شماره ۷۲۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
دکتر شکاری پرچمدار تحول نظام‌سلامت در استان‌هرمزگان

حسن خندل| بخش داروهای فوق تخصصی و خاص بیماران صعب‌العلاج استان‌هرمزگان اول آذرماه با حضور دکتر شکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و قائم‌مقام وزیر در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدعباس تقوی نماینده مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های استان، اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه و رئیس انجمن داروسازان استان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
دکتر محمد شکاری در مراسم این افتتاحیه گفت: پیرو نگاه ویژه دولت به بخش سلامت و تکلیف وزارت بهداشت مبنی‌بر ارتقای ارایه خدمات به بیماران، یکی از اهداف مهم دانشگاه، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج استان هرمزگان است که از مشکلات پیش‌روی این گروه از بیماران، دسترسی آسان و علمی به داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی است و باید در نظر داشت با توجه به این‌که تهیه این داروها هزینه‌ها گزافی را بر دوش دولت می‌گذارد بنابراین باید به درستی بین بیماران توزیع شود.
وی افزود: در گذشته اینگونه داروها در داروخانه‌شبانه‌روزی دانشگاه به بیماران عرضه می‌شد و قطعا نقص‌ها و کمبودهایی وجود داشت و با توجه به نبود بخش‌تخصصی، خدمت به‌صورت‌تخصصی ارایه نمی‌شد.
قائم‌مقام وزیر در استان تصریح کرد: از دیگر معضلات مهمی که وجود داشت، به‌علت مشخص‌نبودن تعداد این بیماران وزارت بهداشت و درمان نمی‌توانست سهم دارویی لازم را دراختیار دانشگاه قرار دهد، از این‌رو مصمم شدیم در مجموعه بزرگ خدمات درمانی شهید محمدی مکانی را به داروخانه تخصصی و فوق‌تخصصی بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص دهیم که این بخش تحت‌پوشش دانشکده داروسازی استان هرمزگان فعالیت می‌کند.
دکتر شکاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز بعد از 6 ماه کار و تلاش همکاران توانستیم این مکان را مطابق با استانداردهای علمی و تخصصی کشور برای خدمات‌رسانی به مردم شریف استان آماده کنیم و نکته حایز اهمیت دیگر این است که فاصله این داروخانه با مرکز پرتو درمانی و شیمی‌درمانی بسیار کم است و این موضوع کار را برای بیماران و همراهان محترم‌شان تسهیل‌می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به وجود بیش از 170 قلم داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی گفت: بیماران خاص اعم از  «ام‌اس، هموفیلی، پیوند کلیه، دیالیز، تالاسمی و بیماران صعب‌العلاج (سرطانی)، روماتولوژی و نورولوژی» می‌توانند داروهای خود را از این بخش تهیه کنند.
دکتر شکاری درخصوص اهمیت نحوه استفاده از این دسته داروها گفت: یکی از اقدامات مهم در این بخش، ایجاد اتاق‌های مشاوره است که بیماران محترم می‌توانند در فضایی کاملا انفرادی و آرام به متخصصان داروساز مستقر در این اتاق‌ها مراجعه کنند و درخصوص کیفیت دارو، میزان اثربخشی، عوارض و چگونگی مصرف و دیگر موارد مشاوره بگیرند.
وی افزود: با راه‌اندازی این بخش کمبودهای دارویی تخصصی و فوق‌تخصصی به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود و ما نسبت به تهیه مابقی آنها از طریق وزارت بهداشت‌ودرمان اقدام خواهیم‌کرد.
دکتر شکاری ابراز امیدواری کرد، با افتتاح بخش داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی و خاص بیماران صعب‌العلاج در بندرعباس مردم این استان به‌راحتی داروهای موردنیاز بیماران خود را در استان تهیه کنند و دیگر دغدغه تهیه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را نداشته‌باشند.
قائم‌مقام وزیر در استان در پایان با اشاره به فرمایش مقام‌معظم‌رهبری درمورد این‌که بیمار غیر از درد و رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشد، گفت: خیلی خوشحال هستیم که گام مثبت و اثربخش دیگری برای مردم شریف و نجیب استان‌هرمزگان برداشته‌ایم و از کلیه همکاران و عزیزانی که در همین راه به ما کمک کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدعباس تقوی، نماینده مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های استان، در افتتاح این مرکز گفت: افتتاح داروخانه تخصصی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج جزو بهترین کارهای ممکن در دانشگاه علوم پزشکی استان‌هرمزگان است.
وی افزود: انسان‌ها وقتی رنجور و مریض می‌شوند، بیش‌ازپیش نیاز به محبت و رسیدگی دارند و وقتی رنجش خاصی و دردی مضاعف و صعب‌العلاج و گاهی ناعلاج متوجه بعضی‌ها می‌شود، وظیفه است که توجه بیشتری به آنها نشان دهیم تا امید به زندگی در دل بیمار و اطرافیان آن ایجاد کنیم.
سیدعباس تقوی با اشاره به نقش محوری دارو در سلامت بیمار تصریح کرد: البته باید در بحث هدایت مریض بر کیفیت استفاده از دارو و آثار و زیان‌های احتمالی آن به بیمار تذکرات لازم داده‌شود که وجود اتاق‌های مشاوره در این بخش نشان‌دهنده نگاه کارشناسانه و علمی به این موضوع بوده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد، قطعا راه‌اندازی این مجموعه خوب و نفیس جزو کارهای شایسته کشوری است و در تمامی استان‌های کشور هم چنین مجموعه‌ای وجود ندارد.
وی گفت: ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان انصافا در مسیر خدمت به استان جزو روسای پیشگام است. ایشان کارهای بسیار بزرگ و شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف انجام داده و وظیفه خودم می‌دانم از تلاش‌های برادر عزیزم آقای دکتر شکاری، پرچمدار تحول سلامت در استان هرمزگان که با همه سختی‌ها، مرارت‌ها و بعضا کارشکنی‌ها اینگونه با موفقیت کارها را پیش می‌برند، تشکر کنم.
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان هرمزگان با تشکر و تقدیر از دکتر صفا، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: ایشان همیشه مرد تحول و برنامه‌ریزی‌های جدید و کارهای خوب هستند و این موضوع در دوره‌ای که معاون آموزش دانشگاه بودند کاملا مشهود بود و همیشه منشأ خیر و برکت بوده‌اند.
 وی از کلیه مسئولان و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های برون‌دانشگاهی و همچنین انجمن داروسازان استان برای راه‌اندازی این بخش و همچنین تأسیس دانشکده داروسازی تشکر کرد و گفت: با هدایت‌ها و حمایت‌های ریاست محترم دانشگاه آقای دکتر شکاری و سایر معاونان ایشان امیدواریم که این خدمات موردعنایت و قبول حضرت‌حق واقع شود و همه دوستان مشمول دعاهای خاص مردم باشند. حاج سیدعباس تقوی در پایان گفت: در این مسیر قطعا دعاهای خیر گذشتگان و نیایش‌های مردمان زمان حال می‌تواند خیر و برکت را بر سر سفره همکاران عزیز دانشگاهی به ارمغان بیاورد.

 


تعداد بازدید :  258