شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
د‌یار

 باغات مخلوط مهم‌ترین معضل تولید میوه در خراسان شمالی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد شیروان گفت: باغات مخلوط مهم‌ترین معضل تولید میوه در این استان است.   
دکتر دادار در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متاسفانه باغات میوه در این استان به صورت مخلوط غرس شده‌اند که این امر موجب کاهش عملکرد در تولید میوه شده است.   
وی تأکید کرد: نحوه مبارزه آفات در درختان، همچنین نیازهای درختان به آب و خاک و نور متفاوت است که متاسفانه این موارد در باغات این استان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.   
این دکتر رشته باغبانی ادامه داد: ایجاد باغات مخلوط در مساحت کمتر از سه‌هزار هکتار صرفه اقتصادی ندارد.   
وی اظهار کرد: غرس درختان گلابی، سیب، گیلاس و گردو در مناطقی کوهستانی و غرس درختان هلو، شلیل و آلو در دشت‌های این استان بهترین نوعی هستند که می‌توان آنها را کشت کرد.   

پلمب 42 واحد مسکونی در شیراز
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: 42 واحد مسکونی که در قالب واحدهای مبله اجاره داده می‌شد، با دستور مقام قضایی و همکاری اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی پلمب شد.
به گزارش ایسنا، رمضان امینی افزود: متاسفانه به‌رغم تذکرات و اخطارهای مکرر و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده درخصوص دیوارنویسی‌های غیرمجاز تحت عنوان منزل مبله عده‌ای با نادیده گرفتن قوانین و مقررات و اصرار بر ادامه فعالیت‌های غیرمجاز خود همچنان به فضاها و تأسیسات شهری آسیب می‌رسانند.
وی ادامه داد: این افراد علاوه بر مخدوش کردن سیما و منظر شهر خسارت‌های فراوانی به اموال عمومی شهر و همچنین اموال اختصاصی شهروندان وارد می‌آورند به گونه‌ای که تاکنون برای پاکسازی دیوارها از این نوشته‌ها و تبلیغات غیرمجاز هزینه‌های زیادی صرف شده به نحوی که تا پایان تیرماه بیش از 4‌میلیارد و 500‌میلیون ریال برای پاکسازی شهر هزینه شده است.
امینی تأکید کرد: شهرداری با اجاره دادن منازل در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه کاملا موافق است و آنچه که شدیدا مورد اعتراض شهروندان، مسئولان، مسافران و گردشگران است اقدامات خلاف قانون و ناصوابی است که در زمینه تبلیغات غیرمجاز صورت می‌گیرد و این‌گونه تبلیغات هویت فرهنگی و مذهبی شهر را نیز نشانه گرفته است.
وی اضافه کرد: تاکنون تعداد 304 شماره تلفن همراه اول و ایرانسل با دستور مقام قضایی و همکاری شرکت‌های مربوطه قطع شده است.
معاون اجرایی و خدمات شهری گفت: متاسفانه قطع تلفن کاملا بازدارنده نبوده و حجم خسارت‌ها و اقدامات انجام شده به قدری بود که ناچار به تحت پیگرد قراردادن مسببان و عاملان این اقدامات و پلمب مراکز و منازل شدیم و تا تاریخ 07/06/93 تعداد 42 واحد مسکونی که به صورت غیرقانونی به منازل مبله تبدیل شده‌اند با دستور مقام قضایی و همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمب شده است.
این مقام مسئول افزود: تعدادی از پلمب‌ها نیز توسط افراد متخلف شکسته و فک شده‌اند که این رفتار خود نشانه قانون‌شکنی و بی‌توجهی عاملان به حقوق شهروندان و نقض قوانین و مقررات است که یقینا این افراد تحت پیگیرد قضایی قرار می‌گیرند و باید پاسخگوی این رفتار خلاف قانون و قاعده خود باشند.

قلعه رودخان پاک شد
مدیر محیط‌زیست شهرستان فومن گفت: منطقه توریستی قلعه‌رودخان از زباله پاکسازی شد.  روشنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به همت برخی تشکل‌های غیردولتی، تحت عنوان انجمن گردشگری، ورزش و سلامت و نیروهای مردمی و نیز کارکنان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فومن، زباله‌های پارک جنگلی قلعه‌رودخان جمع‌آوری شد.
وی افزود: این گروه 27 نفره که عمدتا از دانشجویان علاقه‌مند به محیط‌زیست بودند، با پوشیدن کاورهای متحدالشکل با آرم و شعارهای زیست محیطی (اهدایی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فومن)، با همکاری مردم و کارکنان محیط‌زیست شهرستان، زباله‌های خشک و برجای مانده از گردشگران را در پارک جنگلی از مسیر پله‌ها تا محل قلعه جمع‌آوری کردند تا گردشگران علاوه بر بهره‌گیری کامل از مواهب الهی و طبیعی از آموزش فرهنگ زیست محیطی بهره‌مند شوند.
روشنی خاطرنشان کرد: قلعه‌رودخان از مناطق مهم گردشگری استان گیلان و کشور محسوب می‌شود که از دوران سلجوقی در دل جنگل واقع شده و هر ساله میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند.  دژ رودخان یا قلعه حسامی، نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند.


تعداد بازدید :  259