شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
مدیرعامل هلال‌احمر استان البرز در گفت‌وگو با «شهروند»:
انبوه مراکز صنعتی در کرج خطر عمده وقوع حوادث غیرطبیعی در استان است
رئیس جمعیت هلال‌احمر تأمین زیرساخت‌های جمعیت هلال‌احمر البرز را جزو اولویت‌ها اعلام کرده‌ است

براساس اعلام استانداری البرز، استان البرز سی‌ویکمین استان‌ ایران است. در جلسه هیأت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۸۸ خورشیدی، لایحه تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7 تیر 1389 استان البرز به‌طور رسمی شکل گرفت. در این طرح پیشنهادی کرج به‌عنوان مرکز استان درنظر گرفته شده‌است. کرج در ۲۰کیلومتری غرب تهران و در حوزه استحفاظی استان تهران قرار دارد و براساس آنچه سایت مرکز آمار ایران درخصوص سرشماری عمومی نفوس و مسکن‌ سال 1390 منتشر کرده است شهرستان کرج در مجموع نقاط شهری و روستایی جمعیتی بالغ بر 2‌میلیون و 24‌هزار و 765 نفر جمعیت داشته است.
جمعیت هلال‌احمر البرز نیز یک جمعیت تازه‌تأسیس به شمار می‌رود که با توجه به اقلیم و موقعیت طبیعی و صنعتی استان باید خدمات امدادونجات و بشردوستانه خود را به بهترین شکل انجام دهد. دکتر احسان نصیری، مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز در گفت‌و‌گو با «شهروند» شرایط مختلف و خطراتی که استان البرز را تهدید می‌کند و به تبع آن اقدامات امدادی را می‌طلبد تشریح کرد.
نصیری درخصوص تعداد پایگاه‌های امدادونجات بین‌شهری جمعیت هلال‌احمر البرز در سطح استان به «شهروند» گفت: «جمعیت هلال‌احمر البرز دارای 6 پایگاه امدادونجات بین‌شهری در شهرستان‌های استان است که از این تعداد 3 پایگاه بدون ساختمان و در کانکس فعالیت می‌کنند.»
او درخصوص مشکلاتی که استان البرز را تهدید می‌کند، افزود: «جاده چالوس پرترددترین و شناخته‌شده‌ترین جاده کشور است و از آن‌جایی که استان البرز پل ارتباطی بین 12 استان کشور است، براساس آمار رتبه اول ترافیک و تردد را در ایام عید نوروز و عید فطر داشت.»
نصیری تصریح کرد: «به نسبت شلوغی جاده‌های استان، امکانات امداد جاده‌ای، آمبولانس و... نداریم.»
مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز از آمار امدادگران، جوانان و داوطلبان ابراز رضایت کرد و گفت: «مجموع آمار امدادگران، جوانان و داوطلبان هلال‌احمر البرز حدود 10‌هزار نفر است و این آمار ظرفیت بیشتری برای جذب اعضا دارد. استعدادهای خوب و منابع انسانی قوی داریم. جوانانی پا به کار داریم که به هلال‌احمر علاقه‌مند هستند و برای فعالیت در هلال‌احمر اعلام آمادگی می‌کنند.»
نصیری ادامه داد: «مجمع خیرین هلال‌احمر البرز همکاری خوبی با ما دارند. مردم برای خدمت در هلال‌احمر سنگ تمام می‌گذارند زیرا به آن اعتماد دارند و اهل خدمات داوطلبانه هستند.»
او با بیان این‌که کرج همسایه تهران است و وقوع زلزله در تهران، کرج را نیز تهدید می‌کند، ادامه داد: «گسل نیاوران تا کرج امتداد پیدا کرده است، مضاف بر این‌که دو سد طالقان و کرج نیز به دلیل غرق‌شدگان پتانسیل خطرآفرینی را دارند.»
نصیری خاطرنشان کرد: «هر بار با آتش‌سوزی جنگل‌ها از هلال‌احمر کمک خواسته می‌شود و دایما گم شدن کوهنوردان و گردشگران در کوهستان‌های طالقان و بخش آسارا از توابع کرج گزارش می‌شوند.»
مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز، انبوه مراکز صنعتی در استان البرز را پتانسیل بی‌نهایت خطرناکی دانست و افزود: «هرکدام از این مراکز صنعتی دارای صدها کارگر و مواد شیمیایی هستند و ما باید همیشه برای امدادرسانی در این دست از حوادث که غیرطبیعی به شمار می‌آیند آمادگی داشته باشیم.»
او به ساخت 2 پایگاه بزرگ اقماری در محمدشهر کرج و منطقه هیو برای کمک‌رسانی به زمین‌لرزه احتمالی تهران اشاره کرد و افزود: «این پایگاه‌ها حدود 50‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در صورت تأمین اعتبار تکمیل می‌شوند.»
نصیری خاطرنشان کرد: «در این پایگاه‌ها که دارای 22 سوله هستند اقلام غذایی و زیستی برای زمان‌های اضطراری و سوانح ذخیره می‌شوند.»
مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز با بیان این‌که این جمعیت در زمان وقوع حوادث در تهران معین این شهر محسوب می‌شود، تأمین زیرساخت‌های لازم را برای جمعیت هلال‌احمر استان تازه‌تأسیس البرز از ضروریات دانست و با تشکر از توجه رئیس جمعیت هلال‌احمر برای حل مشکلات هلال‌احمر البرز، خاطرنشان کرد: «دکتر فرهادی رئیس جمعیت هلال‌احمر تأمین زیرساخت‌های جمعیت هلال‌احمر البرز را جزو اولویت‌ها اعلام کرده‌اند.»


تعداد بازدید :  257