شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
سالار عقیلی به جهت حضور در استودیوی یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، از جشنواره موسیقی فجر حذف شد
جای تعجب است!
سخنگوی خانه موسیقی به تصمیم عجولانه مسئول جشنواره اعتراض کرد

«شهروند»| سالار عقیلي در استودیوی شبکه‌ «من‌وتو» رفت اما از آن سو درهای جشنواره را پشت سر بست. تقریباً تمامی مسئولان به‌ویژه در این چند ماه اخیر اشاره کرده‌اند هرگونه همکاری با شبکه‌هایی که از آن به‌عنوان شبکه‌های معاند یاد می‌شود، عواقبی را برای هنرمندان به همراه خواهد داشت و عاقبت سالار عقیلی هم مشخص بود. هر چند سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده بود هنوز تصمیم قطعی درباره سرنوشت این خواننده گرفته نشده است، اما طی دقایقی بعد مدیر جشنواره آن را قطعی اعلام کرد. درواقع طی این چند دقیقه لابد تصمیم قطعی گرفته شد و اجرای سالار عقیلی از جشنواره موسیقی حذف شد. البته دور از ذهن هم نبود. سخنگوی وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر چندین‌بار به هنرمندان درباره حضورشان در شبکه‌های ماهواره‌ای هشدار داده بود و دیگر مسئولان ذ‌يربط هم از مصداق جرم این مقوله سخن گفته بودند. حالا سالار عقیلی جای مصداق نشسته و اجرایش از جشنواره کنار رفته.
قطعی نبود
حسین نوش‌آبادی دیروز در نشست خبری هفتگی حاضر شد و در جمع خبرنگاران گفت: «حضور خواننده سنتی کشورمان که ازجمله هنرمندان و خوانندگان محبوب کشورمان به شمار می‌رود، در این شبکه ماهواره‌ای ضد انقلاب باعث شگفتی و تعجب همه شد.» او در ادامه عنوان کرد: «ابعاد این اتفاق درحال بررسی است؛ اتفاقی که نه قابل دفاع است، نه قابل توجیه. امیدواریم پس از بازگشت ایشان به ایران و بیان علت و انگیزه حضورشان در این شبکه، موضوع را پیگیری کنیم تا گزارش رسمی را به اطلاع رسانه‌ها برسانیم.» اما از آنجاکه این پاسخ سخنگوی وزارت ارشاد خبرنگاران را قانع نکرد و چند خبرنگار دیگر هم خواستار توضیح تکمیلی او در مورد منتفی شدن اجرای او در جشنواره موسیقی فجر همراه با گروه موسیقی وزیری و جایگزین شدنش با یک خواننده دیگر، بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره شدند، نوش‌آبادی گفت: «براساس آخرین هماهنگی‌اي که بنده با شخص وزیر ارشاد داشته‌ام، هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص فعالیت‌های آتی این هنرمند باید در سطح کلان‌تر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ شود.» نوش‌آبادی در ادامه عنوان کرد: «البته باید گفت که تنها برخوردهای سلبی در این رابطه کفایت نمی‌کند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که یکی از آنها این است که موانع موجود در داخل کشور را برای فعالیت هنرمندان برداریم تا هرگونه امکان ارتباط آنها با شبکه‌های اینچنینی منتفی شود. باید رفتارهایی که گاهی از برخی هنرمندان می‌بینیم، مورد توجه قرار گیرد... باید حرف‌های هنرمندان شنیده شود و انتظارات و مطالبات آنها مطرح و با پاسخ مسئولان مربوطه مواجه شود تا یک خواننده وطن‌دوست و علاقه‌مند به کشور، نظام و مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای سر درنیاورد.»
