ایسنا| رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده جزییات بسته حمایتی دولت از مدارس غیردولتی را
اعلام کرد.
مرضیه گرد با بیان اینکه نگاه ما در بسته حمایتی از مدارس غیردولتی، صرف هزینه برای مناطق کمبرخوردار و حاشیه شهرهاست که مشکل کمبود نیرو و کمبود فضا دارند، گفت: «از سوی دیگر برای تأمین تجهیزات و امکانات در این مدارس در بسته حمایتی وامهایی را برای موسسان در نظر گرفتیم و نیاز نیست اولیا هزینهای پرداخت کنند.»
او با بیان اینکه بسته حمایتی آموزشوپرورش از مدارس غیردولتی دارای دو چارچوب است، ادامه داد: «چارچوب اولیه، کل بسته را شامل میشود که توسط وزیر آموزشوپرورش در یازدهم تیرماه امسال ابلاغ شد. چارچوب دوم، شامل دستورالعملهای اجرایی بسته حمایتی است. بر این اساس مسائل قانونی و اجرایی بسته نیز پس از بررسی در دوازدهم مردادماه به استانها ابلاغ شد.»
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده با بیان اینکه طبق این برنامه مناطق و استانها میتوانند بسیاری از گرهها و مشکلات خود را حل کنند، گفت: «به نظر ما این یک برد دوطرفه است زیرا اجرای آن هم به نفع مردم است که تمایل دارند در امر آموزش مشارکت داشته باشند و هم به نفع وزارت آموزشوپرورش است که میتواند معتمدان خود را شناسایی و برخی از مسئولیتها را با آنها به اشتراک بگذارد.»
گرد ادامه داد: «در این بسته نگاه ما به مناطق محروم است. بهعنوان مثال روستایی وجود دارد که 40 دانشآموز دارد و هیچ معلمی برای اعزام به آنجا اعلام آمادگی نکرده است در صورتی که در همان روستا افراد باسواد و تحصیلکرده تحت عناوین مختلفی حضور دارند؛ اگر موسسان موفق را شناسایی کنیم تا قرارداد ببندند و دوره آموزش کوتاهی را بگذرانند، در همان روستا دانشآموزان تحت پوشش میروند و اینگونه آمار بازماندگان از تحصیل به حداقل خواهد رسید.»
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه راهکارهای مختلفی در این بسته پیشنهاد شده است، گفت: مدارسی هستند که به واسطه سال اول و دوم فعالیت، ظرفیت جذب دانشآموزشان به 50درصد رسیده است به این مدارس چون در آغاز راه هستند، کمک میکنیم تا دانشآموزانی که در کلاسهای با تراکم بالای 40نفر در بخش دولتی تحصیل میکنند به آنجا منتقل شوند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده با بیان اینکه بسته حمایتی به تازگی ابلاغ شده و باید استانها روی آن کار کنند و اطلاعرسانی مناسبی انجام دهند، گفت: «به عنوان مثال اگر مدرسهای رو به تخریب است و سازمان نوسازی اعلام کرده که این مدرسه باید جمعآوری و تخریب شود، دیگر نباید هزینهای را برای آن صرف کرد، بلکه باید مقاومسازی مدارس دیگر را انجام دهیم و چنانچه مدرسه غیردولتی در همان حوالی وجود دارد که توانایی و ظرفیت دارد، دانشآموزان را به آن مدرسه غیردولتی منتقل کنیم که جزو خرید خدمات آموزشی محسوب میشود.»
گرد در پاسخ به اینکه آیا در خرید خدمات آموزشی از مشارکت مردمی هم استفاده میشود یا رایگان است، گفت: «این بخشی که مدنظر ماست با توافق مدرسه، موسس و خانواده انجام میشود. در این قسمتها چون نگاه ما کمک، حمایت و پوشش تحصیلی در مناطق محروم است نیاز به هزینهکردن از سوی خانوادهها نداریم.»