بهروز غریبپور نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی
بنا به دلایلی که راغب به گفتن آن نیستم ترجیح میدهم بهعنوان مشاور با جشنواره همکاری کنم و سعیام بر این است با تمرکز بر روی آثار خارجی شرکتکننده در جشنواره به بررسی آثار تئاتر دیگر کشورها بپردازم. تئاتر عروسکی نسبت به دیگر گونههای تئاتر دچار آسیب عمیقتری شده و این اتفاق به این دلیل افتاده که مخاطب توسط اشخاصی است که تئاتر عروسکی کار میکنند، فراموش شده است. وقتی مخاطب عام از دستور کار اهالی تئاتر خارج شود نمیتوان انتظار داشت که شأن و منزلت تئاتر عروسکی حفظ شود و زمانی که مخاطب نادیده گرفته میشود آثار به سمتوسویی میروند که فقط باب طبع جشنوارهها و عوامل برگزارکننده جشنوارهاند و همین نگاه جشنوارهای به تئاتر عروسکی باعث میشود افراد غیرمتخصص وارد میدان میشوند و با تولید آثار سطحی از پیشرفت اینگونه از تئاتر جلوگیری کنند. ایراد عمده تئاتر عروسکی ما به نمایشنامههای ضعیفی بر میگردد که حاصل سطحینگری نویسندگان و تفکر پیشپا افتاده کارگردانهایی است که بیهیچ پیش زمینه علمی و عملی پا به این عرصه میگذارند و متأسفانه این سطحینگری تا به آنجا پیش رفته که تعریف و نگاه مخاطب را نسبت به تئاتر عروسکی تغییر داده است. طبیعی است که مخاطب با شنیدن نام تئاتر عروسکی به یاد آثار هجو و مسخرهای بیفتد که نه ارزش هنری لازم را دارند و نه در آن حد باارزشاند که لااقل بتوانند مخاطب را با دادن کمترین پیامهای اخلاقی و انسانی سرگرم کنند؛ و چنین است که مخاطب دلزده، تئاتر عروسکی را نوعی تئاتر غیرجدی و سطحی قلمداد میکند و حتی اینگونه از تئاتر را برای قشر کودک و نوجوان مناسب میبیند. علت دیگر ضعف در حوزه تئاتر عروسکی، عدم مدیریت و برنامهریزی مسئولان است. اتفاقی که سطح کیفی آثار داخلی جشنواره را بهطرز محسوسی پایین میآورد، نگاه جشنوارهای مدیران به تئاتر عروسکی است. به گمان مدیران، جشنواره یک رویداد فصلی است که با تمام شدن آن پرونده تئاتر عروسکی تا جشنواره بعدی بسته شود و همین روش غلط و غیراصولی باعث میشود مشکلات کماکان حلنشده باقی بمانند. تا زمانیکه مسئولان سعی میکنند به نوعی سبد آثار داخلی را از نظر کمی و آماری پربارتر کنند و کیفیت آثار را در وهله بعدی قرار میدهند نمیتوان توقع داشت که آثار داخلی با قدرت بیشتری در جشنواره حاضر شوند. پایین بودن سطح علمی دانشگاهها علت دیگر ضعف تئاتر عروسکی است. چون اغلب استادان این رشته اشخاصی هستند که از تجربه کافی در زمینه اجرا برخوردار نیستند و به همین دلیل نمیتوانند در تربیت دانشجویان این رشته موفق عمل کنند.
منبع: ایسکانیوز