شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
وعده تولید یک‌میلیارد فوت مکعب گاز فاز 12 تا زمستان 93
افزایش ساعات کاری برای جبران عقب‌ماندگی پارس‌جنوبی
گلایه گارگران از هوای ناسالم پارس‌جنوبی قطر دو برابر ایران از میدان گازی مشترک برداشت دارد

گروه اقتصادی شهروند| در میانه آبی دریا، سکویی نفتی قد برافراشته که از دوردست کوچک به نظر می‌رسد؛ هرچقدر نزدیک‌تر می‌شوی، بر عظمت آن افزوده می‌شود. نقطه‌های آبی که گاهی با کندی از این سو به آن سو می‌رفتند، اکنون جان گرفته‌اند. کارگرانی که به سرعت مشغول کارند، این‌جا سکوی 12 A پارس‌جنوبی است. بخشی از بزرگترین فاز توسعه‌ای میدان مشترک گازی ایران با قطر که تأکید ویژه‌ای بر توسعه آن وجود دارد. برای بازدید از پروژه جمعی از خبرنگاران در محل حاضرند و مدیران به آنها از روند کار توضیح می‌دهند. آنها می‌گویند که در مجموع بخش خشکی و دریا 95‌درصد و در بخش اجرایی پیشرفت کار داشته‌ایم و این بخش از پارس‌جنوبی شامل سکوهای A، B، C است جای کار زیادتری نیز دارد.
هدف، تولید 110‌هزار بشکه میعانات گازی
بنا به گفته شهام انوشه یکی ازمسئولان این پروژه، ظرفیت اسمی هر فاز 25‌میلیون مترمکعب گاز است؛ این پروژه چندی است که آغاز شده و در فروردین ‌سال‌جاری بخشی از این گاز وارد سیستم مصرف شد. هدف این فاز، تکمیل سکوهای A،Bو C، تولید روزانه 78‌میلیون مترمکعب گاز طبیعی و 110‌هزار بشکه میعانات گازی است. طرح‌ توسعه‌ فاز 12 پارس‌جنوبی به‌‌روش بیع متقابل بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌ پتروپارس‌ به امضا رسیده است و پس از تأخیرهای طولانی در عملیات اجرایی بخش‌های مختلف توسعه‌ای این فاز از پارس‌جنوبی که بزرگترین فاز توسعه‌ای این میدان مشترک است، درحال حاضر در مجموع بخش خشکی و دریا به پیشرفت اجرایی 95‌درصدی رسیده تا اولین محموله میعانات گازی فاز 12 اوایل تیرماه‌ سال‌جاری جهت صادرات بارگیری شود. براساس گفته‌های مدیران، آبان 92 نصب سکوی A هدف‌گذاری شد تا از اسفندماه گذشته تولید 12‌میلیون مترمکعب در این بخش آغاز شود.  به گفته انوشه یکی از مهندسان مسئول پروژه، سکوی دیگر فاز 12 عرشه B نام دارد که به منظور تولید گاز از مخزن این فاز به میزان یک‌میلیارد فوت مکعب در روز، در یارد قائم(عج) شرکت مهندسی تأسیسات دریایی ایران در خرمشهر به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شده است و 27 تیرماه در محل موردنظر برای بهره‌برداری در قلب خلیج‌فارس نصب شد. از این تاریخ تا امروز، عملیات نهایی اتصال لوله‌ها و شیرهای سرِ چاه‌های تولیدی حفاری‌شده در فاز 12 و همچنین اتصال لوله‌های کشیده شده در بستر دریا از پالایشگاه خشکیِ این فاز به لوله‌های تولیدی در عرشه که در بستر دریا کار گذاشته شده درحال انجام است.  شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند تا یک‌میلیارد فوت مکعب گاز این سکو در زمستان ‌سال‌جاری تولید شود. به این ترتیب گاز تولید سکوی B در زمستان 93 وارد شبکه سراسری خواهد شد. سکوی C نیز به‌منظور تولید یک‌میلیارد فوت مکعب در تیرماه‌سال جاری در محل چاه‌های حفاری نصب شده و مراحل پیش راه‌اندازی آن مانند پرتونگاری اتصالات زیردریا درحال انجام است. به دلیل کندی روند انجام این بخش امکان بهره‌برداری در ‌سال‌جاری
