شماره ۳۷۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور
صفحه را ببند
جمع‌آوری زباله وظیفه نیست، نریختن آن وظیفه است

در تاریخ 23 و 24 مرداد ماه توسط فدراسیون کوهنوردی کشور با همکاری انجمن کوهنوردان ایران و گروه‌های کوهنوردی، چهار جبهه دماوند کوه از زباله‌ها پاکسازی شد که جای تقدیر دارد. هر چند لازم به یادآوری است که پاکسازی جبهه جنوبی دماوند کوه توسط هیأت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی شهرستان آمل با همکاری گروه‌های کوهنوردی آمل در اواخر تابستان، هر ساله انجام می‌شود. در نزدیکی مسجد آبادی گوسفند سرا بعد ازظهر پنجشنبه چادرها برپا می‌شود و صبح زود کوهنوردان راهی پناهگاه ضلع جنوبی دماوند کوه می‌شوند. هم زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و هم با دیگر کوهنوردان درباره نریختن زباله به گفت‌وگو می‌نشینند و به آنها برای جمع‌آوری زباله‌ها، نایلون هدیه می‌دهند که گواه آن فیلم‌هایی است که در این مورد تهیه شده است. در این گردهمایی هلال‌احمر، آتش نشانی آمل (آوردن آب برای کوهنوردان)، شهرداری، شورای شهر رینه و... همکاری می‌کنند. ‌سال قبل گروهی به نام رفتگران طبیعت هم یک‌بار به پاکسازی ضلع جنوبی دماوند کوه پرداختند که گزارش آن در سایت انجمن دوستداران دماوند کوه گذاشته شد. متاسفانه در گردهمایی 22 مرداد در سالن قرارگاه پلور از زحمات هیأت و گروه‌های کوهنوردی آمل و دیگر عزیزان، یادی نشد. برخلاف آن چه دوست بسیار گرامی و فرهیخته عباس محمدی در نوشتاری در سایت دیده‌بان کوهستان عنوان کرده است، زباله‌ها طی چندین‌ سال‌گذشته در مسیرهای صعود به قله رها نشده بود، بلکه این زباله‌ها مال هر بار کوه رفتن کوهنوردان است.  برای این‌که اگر زباله‌ها جمع‌آوری نشود و توسط قاطر به پایین انتقال نیابد و یا در اطراف پناهگاه به آتش کشیده نشود! دیگرهیچ کوهنوردی جا پایی جز زباله پیدا نمی‌کند! و باید بر روی زباله‌ها چادر برپا کند! هر ساله بعد از پاکسازی جبهه جنوبی توسط هیأت کوهنوردی شهرستان آمل در هفته بعد کوهنوردانی که در پناهگاه اطراق می‌کنند در برگشت اعلان می‌کنند که دوباره اطراف پناهگاه پر زباله است! همین هفته هم کوهنوردانی که به پناهگاه جنوبی رفتند از انباشت دوباره زباله خبر دادند.
دوستان گرامی!
سال‌ها عده‌ای زباله می‌ریزند و عده‌ای دیگر جمع می‌کنند ولی متاسفانه هیچ از حجم زباله نه‌تنها کم نشده، بلکه ‌سال به‌سال به آن اضافه شده است!
در گذشته سر بستن کمربند هنگام رانندگی بارها از طریق رسانه‌ها و نصب تابلوها، تبلیغ شد ولی آخر جریمه جواب داد و آن را به فرهنگ تبدیل کرد.
در تمام دنیا جلوگیری از یک حرکت زشت صرفا با حرف و تبلیغ انجام نمی‌شود، بلکه حتما جریمه پشت آن قرار دارد.  در آمریکا هم اگر کسی زباله خشک و ‌تر را از هم جدا نکند جریمه می‌شود و فروشگاه‌ها برای برگشت قوطی نوشابه
مبلغی می‌پردازند.  حتی در نروژ که 50‌ سال روی محیط‌زیست آن کار شده است برای برگشت قوطی نوشابه به پول ما 500 تومان می‌پردازند. حال بهتر نیست به فکر چاره بنیادی بود و از نیروهای بهینه استفاده کرد؟ ستادی از نمایندگان فدراسیون کوهنوردی کشور، بخشداری لاریجان، شورای شهر رینه، هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی آمل‌و... سازمان‌های مردم نهاد طرفدار محیط زیست، تشکیل شود و با ارایه راهکارهایی مشکلات دماوند را حل نمایند تا دماوند کوه برای همیشه برای آیندگان با طراوت زنده بماند.

 


تعداد بازدید :  166