شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
گزارشی از فعالیت‌های کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد پرند
هر شهروند، یک سفیر صلح

شهروند| دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند از سال۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بیش از ۱۵هزار دانشجو دارد. یکی از کانون‌های فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی در این دانشگاه کانون دانشجویی هلال است. این کانون تا به حال برنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص موضوعات اجتماعی اجرا کرده است. به همین منظور گفت‌وگویی با اعضای شورای اجرایی کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد پرند انجام داده‌ایم و زمینه‌های پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه در شهر پرند‌ را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
فعالیت‌های عام‌المنفعه؛ پشتیبان انسان‌دوستی در زندگی
دانشجوی کارشناسی مهندسی نرم‌افزار است و معاونت اداری و پشتیبانی و نیز معاونت بانوان در کانون را عهده‌دار است. مریم قربانی دو سال است که عضویت در کانون را تجربه می‌کند. او با اشاره به فعالیت‌هایی که در این کانون داشته است، گفت: «از دومین فعالیت کانون که برگزاری مانور زلزله بود تاکنون، در تمامی برنامه‌های کانون حضور داشتم و در سمت معاونت اداری و پشتیبانی همواره سعی‌ام بر انجام برنامه‌ها به بهترین شکل بود؛ در خارج از حیطه کانون در طرح ملی سحر شرکت کردم و در حوزه امداد‌ونجات، امدادگر منطقه ۳ شهر تهران هستم.» قربانی درخصوص دلیل عضویتش در کانون و انتخاب فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه اظهار کرد: «از دوران نوجوانی به یادگیری کمک‌های اولیه علاقه‌مند بودم و با ورود به دانشگاه و قرار گرفتن در محیط اداری دانشگاه، به‌عنوان همکار دانشجو و دیدن فعالیت دانشجوهای ترم‌های بالاتر برای برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف علاقه‌مند به فعالیت دانشجویی و نشان دادن روحیه و انگیزه بالای دانشجویی در دانشگاه شدم که در این وادی با شکل‌گیری کانون هلال‌احمر بدون ‌شک نخستين و آخرین انتخابم فعالیت در این کانون بود. معاون اداری و پشتیبانی کانون دانشجوی پرند پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در امور بانوان می‌گوید: «بانوان کانون بدون‌شک پای ثابت فعالیت‌های کانون از ابتدا تا هم‌اکنون بوده و هستند. در تمامی برنامه‌ها حضور فعال و پرشور و همچنین بهره‌گیری از ذوق هنری بانوان به چشم می‌خورد. بانوان کانون گروه‌های چهارگانه را تشکیل داده و به ترویج اصول چهارگانه جمعیت هلال‌احمر در بین اعضای کانون و سایر دانشجویان دانشگاه می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین اهداف این معاونت اختصاص فضای لازم برای فعالیت تک تک اعضا و کشف استعدادهای آنها در زمینه‌های مختلف است.» مریم قربانی پیشنهاداتی برای این کانون داشت و مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری جشنواره غذا به نفع کودکان مبتلا به سرطان اشاره کرد. قربانی همچنین خاطرنشان می‌کند: «قرار گرفتن در یک گروه و انجام کار گروهی علاوه بر کسب تجربه به افزایش حس مسئولیت‌پذیری و افزایش قدرت کنترل خویش در برخورد با وقایع مختلف نیز کمک می‌کند.»
پرورش مهارت‌های امدادی در کانون دانشجویی
علی نادری، معاونت امدادونجات و سرپرست گروه کوهنوردی کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند است. از همان ابتدا به ورزش علاقه زیادی داشت تاجایی که در کارنامه درخشان خود عناوینی همچون کسب مقام در رشته کشتی در رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان، حضور در مسابقات کشوری، کسب مقام در مسابقات
