شماره ۳۷۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
مصرف لبنیات پرچرب ممنوع!

|  دکتر مینو فروزانی  |   متخصص تغذیه   |  
 در اصلاح الگوی غذایی، باید از مصرف چربی‌های اشباع پرهیز کرد.  
چگونگی تغذیه کودک از زمان تولد، بر سلامت او در بزرگسالی تأثیر بسزایی دارد.  به‌طوری که رعایت رژیم غذایی مناسب از مشکلاتی مانند اضافه‌وزن، استخوان‌های ضعیف و دیابت پیشگیری می‌کند.  
هر مرحله از زندگی نیازهای تغذیه‌ای خاص خود را دارد. لازم است تمام گروه‌های غذایی متناسب با این نیازها در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. اگرچه تغذیه در رده‌های مختلف سنی از کودکی تا پیری بسیار مهم است، اما تغذیه نوجوانان اهمیت بیشتری داشته و تأثیر بسزایی در سلامت آینده آنها دارد.  
نباید بیشتر از 30‌درصد رژیم غذایی‌ از چربی‌ها باشد. در یک رژیم‌غذایی 2200 کالری، روزانه 73 گرم چربی و برای یک رژیم با 2800 کالری، 93 گرم چربی لازم است. البته نوع چربی مصرفی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. چربی‌های اشباع ‌شده در غذاهایی مانند گوشت و محصولات لبنی پرچرب، میزان کلسترول را بیشتر از چربی‌های غیراشباع بالا می‌برند.  
چربی‌های غیراشباع در موادی مانند بادام‌‌زمینی، روغن‌ذرت، روغن‌آفتابگردان و سویا به وفور یافت می‌شوند. میزان بالایی از کالری بدن هم به وسیله قندها تأمین می‌شود؛ درحالی‌که ارزش غذایی قندها بسیار کم است.  
تمام رده‌های سنی به‌ویژه نوجوانان باید از گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنند. در رژیم غذایی نوجوانان باید بیشتر از روغن‌های گیاهی و کره مارگارین استفاده شود.  
باید همیشه برچسب روی مواد غذایی خوانده شود تا از میزان چربی آن مطمئن شد. غذاهایی که حاوی میزان زیادی قند و چربی اشباع هستند، باید از برنامه غذایی روزانه حذف شوند.  
محصولات لبنی حاوی پروتیین، ویتامین و مواد معدنی بوده و منبع خوبی از کلسیم هستند. نوجوانان باید روزانه 2 تا 3 وعده شیر، ماست و پنیر البته از نوع کم‌چرب مصرف کنند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  123