شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
انفجار مهیب یک واحد مسکونی در مشهد مرگ 5نفر را رقم زد
سایه مرگ روی خانه خیابان پنجم رسالت

گروه حوادث| صدای انفجار و گردوغبار به هوا برخاسته خبر از حادثه‌ای شوم می‌دادند. حادثه‌ای که ظهر پنجشنبه در یکی از خیابان‌های مشهد رخ داد و پای آتش‌نشان‌ها را به محل حادثه و خانه‌هایی که بر اثر انفجار تخریب شده‌بودند باز کرد. عملیاتی سخت و دشوار که 9ساعت تمام طول کشید و در این میان 45آتش‌نشان توانستند با تلاش بسیار 7 فرد گرفتار در زیر آوار را نجات دهند. هرچند در این عملیات آتش‌نشانان تمام تلاش خود را برای نجات افراد حادثه‌دیده به کار بستند اما متاسفانه 5 نفر از ساکنان ساختمان‌های حادثه‌دیده جانشان را از دست دادند تا با مرگ آنها این حادثه تبدیل به یک فاجعه شود.
حادثه ساعت 11 پنجشنبه 13تیرماه در خیابان رسالت 5 مشهد بدون این‌که ساکنان در انتظار حادثه‌ای مرگبار باشند با صدای انفجار مهیبی رخ داد. انفجار به‌حدی شدید بود که شیشه خانه‌ها فرو ریخت. اهالی خیابان رسالت 5 پس از شنیدن صدای انفجار هراسان از خانه‌هایشان بیرون آمدند تا از علت ماجرا باخبر شوند. وقتی اهالی وحشت‌زده به خیابان آمدند با گردوغبار زیادی که تمام فضای خیابان را پرکرده بود روبه‌رو شدند. این گردوغبار و صدای انفجار مهیب خبر از حادثه‌ای مرگبار می‌دادند. وقتی از گردوغبار پراکنده شده در فضا کاسته شد اهالی با صحنه‌ای وحشتناک روبه‌رو شدند. چند خانه در وسط خیابان به‌طور کامل ویران شده بودند و هیچ‌کس از سرنوشت اهالی این ساختمان‌ها خبر نداشت.
خانم مسنی که خانه‌اش روبه‌روی محل حادثه است این‌طور درباره ماجرا می‌گوید: در آشپزخانه مشغول درست کردن غذا برای ناهار بودم که ناگهان صدای انفجار شدیدی را شنیدم. موج انفجار به‌حدی بود که در یک‌چشم به‌هم زدن پنجره آشپزخانه از چهارچوب کنده شد و روی من افتاد. شانس آوردم زنده ماندم و توانستم خودم را از زیر پنجره بیرون بکشم. وقتی به داخل پذیرایی آمدم دیدم تمام شیشه‌های خانه شکسته است. به خاطر شدت ضربه‌ای که به سرم وارد شده بود گیج بودم هرطوری بود خودم را به داخل کوچه رساندم. تازه آن‌جا بود که متوجه شدم خانه‌ای که در مقابل خانه‌مان بود منفجر شده و حادثه تلخی رخ داده است.
موضوع حادثه توسط شاهدان ماجرا بلافاصله به سامانه 125 آتش‌نشانی مشهد و 115 اورژانس اطلاع داده شد. هنوز چند دقیقه‌ای از اعلام خبر نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای امدادی در خیابان‌های اطراف محل حادثه پیچید. با حضور تیم‌های آتش‌نشانی در محل حادثه عملیات امدادونجات افراد گرفتار در زیر تلی از خاک و سنگ آغاز شد. آتش‌نشانان متوجه شدند این حادثه به خاطر انفجار منزل مسکونی 2 طبقه در خیابان رسالت مشهد رخ داده و منزل سمت راست این ساختمان به‌طور کامل تخریب و منزل سمت چپ آن نیز به‌طور تقریبی نزدیک به 30‌درصد تخریب شده است. ادامه بررسی‌ها نیز نشان می‌داد منازل مجاور این ساختمان نیز تخریب شدند و همچنین شیشه‌های 10 خانه و یک مغازه مجاور کانون حادثه نیز در اثر شدت وقوع انفجار فرو ریخته است. همچنین به خاطر شدت انفجار سقف شیروانی کارگاهی که در خیابان پشتی محل حادثه قرار داشت نیز حدود 60‌درصد دچار تخریب شده بود و این در حالی بود که ماموران آتش‌نشانی از تعداد افراد گرفتار در زیر آوار هیچ اطلاعی نداشتند. در ادامه آتش‌نشان‌ها متوجه شدند هنگام انفجار در خانه دو طبقه که به احتمال زیاد کانون انفجار بوده در  یک خانواده 4نفر و در ساختمان‌های کناری آن نیز 8نفر دیگر حضور داشتند.
حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره این حادثه می‌گوید: وقتی آتش‌نشانی در جریان ماجرا قرار گرفت ستاد فرماندهی بلافاصله 45 آتش‌نشان از 5 ایستگاه را به همراه 15 خودرو آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام کرد. آتش‌نشان‌ها پس از حضور در محل حادثه بلافاصله دست به کار شده و خوشبختانه توانستند در همان ساعت اولیه یک دختربچه 12ساله و یک خانم میانسال را که در خانه ویلایی که 30‌درصد دچار تخریب شده بود نجات دهند. در این میان مشخص شد مردی که خانه‌اش دو منزل با محل حادثه فاصله داشت در زمان انفجار در حال استراحت در زیر دیوار خانه بوده که دیوار تخریب شده و روی او سقوط کرده است که خوشبختانه مرد حادثه‌دیده به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفت.
وی در ادامه می‌گوید: جست‌وجوها برای پیدا کردن ردی از افراد گرفتار در زیر آوار ادامه داشت تا این‌که حوالی ساعت 5 بعدازظهر آتش‌نشان‌ها توانستند اجساد یک زن و مرد و دو دختر 6ماهه و 4ساله را که اعضای یک خانواده بودند از زیر آوار بیرون بیاورند. پس از بیرون کشیدن اجساد عملیات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و آواربرداری تا ساعت 10شب ادامه داشت و امدادگران توانستند آخرین جسد را که متعلق به یک پیرمرد بود ، نیز از زیر آوار بیرون بکشند.
وی ادامه داد: کشته‌شدگان دو کودک، دو مرد و یک زن بودند و همچنین این حادثه 7مصدوم  بر جای گذاشت. این در حالی است که علت حادثه توسط کارشناسان آتش‌نشانی هنوز تحت بررسی است اما این تنها حادثه‌ای نبود که روز پنجشنبه شهر مشهد به خود دید و پای آتش‌نشان‌ها را به ماجرا کشاند. دومین انفجار در مشهد مربوط به مرکز CNG بود که باعث مصدومیت چهار نفر شد.
مدیر روابط‌عمومی آتش‌نشانی مشهد دراین‌باره گفت: این حادثه در پمپ گاز بلوار حافظ به دلیل انفجار مخزن گاز غیراستاندارد پژو به وقوع پیوسته است. در این حادثه یک راننده تاکسی به شدت و سه شهروند دیگر به صورت سطحی مصدوم شدند.
خاکپور گفت: این حادثه حریق نداشته اما همکاران ما با هدف پیشگیری از حادثه بعدی در محل حضور دارند. متاسفانه راننده تاکسی که در حال سوختگیری در کنار این خودرو بوده از شدت مصدومیت بالاتری نسبت به سایر افراد مصدوم در این حادثه برخوردار است.


تعداد بازدید :  278