شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
مدیرکل امور مجلس هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «شهروند» جزییات بررسی اعتبارات هلال‌احمر در نشست کمیسیون بهداشت‌و‌درمان را تشریح می‌کند
امیدها به «رئیس‌جمهوری» است

الهام علمشاهی روزنامه نگار

طبق اساسنامه جمعیت هلال احمر «كمك‌های دولت همه‌ساله در رديف اعتباری به‌عنوان اعانه در بودجه كل كشور منظور می‌شود و طبق اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعيت به مصرف می‌رسد. دولت موظف است علاوه بر مبالغ تعیین شده در شئون مختلف، بذل مساعدت و همكاری لازم را با جمعيت انجام دهد. همچنین دولت موظف است كليه وجوهی را كه به موجب قانون تحت عنوان جمعيت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ايران وصول می‌کند، به خزانه واريز كرده و معادل آن ر‌ا در بودجه‌ سال آينده به حساب جمعيت منظور دارد.» این بخشی از مواردی است که در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر برای تأمین بودجه مقرر شده است؛ اما با همه این تفاسیر، تاکنون بخش اعظمی از این اعتبارات تأمین نشده است. روز یکشنبه برای بررسی اعتبارات هلال‌احمر جلسه‌ای درباره قانون بودجه 94-95 و همچنین برنامه پنجم و ششم توسعه بین نمایندگان مجلس و مسئولان جمعیت هلال‌احمر در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. به منظور دریافت جزییات و نتیجه این جلسه با «روح‌الله فروزش» مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 آقای فروزش با توجه به این‌که شما در جلسه‌ بررسی اعتبارات هلال‌احمر حضور داشتید، از جزییات جلسه و نتایج به دست آمده برایمان بگویید.
با توجه به این‌که کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ‌سال 95 کل کشور و لایحه برنامه ششم توسعه هستند، از دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون‌ها درخواست ارایه گزارشی مبنی بر وضع و میزان تحقق بودجه اختصاصی، برنامه‌ها و میزان تحقق آنها و همچنین پیشنهادات برای لوایح و قوانین جدید خواسته می‌شود. به همین منظور هم کمیسیون بهداشت و درمان از جمعیت هلال‌احمر دعوت کرد تا اقدامات خود را در طول برنامه پنجم توسعه و همچنین میزان تحقق اعتبارات قانون بودجه 94 کشور به کمیسیون گزارش دهد. با ارایه این گزارش و مطرح شدن سوال‌هایی از سوی کمیسیون، بنا شد تبادل نظرهای انجام شده و ارایه پیشنهادات در لایحه بودجه‌ سال 95 و قانون برنامه ششم توسعه مدنظر قرار بگیرد.
 امکان دارد درخصوص نظرات و پیشنهادات ارایه شده بیشتر توضیح دهید؟
درحال حاضر بر روی جزییات کار می‌کنیم که اگر به نتیجه برسد، اعلام خواهد شد.
 مباحث مربوط به بودجه درباره چه موضوعاتی بود؟ نمایندگان چه نظری داشتند؟
با توجه به این‌که کمیسیون از جمعیت درخصوص بودجه ‌سال 94 درخواست گزارش کرده بود و گزارش مبسوطی هم به مجلس ارایه شد و نیز با توجه به این‌که مجلس در قالب قانون بودجه 94، مبلغ 700 میلیارد تومان از محل منابع بند - ش ماده 204 قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین 35‌درصد از محل ریال پیامک‌ها برای هلال‌احمر در نظر گرفته شد، متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. این موضوع که اعتبارات به‌طور اصولی به هلال‌احمر تخصیص نیافته است، موجب اعتراض و ابراز نگرانی اعضای کمیسیون قرار گرفت و آنها قانع نشدند.
 چرا قانع نشدند؟
با توجه به آماده‌باش‌بودن همیشگیِ هلال احمر، برخوردار بودنِ انبارها از استانداردهای لازم برای دپو، تأمین بودن اقلام مورد نیاز حوادث و سوانح در انبارها، به روز بودن تجهیزات و همچنین تکالیفی که در قانون برنامه پنجم توسعه برایش در نظر گرفته شده است، طبیعتاً باید اعتبار تأمین شود تا بتوان این اقدامات را انجام داد؛ اما متاسفانه از‌ سال 94 تاکنون از محل این منابع هیچ تخصیصی به جمعیت هلال‌احمر صورت نگرفته است و از این جهت مایه نگرانی و تاسف نمایندگان مجلس بود که چرا این امر محقق نشده است. نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در جلسه حضور داشتند و توضیحاتی ارایه کردند؛ اما نمایندگان مجلس صراحتاً اعلام کردند که «پاسخ‌ها به هیچ وجه قانع‌کننده نیست.»
 نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چه دلایلی برای محقق نشدن اعتبارات اعلام می‌کردند؟
نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دلایل محقق نشدن اعتبارات را مشکلات اعتباری دولت مطرح کردند که با پاسخ نمایندگان مواجه شد؛ اولا به نسبت سایر تخصیص‌های دولت، برای هلال‌احمر هم تخصیص باید صادر می‌شد. در ثانی با توجه به‌ویژه بودن بحث امداد و نجات و حوادث، حتی باید خیلی خاص‌تر و بهتر به این موضوعات نگاه شود. در نتیجه توضیحات نمایندگان دولت از سوی نمایندگان مردم در مجلس مورد قبول واقع نشد.
 شما شرایط کنونی را چطور می‌بینید؟ امیدوار هستید که این خلأ برطرف شود؟
به هرحال رایزنی‌های لازم صورت گرفته است؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون اول رئیس‌جمهوری و در سطح عالی‌تر شخص رئیس جمهوری نگاه ویژه‌ای به هلال‌احمر دارند و عالم به شرایط امدادونجات و امدادرسانی در کشور هستند و تمهیدات لازم را داشته‌اند و ما امیدوار هستیم به نتیجه برسیم.
 در صورت عدم تحققِ به‌موقع بودجه  یا عدم تحقق آن، چه مشکلاتی پیش روی هلال‌احمر قرار خواهد گرفت؟
طبق قانون ما مکلف هستیم اقداماتی را برای آمادگی مقابله با حوادث انجام بدهیم. حادثه خبر نمی‌کند؛ هر لحظه امکان وقوع حادثه و ایجاد مشکلاتی برای مردم وجود دارد. ما نیز همچون سایر نهادهای امدادی مانند سازمان‌های نظامی که در مواقع بحران مداخله می‌کنند، باید از آمادگی لازم برخوردار باشیم. این موضوع چند بخش دارد؛ یک موضوع تجهیزات و امکانات مورد نیاز امدادونجات است که باید با توجه به تعداد مردم، وسعت و حادثه‌پذیری کشور، مرتباً به‌روز و گسترده‌تر شوند و از آمادگی لازم برخوردار باشند. موضوع دیگر انبارهای امدادی هستند که باید طبق استانداردها آماده باشند؛ چراکه در وقوع حوادث نمی‌توانیم در خیابان‌ها به دنبال کنسرو، چادر، پتو و سایر اقلام امدادی باشیم. قانون ما را مکلف به آمادگی در سطحی کرده که بتوانیم در مواقع بحران پاسخگو باشیم. موضوعات دیگر نیروی انسانی، مانورها و بقیه موارد مربوط به مدیریت بحران است که اگر اعتبارات تأمین نشود، طبیعتاً جمعیت هم نمی‌تواند پاسخگو باشد و درنهایت متاسفانه برای مردم مشکل ایجاد می‌شود. به‌عنوان نمونه اگر در نقطه‌ای حادثه اتفاق بیفتد، دست ما خالی است و آمادگی لازم را نخواهیم داشت. در مقاطع مختلف اخیر، طی حوادثی که اتفاق افتاده و مناسبت‌هایی همچون اربعین از موجودی‌اي استفاده کردیم که باید این موجودی‌ها جبران شود؛ درغیر این صورت با وقوع حادثه برای مردم مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد. در پایان امیدوارم با امعان نظر رئیس جمهوری، مجموعه هیأت دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعتبارات هلال‌احمر تخصیص یابد تا بتوانیم در خدمت مردم شریف کشورمان انجام وظیفه کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: افزایش اعتبار هلال‌احمر باید بیش از تورم هر ساله در کشور  باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی اعتبارات جمعیت هلال‌احمر و سازمان بهزیستی در لایحه بودجه ۹۵ در نشست کمیسیون متبوع خود خبر داد. به گزارش خانه ملت رسول خضری در تشریح دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان گفت: «مسئولان جمعیت هلال‌احمر و سازمان بهزیستی کشور میهمان کمیسیون بودند و درباره اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 95 بحث و تبادل‌نظر شد.» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای جمعیت هلال احمر گفت: «واقعیت آن است که هلال‌احمر از نظر تزریق اعتبار نیاز به توجه ویژه‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که افزایش اعتبار این سازمان باید بیش از تورم هر ساله در کشور صورت می‌گرفت؛ اما این مبلغ در بودجه 95 بسیار ناچیز درنظر گرفته شده است.» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «مسئولان جمعیت هلال‌احمر و سازمان بهزیستی از مجلس درخواست کردند که در زمان بررسی بودجه نگاه ویژه‌ای به این دو حوزه شود؛ زیرا در صورت کمبود اعتبارات این سازمان‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.»


تعداد بازدید :  253