شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی:
وزارت ارشاد صلاحیت فیلتر سایت‌های خبری را ندارد

تسنیم| دو روز پیش بود که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرد سایت‌های خبری بدون مجوز فیلتر می‌شوند. حالا اما معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی دراین‌باره واکنش نشان داده و گفته است وزارت ارشاد صلاحیت و مجوز فیلتر و مسدودسازی سایت‌های خبری را ندارد.
 عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد می‌تواند در اجرای قانون مطلوعات، سایت‌هایی را که بدون مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات فعالیت دارند مسدود کند گفت: «خیر، وزارت ارشاد راساً نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از سایت‌های اینترنتی را صادر کند. چرا که هیچ قانونی، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است.»
او ادامه داد: «بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر یا مسدودسازی سایتی را خطاب به ارایه‌دهندگان خدمات دسترسی  یا میزبانی صادر کند، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی بوده و لازم‌الاجرا نیست. البته اگر وزارت ارشاد، فعالیت سایت یک نشریه الکترونیکی را به لحاظ عدم دریافت مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، غیرقانونی تشخیص دهد می‌تواند به‌موجب مواد 7 و 12 قانون مطبوعات، علیه آن سایت در مراجع قضایی ذی‌صلاح شکایت کند. اگر مقام قضایی فعالیت چنین سایتی را خلاف قانون تشخیص داد، دستور قضایی مبنی بر فیلتر و مسدودسازی آن سایت را صادر خواهد کرد.»
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هیأت نظارت بر مطبوعات نیز اجازه فیلتر و مسدودسازی سایت‌های خبری را دارد گفت: «هیأت نظارت بر مطبوعات در اجرای تبصره ماده 12 قانون مطبوعات و تبصره 2 ماده 1 آن قانون، صرفاً صلاحیت اظهارنظر درخصوص برخی تخلفات سایت‌هایی را دارد که از آن هیأت مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.»

 


تعداد بازدید :  136