قطعی شد
چند دقیقه بعد از صحبت‌های حسین نوش‌آبادی گویا تصمیم قطعی گرفته شد و احتمال دارد بدون هیچ‌گونه هماهنگی هم این کار انجام شده باشد؛ چون حمید نوربخش، مدیر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر از تصمیم کمیته‌ای سخن گفت که قرار بوده کار را یکسره کند. نوربخش ظهر دیروز در حاشیه نشست رسانه‌ای مدیران سامانه‌های فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر گفت: «تصمیم کمیته نظارت این دوره از جشنواره این است که سالار عقیلی در جشنواره اجرایی نداشته باشد.» او در بخش‌هایی از صحبت‌هایش با اشاره به ماجرای حضور سالار عقیلی در شبکه ماهواره‌ای مذکور گفت: «ما امسال در ستاد برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر کمیته‌های مختلفی را طراحی کردیم که کارهای هماهنگی جشنواره را انجام می‌دهند. یکی از این کمیته‌ها، کمیته نظارت جشنواره است که با هماهنگی با مراجع ذیصلاح نسبت به صدور مجوزها و استعلام‌ها و نظارت قبل و بعد از اجرا اقدامات لازم را انجام می‌دهد و براساس این استعلام‌ها گروه‌ها در جدول جشنواره قرار می‌گیرند. برنامه آقای عقیلی هم در همین چارچوب بود و از زمانی که حضور ایشان در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مسأله‌ساز شد این موضوع در دستورکار کمیته نظارت قرار گرفت و به این جمع‌بندی رسیدیم که ایشان در جدول حضور نداشته باشد.»
اعتراض جای تعجب است!
داریوش پیرنیاکان
پس از اعلام ممانعت از حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر امسال، داریوش پیرنیاکان (دبیر و سخنگوی خانه موسیقی) از اعتراض این نهاد صنفی خبر داد. پیرنیاکان دراین‌باره گفت: «ما از جایگاه صنفی و هنری خانه موسیقی، موظفیم از حقوق همه هنرمندان و از منافع صنفی اعضا دفاع کنیم. امروز شنیده‌ایم که به مدیر جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده‌اند آقای سالار عقیلی به دلیل حضور در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نباید در این جشنواره شرکت کند. اول باید این موضوع کاملاً بررسی شود و بعد این تصمیمات گرفته شود. می‌توانستند وقتی آقای عقیلی از سفر برگشتند با ایشان صحبت کنند و بعد دراین‌باره تصمیم‌گیری شود؛ اما امروز بدون هیچ صحبتی با آقای عقیلی حکمی صادر کرده‌اند که در جشنواره شرکت نکنند که این برای ما اصلا قابل قبول نیست و جای تعجب دارد. همین‌طور که آقای عقیلی در بسیاری از برنامه‌های موسیقی کشور در تیتراژ سریال‌ها و ... حضور داشته‌اند و در این راه بسیار زحمت کشیده‌اند.» پیرنیاکان در ادامه گفت: «اخیراً هم شنیده بودم به دلیل وجود آهنگ‌های ایشان در یک سایت خارجی برایشان محدودیت‌هایی بوجود آمد. وقتی این محدودیت‌ها برای کسی وجود دارد و در داخل نمی‌گذارند کارش را انجام دهد، این هنرمند مجبور می‌شود به رسانه‌های بیرون از ایران روی بیاورد.» دبیر و سخنگوی خانه موسیقی افزود: «ضمن این‌که هیچ قانونی به ما هنرمندان ابلاغ نشده که اگر کسی با یک رسانه خارجی گفت‌وگو کند و اثرش آن‌جا پخش شود، جرم محسوب شود. از نظر ما جرم نیست؛ باید قانونی وجود داشته باشد که از آن تبعیت شود به همین راحتی نمی‌توان به کسی گفت این کار را انجام ندهید.» او همچنین به هنرمندانی اشاره کرد که گفت‌و‌گوهایی با شبکه‌های ماهواره‌ای داشته‌اند و مشکلی برایشان ایجاد نشده اما نامی از آنها نبرد. پیرنیاکان همچنین درباره لغو برخی برنامه‌های موسیقی گفت: «همیشه لغو کنسرت‌ها مورد اعتراض خانه موسیقی بوده و هست. حتی می‌شنویم آلبوم موسیقی وجود داشته که مجوز گرفته و پخش شده ولی جلوی مراسم معرفی و رونمایی آن را گرفته‌اند.» داریوش پیرنیاکان در پایان هم عنوان کرد: «من به‌عنوان سخنگوی خانه موسیقی و از موضع این نهاد صنفی به لغو برنامه آقای عقیلی در جشنواره فجر اعتراض دارم و انتقاد می‌کنم. ایشان خواننده سرشناسی است و همین که آمده‌اند در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند نکته مثبتی است و نشان‌دهنده همکاری ایشان است.»


تعداد بازدید :  188