sky running دوی کوهستان و صخره‌نوردی دست یافته است و مدت ۸ سال است که فعالیت‌های امدادی را آغاز و درجه نجاتگر کوهستان را دریافت کرده است. نادری از انرژی مثبت اعضای کانون خود خوشحال است؛ اما در کنار این همه هیجان و هیاهو خاطره‌ای تلخ نیز روحش را خدشه‌دار می‌کند و آن غم از دست دادن نسترن علیجانی از اعضای فعال این کانون بود که با اهدای اعضاي خود باعث نجات هموطنانش شد و معنای واقعی انساندوستی را حتی بعد از مرگ به ما آموخت و نبودش در جمع ما ناراحت‌کننده است؛ ولی همیشه یادش گرامی خواهد بود. علی نادری درخصوص استفاده از اعضا در عملیات‌های امدادی اظهار می‌کند: «با توجه به پتانسیل بالای کانون هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در امر پرورش مهارت‌های امدادی و تشکیل کلاس‌های منظم و دقیق و آموزش تعداد زیادی از اعضا می‌توان از همین علاقه‌مندان در امر امدادرسانی و یاری افراد نیازمند کمک و در بلایای طبیعی و  هر عملیات امدادونجات دیگری به‌عنوان بازوان قدرتمند تیم‌های عملیاتی حساب کرد که این امر باعث افتخار و خوشحالی است.» معاون امداد و نجات کانون دانشجویی دانشگاه پرند هدف از آموزش کوهنوردی در این کانون را اینگونه بیان می‌کند: «ما از بدو ورود به کانون با هدف تندرستی و افزایش روحیه ورزشی برای اعضا کار خود را آغاز و با فتح قله توچال در زمستان و کلکچال این امر را محقق کردیم.» برگزاری کلاس‌های آموزشی کوهنوردی و کمک‌های اولیه و پزشکی کوهستان و آشنایی افراد با کوهستان در راستای کاهش حوادث کوهستان از اهداف دیگر این کانون است و در آینده گشایش مسیر سنگ‌نوردی به همت بچه‌های کانون و صعود به قله‌های بیشتر و آشنایی با طبیعت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
ترویج فرهنگ نو دوستی
کم سن‌وسال‌ترین عضو کانون است و عهده‌دار معاونت امور فوق برنامه و برنامه‌ریزی. مهرداد قربانپور آغاز همکاری‌های خود را با کانون هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند از همراهی با تیم کوهنوردی کانون در صعود به قله کلکچال می‌داند. او در تشکلات و دیگر کانون‌های دانشگاه حضوری فعال دارد؛ اما چیزی که برای او بسیار جذاب بود رفاقت و خلوص کاری بود که در کانون هلال‌احمر شاهد آن است. قربانپور درباره حوزه آموزش‌وپژوهش چنین بیان می‌کند: «از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف کانون به حساب می‌آید. ما با برگزاری دوره‌های آموزشی اولیه، عمومی و تخصصی سعی بر ارتقاي سطح علمی و توانایی دانشجویان در امور امدادی را داریم.» ماکان دانشمند هم درخصوص اهمیت نشریه در دانشگاه می‌گوید:  «نشریه یک تریبون آزاد و عمومی است که می‌توان آن را در دست داشت تا هم دانشجویان مطالب مورد علاقه خود را بخوانند و هم از این طریق کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های دیگر، دانشجویان را از چگونگی انجام برنامه‌های خود مطلع کنند.» دانشمند درخصوص نشریه صلح می‌گوید: «در این نشریه قسمتی را برای اطلاع‌رسانی‌های پزشکی و امداد و نجات اختصاص داده‌ایم که در نسخه‌های دیگر نشریه آماده چاپ هستند.» سردبیر نشریه سفیران صلح اظهار می‌کند: «از آن‌جا که جمعیت هلال‌احمر یک نهاد صلح‌طلب است و در راستای صلح و دوستی گام برمی‌دارد، می‌توان با اقدامات بشردوستانه خود بدون جهت‌گیری سیاسی و فریاد زدن، پیام‌های صلح و دوستی را به گوش و چشم جهانیان رساند و افراد علاقه‌مند را در هر گوشه از جهان گرد‌آوری کرد و آنها نیز با تشکیل گروه‌های صلح‌طلب در کشور خود سلسله‌وار آحاد بزرگی از مردم دنیا را برای رسیدن به هدف والا که همان دوستی در جوامع است، نزدیک کنند.» ماکان دانشمند درخصوص رسالت این امر مهم در دانشگاه ادامه می‌دهد:  «خوشبختانه کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه آزاد توانسته با انجام فعالیت‌های بشردوستانه در داخل دانشگاه همچون اهدای خون به مناسبت‌های مختلف و برگزاری کلاس‌های امدادونجات توجه و علاقه مسئولان دانشگاه را به خود جلب کند.» دانشمند این را نیز عنوان می‌کند: «حضور کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر یک نیاز اساسی است؛ زیرا علاوه بر بُعد فرهنگ‌سازی در راستای صلح و دوستی می‌توان هنگام بروز مشکل پزشکی برای هر دانشجو قبل از رسیدن مسئولان زحمتکش اورژانس اقدامات اولیه را برای شخص انجام داد تا فرد را از تبعات مرگباری که ممکن است در پی داشته باشد، مصون داشت.» ماکان دانشمند آرزوی زیبای خود را جهانی پر از دوستی و هر شهروند را یک سفیر صلح می‌داند.

 


تعداد بازدید :  280