شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
به همت مردم کرمان برگزارشد
جشنی برای نجات «کوه شاه»

معدن کوه شاه کرمان بعد از مدت‌ها تلاش فعالان محیط‌زیست تعطیل و این کوه آزاد شد. پنجشنبه شب در آیینی جشن تعطیلی معدن و آزادسازی کوه شاه با حضور جمع زیادی از اهالی روستاهای بنگان، تلخه چار، بیدان، باغ فخروئیه، آهوئیه و شمار فراوانی از کوهنوردان، طبیعت‌دوستان و حامیان کوه شاه در روستای تلخه چار برگزار شد.
در این مراسم بیانیه آزادی کوه شاه امضا و پیشنهاد شد تاریخ 13 شهریورماه به نام روز جشن آزادسازی کوه شاه در تقویم محیط‌زیست ثبت شود.  در این جشن یک قطعه پرنده شاهین به‌مناسبت رهایی کوه شاه آزاد و مقاله و اشعاری در وصف این قله رفیع قرائت و رقص چوب نیز برگزار شد.  
براساس این گزارش، دوچرخه‌سواران سیرجانی برای رسیدن به مراسم جشن آزادی کوه شاه 24 رکاب زده و خود را به محل روستای تلخه چار رسانده بودند.  
بخشدار مرکزی سابق بافت به نمایندگی از استاندار کرمان دراین‌باره گفت: «رهایی دامان کوه‌شاه مرهون خواست و کوشش مردم منطقه، کوهنوردان، اصحاب رسانه، طبیعت‌دوستان و عده‌ زیادی از مسئولان بود. من به نوعی حامی پشت‌پرده کوه‌شاه بوده‌ام و بسیار خرسندم از این‌که تلاش‌های شیرزنان و غیور‌مردان طبیعت‌دوست بالاخره به ثمر نشست و این قله باشکوه نجات یافت.»
در این مراسم رسول زندی، فعال محیط‌زیست هم دراین‌باره گفت:  «کوه‌شاه که پدیده‌ بکرِ طبیعی و خدادادی است نه‌تنها با تلاش، همت و یک‌صدایی مردم اهالی روستاهای بنگان، تلخه‌چار، بیدان، باغ فخروئیه، بروکنان و آهوئیه بلکه با یاری اصحاب رسانه و خیزش‌های خودجوش مردم و تمامی دوستداران محیط‌زیست از گوشه و کنار استان کرمان گرفته تا سرتاسر ایران آزاد شد. ما منکر توسعه در هیچ‌جا نیستیم و می‌دانیم که معادن برای اشتغال، ثروت و آینده ما ایجاد می‌شوند اما احداث آنها نباید به قیمت نابودی طبیعت و از دست رفتن ذخایر طبیعی باشد.»
او ادامه داد: «ما هرجا که نفس بکشیم از طبیعت آن‌جا دفاع خواهیم کرد و هرجا که بشنویم قطعه‌ای از زمین پاکمان در خطر است برای نجات آن به پا می‌خیزیم.  قصد داریم 13 شهریورماه را به نام روز آزادسازی کوه‌شاه در تقویم محیط‌زیست ثبت کنیم و هرساله در چنین روزی جشن بگیریم.»

 


تعداد بازدید :  445