شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
اتفاقات پارسال تکرار می‌شود؟
ژیمناستیک؛ کم‌امید، به‌دنبال معجزه

گروه ورزش| غالبا در اشاره به ژیمناستیک از اصطلاح «ورزش پایه» استفاده می‌کنند اما این ورزش ما در طول سال‌های اخیر کوچک‌ترین بهره‌ای از یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های ورزشی نبرده است. حالا ژیمناستیک ایران درحالی برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون آماده می‌شود که در 3 ماده دارحلقه، خرک حلقه و پرش خرک بیشترین شانس برای مدال‌آوری را دارد؛ البته ژیمناستیک ایران علاوه بر این موارد در رشته‌های ترامپولین و ژیمناستیک هنری هم شرکت می‌کند تا بلکه در این 2 ماده هم اتفاق خاصی رخ دهد.
به دنبال تکرار اتفاق پارسال
ژیمناستیک هنری ما، ‌سال گذشته نشان داد توانایی به‌دست آوردن مدال را دارد. کسب مقام چهارم تا ششم و نزدیک شدن به مدال در رقابت‌های آسیایی‌سال گذشته نشان داد، سقف توانایی‌های ژیمناست‌های هنری ما بیش از آنچه نشان داده‌اند، است.  در سایر رشته‌ها هم تک‌ستاره کشورمان، امید مدال‌آوری را زنده می‌کنند.  به‌طور مثال ‌هادی حفاری‌نژاد و سعیدرضا کیخواه امیدهای اصلی ایران در دار حلقه و خرک حلقه محسوب می‌شوند.
صفر از 42!
 اگر امید‌های ما درباره حفاری‌نژاد و کیخواه به واقعیت تبدیل شود، به روند منفی کسب صفر مدال در بازی‌های ژیمناستیک آسیایی خاتمه داده می‌شود. به‌طورکلی در هر دوره رقابت‌های ژیمناستیک، 42 مدال در 14 رشته توزیع می‌شود که تا به حال تیم‌ملی کشورمان تاکنون از این خوان گسترده نصیبی نبرده است. البته سابقه حضور ژیمناستیک ما در بازی‌های آسیایی خیلی زیاد نیست چون تا به حال در رشته ژیمناستیک بازی‌های آسیایی سال‌های 1974، 1998، 2006 و 2010 شرکت کرده‌ایم که عمده حضورهایمان به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. شرایط تیم فعلی قبل از پنجمین حضور در بازی‌های آسیایی چگونه است؟
اردوی اوکراین و نفرات نامشخص
تیم ملی مدتی در اوکراین اردو زد، با این حال هنوز اسامی نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون مشخص نشده است.  از همه بدتر این‌که لیگ ژیمناستیک به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در 2‌سال گذشته برگزار نشده، با این حال همه اهالی این رشته به دنبال اولین هستند. به‌هرحال این رشته مفرح ورزشی به‌عنوان یک ورزش پایه، مدال‌آور هم هست و ژیمناستیک ما با وجود این‌که شانس مدال‌آوری ندارد اما بسیار مورد توجه کمیته ملی المپیک است. این سازمان انتظار دارد ورزشکاران رشته پرمدال در اینچئون برای کشورمان آبروداری کنند.


تعداد بازدید :  313