شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوری در دیدار 6 سفیر جدید ایران: تعامل سازنده، رویکرد اصلی دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی است
رئیس‌جمهوری در دیدار 6 سفیر جدید ایران گفت:  تعامل سازنده در مناسبات بین‌المللی در چارچوب راهبردهای سیاست خارجی و تأمین حداکثری منافع ملی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در عرصه دیپلماسی است. به گزارش ایرنا سفرای جدید ایران در 6 کشور آلمان، چین، رومانی، تونس، بولیوی و کلمبیا، ظهر دیروز پیش از عزیمت به محل مأموریت خود با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.
روحانی در این دیدارها بر تلاش سفرا برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های علمی و اقتصادی تأکید کرد. رئیس جمهوری برای سفرای جدید ایران در 6 کشور آلمان، چین، رومانی، تونس، بولیوی و کلمبیا آرزوی موفقیت کرد. «علی ماجدی»، «حمید معیر»، «بروجردی»، «سیدرضا طباطبایی شفیعی»، «علی اصغر خاجی» و «علی‌اکبر رضایی» که به ترتیب سفرای جدید ایران در آلمان، رومانی، تونس، بولیوی، چین و کلمبیا هستند نیز با تشریح دیدگاه‌های خود درباره فرصت‌های توسعه روابط با این کشورها، خواستار حمایت رئیس‌جمهوری در انجام مأموریت محوله شدند.

امیرعبداللهیان به لبنان و سوریه می‌رود
المیادین از سفر حسین امیرعبداللهیان به بیروت و دمشق خبر داد.  پایگاه خبری شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع آگاه خود از سفر امیر‌عبداللهیان به بیروت و دمشق در هفته آینده خبر داد.  این شبکه به علت انجام این سفرها اشاره‌ای نکرد.  

نخست‌وزیر انگلیس: درحال تعامل دوباره با ایران هستیم
«دیویدکامرون» نخست‌وزیر انگلیس، ضمن ابراز اطمینان از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا و انجام کارهای باقی‌مانده در این زمینه گفت: درحال تعامل دوباره با ایران هستیم. به گزارش ایرنا، کامرون روز دوشنبه در نشست پارلمان این کشور که به سئوال «جک‌استراو» وزیر امور خارجه پیشین و نماینده پارلمان این کشور درباره برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان لندن و تهران پاسخ می‌داد، گفت: «من از تجربیات قابل‌توجه استراو درخصوص تعامل با ایران که محدود به دوران وزارت خارجه او نیز نمی‌شود، آگاهی دارم. ما با احتیاط درحال تعامل دوباره با ایران هستیم و آقای استراو از گام‌هایی که برداشته شده، آگاه است. نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد: مطمئنم که سفارتخانه‌ها (در دو کشور) بازگشایی و سایر اقدامات باقی‌مانده مربوط به آن انجام خواهد شد.

عراقچی با نماینده فرانسه در 1+5 دیدار می‌کند
عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده ایران امروز با نماینده فرانسه در گروه 1+5 در پاریس دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به‌گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی امروز با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه در 1+5 در راستای دیدارهای دوجانبه با اعضای این گروه درباره روند مذاکرات هسته‌ای و همچنین نشست آتی مذاکرات که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، گفت‌وگو می‌کند.

وزارت خارجه سودان كاردار سفارت ایران  را  احضار كرد
برخی گزارش‌ها حاكی از آن است كه وزارت خارجه سودان كاردار سفارت ایران در خارطوم را احضار كرده است. به گزارش ایلنا به نقل از اسكای نیوز، وزارت خارجه سودان با احضار كاردار سفارت ایران در خارطوم، به وی اعلام كرده است كه مركز فرهنگی ایران در خارطوم باید به فعالیت خود پایان دهد. براساس این گزارش، از كاركنان این مركز فرهنگی خواسته شده است طی ۷۲ ساعت سودان را ترك كنند.  وزارت خارجه سودان هنوز در این‌باره بیانیه رسمی صادر نكرده است.

سفیر ایران در باکو: روحانی به‌زودی به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند
سفیر ایران در باکو ضمن اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهوری به جمهوری آذربایجان بر لزوم حفظ امنیت مرزهای فی‌مابین تأکید کرد. به گزارش فارس، «محسن پاک‌آیین»، سفیر ایران در باکو طی مصاحبه‌ای اختصاصی با «خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان» درباره روابط دو‌جانبه بین تهران و باکو گفت: «روابط دو طرف همواره در سطح بالایی بوده است و البته بیرون از این جریان برخی سعی دارند تا به دوستی و همسایگی ما خلل وارد کنند. در این بین فعالیت رؤسای‌جمهور 2 کشور در جهت افزایش روابط است و ایران و جمهوری آذربایجان مواضع آشکاری در زمینه موضوعات مهم منطقه دارند و اجازه نخواهند داد تا ضلع سومی این روابط را خراب کند. اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر پرواز پهپاد اسراییلی از خاک جمهوری آذربایجان به بیرون درز کرد که مقامات رسمی این کشور آن را تکذیب کردند. ما بر این باوریم که نباید شایعات را جدی گرفت و مودت بین ایران و جمهوری آذربایجان درحال تقویت است.»


تعداد بازدید :  276