عرف ایران به مبلغ ۳۰‌ میلیارد تومان منعقد شده و بر اساس گزارش حسابرس با هزینه ۳۰‌ میلیارد تومان تنها ۱۸۴ دستگاه سرویس بهداشتی احداث شده و ۱۸‌میلیارد تومان هم از بابت صورت وضعیت‌های واصل نشده هزینه شناسایی شده است. زمانی که حسابرس به صورت‌های مالی سازمان زیباسازی رسیدگی می‌کرد مبلغ ۱۸‌میلیارد تومان در صورت‌های مالی‌ سال ۹۳ بدهی واهی شناسایی شده بود که درحال حاضر اصلاح شده است. او اضافه کرد: همان‌طور که در بند ۶ این گزارش تأکید شده در ‌سال ۸۸ قرارداد ساخت ۸۴ دستگاه تابلوی تبلیغاتی به مبلغ ۴‌ میلیارد تومان با شرکت حدید انوار بسته شده و بابت بخشی از کل مبلغ پیمان ۶ واحد تجاری و ۸ واحد آپارتمان اداری در خیابان ولنجک تحویل این شرکت شده است. درحالی‌که این شرکت به تعهدات خود در مهلت مقرر (شش ماه) عمل نکرده و تا تاریخ تهیه گزارش حسابرس تعداد ۷۱ دستگاه تابلوی تبلیغاتی (بخشی کامل و بخشی نیمه‌کاره) تحویل سازمان شده است.  دبیر درخصوص بند ۸ این گزارش توضیح داد:  صورت وجوه نقد مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه نشده است و بیانگر جریان‌های واقعی ورودی و خروجی وجوه نقد طی دوره نیست. این درحالی است که براساس قسمت ث بند ۹ اطلاعات مربوط به معاملات با اشخاص وابسته ارایه نشده است.  به گفته او براساس بند ۱۷ گزارش تطبیق عملیات سازمان با بودجه مصوب؛ برای‌ سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ به پیوست صورت‌های مالی ارایه نشده است. از سوی دیگر همان‌طور که در بند ۱۸ این گزارش درج شده؛ حدود ۱۲‌میلیارد تومان ارزش افزوده از مشتریان دریافت شده و این مبلغ را در وجه سازمان امور مالیاتی پرداخت نکرده‌اند.  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اساسنامه سازمان زیباسازی گفت: این سازمان تا‌ سال
۹۳ بر مبنای اساسنامه ‌سال ۷۰ عمل کرده و اقدام به انتخاب حسابرس توسط بازرس کرده‌ است؛ اما از ‌سال ۹۳ بر مبنای اساسنامه‌های جدید مصوب شورا این سازمان اجازه انتخاب حسابرس نداشته و اگر برای ‌سال ۹۳ حسابرس انتخاب شده باید قرارداد آن منتفی شود تا به یکی از بندهای گزارش حسابرسی سازمان در ‌سال ۹۳ تبدیل نشود. براساس گزارش ارایه شده در جلسه دیروز شورا، درآمد سازمان زیباسازی در ‌سال ۹۲ حدود ۱۳۳‌میلیارد تومان بوده و این درآمد را باید به‌طور کامل به حساب خزانه شهرداری واریز کنند.  او با بیان این‌که درآمد واریز شده توسط سازمان‌ها به خزانه شهرداری باید ظرف یک هفته به سازمان بازگردانده شود، تشریح کرد:  در‌ سال ۹۴ با وجود این‌که سازمان زیباسازی حساب درآمدی‌اش را معرفی کرده اما هنوز درآمدشان را به حساب خزانه شهرداری واریز نمی‌کنند. دبیر در پاسخ به اعتراض نمایندگان شهرداری که نتیجه مردود را برای این گزارش قابل قبول ندانستند، گفت:  شهرداری حسابرس شرکت‌ها را زیر سوال برد؛ آیا حسابرس سازمان‌ها را هم زیرسوال می‌برد؟ در این‌جا اختلاف نظر درباره نتیجه گزارش حسابرسی و استفاده از عبارت «مردود» یا «مشروط» نیست بلکه این بندهای حسابرسی است که اختلاف نظری درباره آن وجود ندارد و سلیقه هیچ دخالتی در آنها نمی‌تواند داشته باشد.  دبیر با اشاره به مهم‌ترین بند این گزارش حسابرسی درخصوص قرارداد با شرکت عرف ایران اظهار داشت: طبق قانون تجارت دفاتر تاجر بر علیه خود تاجر قابل استناد است. در هر حال آنچه که مسلم است اگر این سازمان در سال مذکور ذیحساب داشت، اشتباهی مثل ثبت ۱۸‌میلیارد تومان در حساب بدهی‌های سازمان در ‌سال ۹۳ اتفاق نمی‌افتاد.
سازمان نوسازی مشروط شد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بعد از قرائت گزارش حسابرسی سازمان نوسازی تأکید کرد: در سازمان نوسازی صورت‌های مالی را بخش خصوصی تهیه می‌کند درحالی‌که این سازمان باید در تهیه صورت‌های مالی خودکفا شود. او با بیان این‌که شهرداری در مشکلات به وجود آمده برای این سازمان مقصر است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در صورت‌های مالی سازمان نوسازی هیچ پنهان‌کاری نداشته و با وجود آن‌که بیش از ‌هزار ‌میلیارد تومان بدهی دارد صورت‌های مالی این سازمان واضح است.


تعداد بازدید :  103