شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
کاش بیشتر تامل می‌کردم

فاطمه راکعی شاعر

زمانی که در میان رفتارهای گذشته جست‌وجو می‌کنم، می‌بینم برای من هم مانند دیگران شکایت از خود وجود داشته اما  خوب که بررسی می‌کنم مواردش خیلی زیاد نیست. آنچه باعث می‌شود از خود شکایت داشته باشم و در این مجال از خود انتقاد کنم، مواردی است که می‌توانستم حرفی را نزنم اما زده‌ام یا می‌توانستم  سنجیده‌تر از آنچه اتفاق افتاده، رفتار کنم و سخن بگویم. حتی مواردی است که با دوستی شوخی کردم  اما خیلی مناسب نبوده و آن‌طور که من تصور می‌کردم این شوخی می‌تواند موجب انبساط خاطر او شود، نشده و باعث ناراحتی شده است. این مورد که پیش آمده بر این اعتقاد هستم که می‌توانستم این عمل را انجام ندهم و از مواردی است که در ذهنم هست و باعث نقد می‌شود و خوب كه فكر مي‌كنم باید در نوع شوخي تامل می‌کردم.  
موردی هم بوده که مصاحبه کرده‌ام و بعد از مصاحبه به این باور رسیده‌ام که ‌ای کاش حرف‌هایی را که زده‌ام به نوع دیگری مطرح می‌کردم. مواردی در این زمینه در ذهنم هست و البته در برخی مواقع هم بوده که امکان برگشت وجود داشته است و با کمک خبرنگارانی که رابطه فرهنگی با من داشته‌اند و دوستی‌ای در میان بوده، موضوع برگشت داده شده و حرف‌ها تصحیح شده است.  
البته یک یا دو مورد هم بوده که دلم می‌خواسته اصلا حرفی را نمی‌زدم. وقتی بررسی می‌کنم بیشتر در زمینه سخن گفتن است که به خود نقد دارم. بزرگترین موضوعی كه در این میان  بوده، این است که گاهی این موارد با تبعاتی هم همراه شده است. یک نمونه از این تبعات موقعی بود که در جلسه‌ای حضور داشتم و نتوانستم به‌طور مناسب، پاسخ یکی از خبرنگاران که طی تماس تلفنی، سوالی را مطرح کرده بود بدهم. به‌طور معمول بسیاری از خبرنگاران که با من آشنا هستند با این مورد که در جلسه‌ای بوده‌ام و نتوانستم پاسخ دهم، زیاد روبه‌رو شده‌اند و بعد از جلسه مجددا تماس گرفته‌اند اما در این مورد وقتی آن دوست خبرنگار مجددا تماس گرفت، باز هم نتوانستم پاسخ او را بدهم و به زمان دیگری موکول کردم اما مصاحبه‌کننده اصرار داشت در همان لحظه پاسخ بگیرد و تأکید کرد باید صحبت کند. در این مورد من بدون عصبانیت اظهار کردم که اینطور نیست و من هر زمان که بدانم درست است در مورد موضوعی صحبت می‌کنم. هر چند لحن من در آن گفته، بدون ناراحتی بود اما ظاهرا چنین برداشت شد و آن دوست محترم پس از این ارتباط، در گزارش خود نامی هم از من آورده بود و بر پاسخگو نبودن من تأکید کرده بود.   ذکر این نکته به این دلیل است كه تاكید شود ما باید فرصت انتقاد از خود را غنیمت بدانیم وگرنه با انتقادهای جدی‌تری مواجه می‌شویم. در این مورد هم از خود نقد دارم و معتقدم کاش در آن موقعیت توضیح بیشتری می‌دادم تا موجب دلخوری نباشد.   کاش بیشتر تامل می‌کردم زیرا آن خبرنگار اولین بار بود که با من تماس می‌گرفت و شناخت کافی نداشت.  به‌هرحال موارد زیادی هم بوده که ما هرطور حرف زدیم موضوعی را به حقوقی‌ترین شکل هم بیان کرده‌ایم، اما هو و جنجال بلند شده است که اینها مهم نیست مهم آن زمان‌هایی است که ما می‌توانستیم گزک دست دیگران ندهیم اما داده‌ایم که باید در این موارد بیشتر تامل می‌کردیم. 

 


تعداد بازدید :  172