 فراهم نیست.
فاز 17
فاز 17 پارس‌جنوبی یکی‌ دیگر از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نفت در میدان مشترک پارس‌جنوبی است که عملیات نصب سکوی این فاز در مهرماه‌ سال 1391 انجام شد. طبق آمارهای اعلام‌شده با بهره‌برداری از این سکو بیش از 5/14‌میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. بر این اساس اکنون عملیات پیش‌ راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی 17 در دست انجام است و گاز این فاز تا اواخر دی‌ماه‌ سال‌جاری به شبکه سراسری گاز کشور تزریق خواهد شد.
پایان لوله‌گذاری فاز 22 تا هفته آینده
از دیگر اقدامات در دست انجام برای بهره‌برداری سریع‌تر از میادین گازی مشترک پارس‌جنوبی لوله‌گذاری فاز 22 است. در این راستا محمدصادق کفایت،  نماینده شرکت مهندسی ساخت و تأسیسات دریایی در این پروژه درباره عملیات لوله‌گذاری توسط شناور C-master گفت: از ابتدای تیرماه لوله‌گذاری دریایی صد کیلومتری فاز 22 پارس‌جنوبی آغاز شده و تا پایان هفته آینده در مدت زمان کمتر از 80 روز به پایان می‌رسد. او گفت: این شناور به‌طور متوسط روزانه 2 کیلومتر لوله‌گذاری می‌کند و البته دارای رکورد لوله‌گذاری 4/2 کیلومتر در روز نیز است. خط لوله‌خشکی و دریا فاز 15 و 16 پیشرفتی حدود 97‌درصد دارد و در مرحله راه‌اندازی است و احداث صدکیلومتر خط دریایی و 8/4 کیلومتر خط لوله خشکی فازهای 17 و 18 نیز به پایان رسیده و در مرحله هیدرو تست قرار دارد. او با تأکید بر این‌که کلیه عملیات نصب و راه‌اندازی سکوهای پارس‌جنوبی توسط کارکنان ایرانی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اولویت بهره‌برداری از این پروژه ساعات کاری افزایش یافته و عملیات با رعایت استاندارد‌ها و نظارت دقیق پیش می‌رود.
تولید ایران به نصف قطر می‌رسد
در صورت تحقق وعده وزیر نفت برای رشد 4 برابری تولید گاز از پارس‌جنوبی، ظرفیت تولید گاز در این میدان گازی مشترک در‌ سال‌جاری به حدود 360‌میلیون مترمکعب در روز می‌رسد اما این درحالی است که میزان تولید قطر از این میدان گازی مشترک معادل روزانه 600‌میلیون مترمکعب گاز است و در نتیجه میزان تولید ایران به نصف قطر خواهد رسید. در گذشته وزیر نفت وعده رشد 4 برابری تولید گاز از پارس‌جنوبی را داده بود، ظرفیت تولید گاز در این میان مشترک در‌ سال‌جاری 360‌میلیون مترمکعب است. این درحالی است که برداشت قطر از میدان گازی مشتری، 600‌میلیون مترمکعب است. در‌ سال گذشته تولید گاز از این میدان به 6/262‌میلیون مترمکعب رسید .
حاشیه‌های  بازدید
   در جریان پروژه اغلب مسئولان تمایلی به ارایه اطلاعات دقیق درباره پروژه نداشتند، در پاسخ به سوالات خبرنگاران فقط ظرفیت‌های اسمی گفته می‌شد.
   گرمای هوا در کنار سنگین بودن حجم کار شرایط محیطی را برای کارگران این پروژه سخت کرده است.
   یکی از شکایت‌های کارگران عسلویه، بدی
 آب و هوا بود.
   کارگران روزانه حداقل 12 ساعت مشغول کارند تا با سرعت هرچه تمام پروژه را تکمیل کنند.

 


تعداد بازدید :  165