شماره ۷۴۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

کاهش ۳۵‌درصدی قیمت نفت
 در ‌سال ۲۰۱۵|  هرچند قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت، اما به دلیل مسابقه تولیدی که بین تولیدکنندگان در خاورمیانه و شرکت‌های نفت شیل آمریکا به راه افتاده و موجب مازاد عرضه بی‌سابقه در بازار شده است، بازار نفت با ۳۵‌درصد کاهش به کار خود در‌ سال ۲۰۱۵ پایان داد. اما قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز به دلیل پیش‌خریدهای انجام شده در آستانه ‌سال نو بین 1 تا 2‌درصد افزایش داشت. (رویترز)
دومین‌ سال متوالی کاهش قیمت گاز طبیعی| بازار گاز طبیعی در پایان 2015 میلادی برای دومین‌ سال متوالی با کاهش، فعالیت خود را پایان داد. دلیل این امر افزایش ذخایر سوختی بود. در 2014 میلادی بهای گاز با 32‌درصد کاهش روبه‌رو شد. این درحالی است که در پایان 2015 نیز بهای گاز طبیعی 19‌درصد کاسته شد. ( وال استریت ژورنال)
 قطر با تخفیف به هند گاز می‌فروشد| شرکت «پترونت ال‌ان‌جی» که بزرگترین وارد‌کننده گاز در هند محسوب می‌شود قراردادی با شرکت «راس گاز» قطر امضا کرده که براساس این قرارداد شرکت هندی می‌تواند گاز را با قیمتی بسیار ارزان‌تر وارد کند. البته با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی این امر قابل پیش‌بینی بوده است. براساس قرارداد جدید، «پترونت ال‌ان‌جی» می‌تواند سالانه 40‌میلیارد روپیه (حدود 740‌میلیون دلار) صرفه‌جویی کند. (روزنامه هندو)
افزایش ارزش بازار پتروشیمی جهان در نوامبر 2015| قیمت محصولات در بازار جهانی پتروشیمی در ماه نوامبر از 3‌هزار‌ میلیارد دلار فراتر رفت. این امر نشان‌دهنده 2.2‌درصد افزایش نسبت به ماه اکتبر است. براساس تحلیل‌های بازاری قیمت اتیلن و بنزن در ماه نوامبر 7‌درصد افزوده شد. این درحالی بوده که قیمت نفت خام در یازدهمین ماه میلادی 8‌درصد افت کرد و بهای نفت نیز یک‌درصد کاسته شد. (پلتز)


تعداد بازدید :  386