شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
علیزاده در آستانه برپایی فستیوال موسیقی تهران:
می توان در بيابان‌هاي ايران هم كنسرت برپا کرد

حسين عليزاده در آستانه فستيوال موسيقي تهران كه از چهارشنبه شب در عمارت مسعوديه برپا خواهد شد، تعداد سالن‌هاي موجود براي برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي را اندك دانست، سالن هایی که گذشته از محدود بودن تعدادشان  به لحاظ صدا و آكوستيك مناسب نیست.  اين آهنگساز در صحبت‌هايش با «مهر» نكته جالب‌توجهي را مطرح كرد كه كاروانسراهاي قديمي و حتي بيابان‌ها قابليت برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي و جذب توريست را دارند، او دراين‌باره گفت: مسئولان باید باور کنند با کمی رسیدگی به این اماکن می‌توان آنها را از خطر مخروبه شدن نجات داد. به نظر من نه‌تنها اماکن تاریخی بلکه بیابان‌های ایران نیز برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و به‌ویژه کنسرت‌های موسیقی مناسب   هستند.
این نوازنده موسیقی ایران همچنين اجرای یک گروه پاپ هم‌ردیف با گروه‌های موسیقی سنتی را در این فستیوال ارزیابی كرد و گفت: در دنیا رسم نیست که موسیقی پاپ و کلاسیک یا بومی در کنار هم در یک زمان مشخص اجرا شوند زیرا فلسفه وجودی این دو نوع موسیقی با هم متفاوت است و من به شخصه با این همزمانی مخالف هستم. البته این مخالفتم به معنای مخالفت با موسیقی پاپ تعبیر نشود چون با این نوع موسیقی مشکلی ندارم و حتی به این همزمانی اعتراضی نکردم. البته فکر می‌کنم خانه موسیقی در ترکیب گروه‌های مختلف برای اجرا، آن دسته از افراد و گروه‌ها را انتخاب کردند که برای اجرا اعلام آمادگی کرده بودند. در نگاه کلی اماکن تاریخی جای برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ نیست و باید موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی در این اماکن اجرا شود. ماهیت موسیقی پاپ با این دو نوع موسیقی متفاوت است و مخاطبان خاص خودش را دارد؛ مخاطبی که بخش بزرگی از آنها برای خالی کردن انرژی به سالن‌های کنسرت  می‌آیند.
علیزاده اجرا در عمارت مسعودیه به‌عنوان يك مكان تاريخي را در راستای فستیوال موسیقی تهران اقدام خوبي خواند و هدفش از شركت در اين فستيوال موسيقي را در درجه نخست تأمین بخشی از هزینه‌های صندوق خانه موسیقی و انجام فعالیت صنفی دانست.
اين نوازنده تار با اشاره به برنامه‌هایی که برای نخستین شب از اجرای فستیوال موسیقی تهران در نظر گرفته است، گفت: این کنسرت موسیقی در دو بخش روی صحنه می‌رود؛ بخش نخست با ترکیب گروه «هم‌آوایان» و با یادی از محمدرضا لطفی در آواز بیات ترک اجرا خواهد شد. در بخش دوم هم قطعاتی از موسیقی ایرانی با آواز محمد معتمدی اجرا می‌شود.  سرپرست گروه موسیقی «هم‌آوایان» درباره این نکته که موانع بسیاری برای برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی وجود دارد، گفت: متاسفانه در اجرای برنامه‌های موسیقایی خلاق با دعوای میان ارگان‌های مختلف مواجه هستیم درحالی‌که دیگر نهادها باید این نکته را در نظر بگیرند که برنامه‌های فرهنگی و همچنین موسیقی با مجوز وزارت ارشاد برگزار می‌شوند. ارگان‌های مرتبط و غیرمرتبط با وزارت ارشاد باید به نظر این وزارتخانه در زمینه صدور مجوز اجرا در مکان‌های مختلف به‌ویژه اماکن تاریخی احترام بگذارند. ما درحالی با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم که در همه جای دنیا کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی و با بهترین امکانات اجرا می‌شوند و به اعتقاد من، این اقدام باعث زنده نگه داشتن و درعین‌حال درآمدزایی برای این اماکن به‌عنوان میراث معنوی و فرهنگی می‌شود.


تعداد بازدید :  63