شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
بررسی عملکرد تیم‌ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های جام‌جهانی
رویایی که تعبیر نشد
مصطفی‌ هاشمی در گفت‌وگو با «شهروند»: این تیم ملی، پیر است!

گروه ورزش| تیم‌ملی بسکتبال کشورمان که در دومین حضور خود در جام‌جهانی هدف خود را صعود از دور مقدماتی قرار داده بود با شکست نزدیک مقابل فرانسه به کارش در مسابقات جام‌جهانی اسپانیا با 4شکست و یک پیروزی که مقابل مصر به دست آمده بود، پایان داد. این نتیجه دقیقا تکرار نتیجه جام‌جهانی قبلی در ترکیه بود که در ظاهر نشان می‌دهد بسکتبال ایران هیچ پیشرفتی نداشته و درواقع درجا زده است، اگرچه نباید از بازی شایسته آسمان خراش‌های کشورمان مقابل صربستان و فرانسه گذشت که هر کدام از این باخت‌های نزدیک اگر تبدیل به پیروزی می‌شد، می‌توانست صعود ایران را رقم بزند.  
رویای صعود، پرپر شد
بعد از پیروزی مقابل مصر تیم‌ملی بسکتبال در آخرین دیدار دور گروهی به مصاف فرانسه‌ای رفت که‌سال گذشته قهرمانی اروپا را به دست آورده بود و البته در غیاب چندستاره‌اش ازجمله تونی پارکر با قدرت کمتری به این رقابت‌ها پای گذاشته بود. شروع خوب شاگردان بچیروویچ همه را امیدوار کرد اما درنهایت بازی با نتیجه 81 بر 76 به سود فرانسوی‌ها به پایان برسد.
هدف صعود بود یا کسب تجربه؟
خیلی از کارشناسان نسل فعلی بسکتبال ایران را نسل طلایی این رشته در دهه‌های اخیر می‌دانند که چندسالی است به‌راحتی قهرمانی در قاره کهن را جشن می‌گیرد. حال این‌که با این نسل طلایی که تجربه یک دوره حضور در جام‌جهانی و المپیک را داشته، هدفی که کادر فنی و فدراسیون در جام‌جهانی 2014 دنبال می‌کردند، چه بود، در آخر هم مشخص نشد.  قبل از آغاز این رقابت‌ها وقتی با بچیروویچ، سرمربی اسلوونیایی صحبت می‌کردیم از صعود به دور بعدی به‌عنوان هدف ایران خبر می‌داد و اعلام کرد که می‌خواهد همه را در جام‌جهانی سورپرایز کند اما بعد از شکست مقابل اسپانیا و برزیل در 2 بازی ابتدایی صحبت‌های او و مسئولان فدراسیون به‌شکل عجیبی تغییر کرد و دیگر صحبت از صعود کمتر به میان می‌آمد. شاید بازی کلیدی برای صعود ایران مقابل صربستان بود که شاگردان بچیروویچ می‌توانستند یکی از قدرت‌های سال‌های نسبتا دور جهان را متوقف کنند اما این اتفاق رخ نداد تا فقط یک پیروزی مقابل مصر تنها دلخوشی بسکتبال ایران در جام‌جهانی اسپانیا باشد، اتفاقی که در دوره قبلی نیز رخ داده بود.
هاشمی:   از حریفان غول ساختند
مصطفی ‌هاشمی، کارشناس بسکتبال کشورمان بعد از پایان کار تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی به «شهروند» می‌گوید: «دیدگاه یک کارشناس مثل من که سال‌ها بسکتبال را می‌شناسد با مردم که بیشتر احساسی به اتفاقات نگاه می‌کنند، کاملا متفاوت است. من قبل از این رقابت‌ها گفته بودم، باید به دور دوم صعود کنیم و این حداقل انتظاری است که از این تیم که بازیکنانش 8‌سال است کنار هم بازی می‌کنند، می‌رود. این درحالی است که مسئولان فدراسیون هدف اصلی‌شان را بازی‌های آسیایی عنوان کرده و از حریفان ایران در جام‌جهانی یک غول ساخته بودند. این صحبت‌ها از نظر روحی روی بازیکنان نیز تأثیر گذاشته بود و این طرز فکر نیز به وجود آمده بود که نمی‌توانند مقابل رقبا به برتری برسند.» وی همچنین می‌افزاید: «بسکتبال ما در جایگاهی قرار دارد که قطعا در اینچئون به‌راحتی قهرمان می‌شود. اگر هدف این بازی‌ها بود، پس چرا تیم اصلی مان که اکثرا از بازیکنان سن بالا تشکیل شده، به جام‌جهانی اعزام شد؟ تیمی جوان‌تر را که بتواند در دوره بعدی نیز شرکت کند، به اسپانیا می‌فرستادند و تیم اصلی را برای بازی‌های آسیایی نگه می‌داشتند تا آسیب‌دیدگی هم به وجود نیاید. » هاشمی در پایان نیز می‌گوید: «ما می‌توانستیم فرانسه و صربستان را شکست دهیم.  مگر سنگال که تیم ضعیفی است به دور دوم صعود نکرد؟  بازیکنان فعلی ما از جمله حدادی، صمد و کامرانی هرکدام در پست خود جزو بهترین‌های این مسابقات هستند اما طرز فکر بازیکنان با توجه به مصاحبه‌های کادر فنی و مسئولان فدراسیون این تصور را به‌وجود آورده بود که ما نمی‌توانیم از این گروه صعود کنیم. »


تعداد بازدید :  263