شماره ۷۶۷ | ۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
پیشنهاد اخذ مالیات محلی استفاده از وسایل نقلیه شخصی
هدررفت 1.8‌میلیارد تومان بنزین در ترافیک

شهروند|  تولید و مصرف بنزین به‌ویژه پس از هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه کارشناسان و دولت بود. برخی کارشناسان معتقد بودند با افزایش قیمت بنزین ممکن است میزان استفاده از این سوخت کاهش پیدا کند و خیابان‌ها نیز خلوت‌تر شود. اما برخی دیگر این موضوع را رد می‌کردند و دلیل آن هم این بود که این دسته حمل‌ونقل عمومی را برای کلا‌نشهرها به‌ویژه تهران ناکافی می‌دانستند. در این‌باره سیدمحسن طباطبایی ‌مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به هدررفت 1.5 تا 1.8‌میلیارد تومان بنزین در ترافیک روزانه تهران گفت: اخذ مالیات استفاده از وسایل نقلیه شخصی با تاکید بر میزان آلایندگی، می‌تواند ضمن بهبود کیفیت هوای کلانشهرها منابع درآمد پایدار مدیریت شهری را افزایش دهد.او  افزود: سهم درآمد پایدار در بودجه شهرداری تهران در‌ سال 95 تنها 4‌هزار و 400‌میلیارد تومان است که رقم مناسبی نسبت به کل بودجه 18‌هزار و 763‌میلیارد تومانی نیست و بی‌‌شک باید افزایش یابد.این کارشناس اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به این‌که امروز آلودگی هوا در کلانشهرها به یک تهدید جدی تبدیل شده است، گفت: با اخذ عوارض از خودروهای آلاینده می‌توان این چالش را به یک فرصت برای تامین درآمدهای پایدار تبدیل کرد.وی گفت: درحالی‌که خودروهای شخصی هزینه‌های گزافی را بر محیط‌ زیست تحمیل می‌کنند، تنها عوارض سالیانه اندکی به شهرداری پرداخت می‌شود. بنابراین باید در اخذ مالیات از خودروهای با درصد آلایندگی بالا بازنگری صورت گیرد. وی ادامه داد: در شهر تهران روزانه بین 1.5‌میلیارد تا 1.8‌میلیارد تومان از بنزین خودروها در تراکم ترافیک سنگین این شهر به هدر می‌رود یا به عبارت دیگر هر خودرو در تهران حداقل نیمی از زمان رفت‌و‌آمد روزانه را در تراکم ترافیک تلف کرده و لذا سوخت آن نیز به هدر می‌رود و تولید
 آلودگی می‌کند.

 


تعداد بازدید :  630