شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
ملاک مشروع بودن نظر افراد نیست
نباید مانع حضور بانوان در عرصه هنر شویم

حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزیر ارشاد اسلامی

اگر شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موسیقی کشور منظور کرده رعایت شود؛ هیچ‌کسی حتی علما و افراد دیگر نیز با آن مخالف نخواهند بود.
مخالفت افراد آن‌زمانی صورت می‌پذیرد که این هنر با اصول ایرانی و اسلامی مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انطباق نداشته باشد.
باتوجه به این‌که حاکمیت باید در کنار سایر مطالبات جوامع نیازهای شادی و سرور افراد را نیز مهیا کند؛ موسیقی سالم می‌تواند دراین راستا مؤثر بوده و بخشی از اوقات فراغت خانواده‌ها و مردم را پر کند.   
معمولا موسیقی ایرانی همیشه در تاریخ ایران سالم بوده است مگر این‌که از مسیر خود و اعتدال خارج شود.
علمای کشور هم با اصل موسیقی فاخر مشکلی ندارند مگر آن‌که تبعات و پیامدهای منفی داشته و با لهو  همراه باشد که به‌طورحتم جایز نیست.   
حضرت امام خمینی(س) در دهه اول انقلاب بسیاری از موسیقی‌های پخش‌شده از صداوسیما را تأیید می‌کردند و رهبر معظم انقلاب نیز طی این سال‌ها همیشه مشوق موسیقی سالم سنتی ایرانی بوده اند و حتی در دیدار با هنرمندان آنان را تشویق کرده‌اند.
این یک واقعیت است که اگر جامعه تحت‌تأثیر امواج مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گیرد؛ فضایی مسموم کشور را فرا می‌گیرد که درنهایت به بنیان‌های فکری و اعتقادی خانواده‌ها آسیب می‌رساند.
کشوری که هزاران‌سال در عرصه موسیقی صاحب سبک و هنر بوده نباید نیازمند واردات موسیقی‌های خارجی باشد.
حضور بانوان در عرصه موسیقی، اگر تک‌خوانی نباشد و به‌صورت دسته‌جمعی بوده و ملاحظات دینی نیز رعایت شود؛ مشکل و منع خاصی ندارد. اوایل انقلاب نیز گروه‌‌های سرود خانم‌‌ها و آقایان با یکدیگر و به‌صورت دسته‌جمعی مشغول فعالیت بودند و هم‌اکنون هم اگر به‌صورت دسته‌جمعی این برنامه‌ها اجرا شوند مشکلی وجود ندارد.
 آنجایی نگران‌کننده است که این گروه‌ها خطوط قرمز را رعایت نکنند یا در نوع پوشش، رفتار و محتوا ملاک‌های وزارت ارشاد را نادیده بگیرند. نباید مانع حضور بانوان در عرصه‌های فرهنگی و هنری شویم و ملاک مشروع بودن و حلال و حرام شمردن رفتارها نظر افراد نیست و دولت و مجلس نیز تعیین‌کننده مصادیق نیستند.
مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند این‌گونه نیست که خودش فتوا داده باشد بلکه براساس نظرات مراجع، علما و دیدگاه‌های امام‌خمینی(س) و رهبر معظم انقلاب است.
راهبرد این وزارتخانه در عرصه فرهنگ و هنر به‌ویژه موسیقی اندیشه‌های امام راحل و منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده و نمی‌توانیم برای انجام فعالیت‌هایمان نظرات تک‌تک مراجع را ملاحظه کنیم.
 اندیشه‌های حکومتی در فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدنظر قرار می‌گیرد و ما به نظرات و دیدگاه‌های اشخاص احترام می‌گذاریم اما وقتی مجوزی در تهران یا استان‌ها برای فعالیت‌های هنری صادر می‌شود اجرایش بلامانع است.
برخی سخت‌گیری‌ها ناشی از برداشت‌های شخصی است اما همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم نباید رفتارها را آنچنان بسته نگه داریم تا هنر و موسیقی به‌جای این‌که در محیط تحت کنترل ارشاد قرار گیرند به زیرزمین‌ها رفته و خارج از کنترل قرار بگیرند.
 به‌طورحتم اجرای برنامه‌های هنری آشکار با حضور مسئولان منطقه بسیار بهتر بوده و تبعات منفی کمتری دارد تا این‌که این موارد به محیط‌های نامناسب سرایت کند و به دور از چشم مردم و مسئولان
 اجرا شود.
سخت‌گیری‌ها در این زمینه در نهایت به ضرر کشور تمام می‌شود، باید عادت کنیم که جامعه را به سمتی ببریم تا اصلاح و نواقص آن برطرف شود؛ چرا که مانع شدن، هنر نیست بلکه هنر در این است که با حمایت از افراد آنان را در چارچوب‌های تعیین‌شده به حرکت درآورد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی ابزارهای قانونی خویش برای ترغیب هنرمندان متعهد بهره می‌گیرد و حمایت خویش را از مجوزهای صادرشده اعلام می‌کند و نباید در این عرصه دیگران با دیدگاه‌های شخصی مانعی در راستای اقدامات حکومتی باشند. 


تعداد بازدید :  74