شهروند| آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر هوایی درشرایطی انجام شد که به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، نرخ بلیت برخی از مسیرها به صورت نجومی بالا رفت و قیمت بلیت یکسره تهران- مشهد در آستانه شهادت امام رضا(ع) تا مرز نیممیلیون تومان بالا رفت. این موضوع که با واکنش رسانهها و افکار عمومی مواجه شد، عکسالعمل مجلس را نیز به دنبال داشت و نمایندگان معتقدند فرآیند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما زودهنگام بوده است. این درحالی است که مسئولان سازمان هواپیمای کشوری معتقدند بهبود وضع نابسامان ایرلاینها و پرداخت بدهی 5هزارمیلیارد تومانی آنها بابت سوخت هواپیما، بدون آزادسازی قیمتها ممکن نیست و راهکار ارتقای کیفیت خدماترسانی در صنعت حملونقل هوایی این است که دولت پای خود را از مبحث قیمتگذاری بلیت بیرون کشیده و تنها فرآیند کنترل و نظارت را برعهده بگیرد. درمقابل نمایندگان مجلس معتقدند تا زمانی که ایرلاینهای ایرانی از سوخت و خدمات فرودگاهی یارانهای استفاده میکنند، آزادسازی قیمتها معنی ندارد و نمیتوان برای حمایت اقتصادی از ایرلاینها هم از جیب مردم هزینه کرد و هم از جیب دولت. علاوه بر این آزادسازی نرخگذاری بلیتهای هوایی شبهات دیگری دارد که دولت باید پیرامون آن به مجلس پاسخگو باشد. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با فارس به نشست دیروز مجلس با مدیران صنعت حملونقل هوایی اشاره کرد و گفت: آزادسازی نرخ بلیت 170 مسیر هوایی اقدامی عجولانه و بدون کارشناسی بوده است و به همین منظور مجلس برای این موضوع امروز تشکیل جلسه میدهد و اصلاح قانون برنامه و لایحه مربوط به آن را بررسی میکند. او همچنین با انتقاد از افزایش نرخ بلیت هواپیما در قالب آزادسازی نرخها توضیح داد: درحال حاضر به دلیل پایینبودن تعداد شرکتهای هواپیمایی و هواپیماهای ناوگان، بازار فعلی کشور، رقابتی محسوب نمیشود و به نوعی بازار انحصاری است ضمن آنکه جایگزین مناسبی هم در دیگر مدلهای حملونقلی نداریم.
قادری با اشاره به مشکلات ساختار اقتصادی ایرلاینهای کشور بیان کرد: باید از سایر روشها برای حل مشکلات اقتصادی و ساختاری شرکتهای هواپیمایی استفاده شود، مثلا پیشفروش بلیت پروازها در شرکتهای هواپیمایی دنیا با کسر قیمت انجام میشود که درکشور ما چندان معمول نیست، بهتر است از چنین روشهای مناسبی استفاده شود نه اینکه بخواهیم اصلاح ساختار اقتصادی شرکتها را از جیب مردم انجام دهیم. او اضافه کرد: دولت آسانترین راه را که همان فشارآوردن به مردم و افزایش هزینه حملونقل است، برای رفع این مشکل خود در صنعت حملونقل هوایی بکار گرفت و این بدترین شکل برخورد با مشکلات و موانع است و توجیه منطقی در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ندارد.