در طول 2 دهه گذشته شركتهايي از كشورهاي توسعهیافته با پيوستن به هم در ارتباط با ترویج مسئولیت اجتماعي، سازمانهايي را تشكيل دادهاند که میتوان سازمانهايي چون ميزگرد كاكس
(Caux Round Table)، شبكه همیاری اجتماعي(Social Venture Network)، تجارت كانادايي براي مسئوليت اجتماعي
(Canadian Business for Social Responsibility) و تجارت براي مسئوليت اجتماعي
(Business for Social Responsibility) را نام برد. انجمنها و مراکز تحقیقاتی بسیاری نیز از سوی کشورها، شرکتها، سازمانهای غیردولتی تشکیل شده است که میتوان به مرکز تحقیقاتی کپنهاگ در دانمارک و کمیته سبز کمیسیون اروپا اشاره کرد.
مرکز مسئولیت اجتماعی کمیسیون اروپاCSR Europe
مرکز پیشرو اروپا در زمینه مسئولیت اجتماعی که 70 شرکت چندملیتی عضو آن هستند و چارچوب ارایه خدمات آن عبارتند از:
کمک به شرکتها در رقابت در زمینه پایداری؛
تشریک و توسعه تجربیات موجود
ایجاد ارزش از طریق تحقیقات کاربردی و فراهم کردن اطلاعات
ایجاد همکاری بین شرکتها و ذینفعان برای یافتن راههای جدید همکاری برای آیندهای پایدار
همکاری و ایجاد مشترک راه حلها در سرفصلهای مشخص توسعه پایداری
ایجاد نتایج ملموس و مدلهایی برای به اشتراک گذاشتن میان صنایع
تقویت رهبری اروپا در زمینه CSR، درگیرکردن نهادها و بازیگران بزرگ منطقه
شکلدادن به توسعه سیاستهای CSR در اتحادیه اروپا
ارتباط و همکاری با مرکزهای ملی و پیشرو CSR در اروپا
نمونههایی از خدمات ارایه شده
در این مرکز
برگزاری جلسات گفتوگو میان شرکت و ذینفعان
معرفی اقدامات نوآورانه شرکتها
انتشارات و اطلاعات
برگزاری رویداد بازارچه CSR اروپا
طرح تشریک تجربیات شرکتها
و. . .
مرکز رهبری کسب و کار مسئولانه آمریکا
Business Civic
Leadership Center
چشمانداز: درک و تعالی نقش مثبت کسب و کارها در آمریکا
ماموریت:
انتقال و ارتباط تلاشهای کسب و کارهای خصوصی در زمینه CSR
هماهنگی همکاریهای بخشهای خصوصی و عمومی
بکارگیری استراتژیهای مرتبط برای نیل به بهترین نتایج در زمینههای فوق
ابزارها
این مرکز از طریق 4 کارگروه که هرکدام برنامه اجرایی خود را دارند، فعالیتهایش را پیش میبرد:
کارگروه کسب و کار و جامعه - که در حوزه CSR اخلاق کسب و کار و روابط با سمنها کار میکند و سالیانه برنامه جایزه شهروند شرکتی را برگزار میکند.
کارگروه سرمایهگذاری اجتماعی- تسهیل سرمایهگذاری و فعالیت از طریق ایجاد همکاری میانبخشی و تأمین مالی طرحها از بودجه دولتی و فدرال برای رفع چالشهای محلی در موضوعات مهمی مانند آموزش و پرورش کودکان، محیطزیست، بهداشت و...
کارگروه شهروند جهانی - این کارگروه روی ارتباطات بینالمللی در این زمینه تلاش میکند. کارگروه امداد بحرانها - تمرکز این بخش روی هماهنگی و ارتباطات همکاران کلیدی برای تسریع فرآیند عکسالعمل به بحرانها و حوادث طبیعی است.
مرکز کسب و کار مسئولانه اتاق بازرگانی دوبی که در سال 2004 تأسیس شده و اهداف آن عبارتند از:
افزایش آگاهی به مسئولیت اجتماعی در میان کسب و کارها و مصرفکنندگان
تشویق کسب و کارها به بکارگیری بالاترین استانداردهای پیاده شده در زمینه مسئولیت اجتماعی
فراهم کردن مشاوره و ابزار لازم برای کسب و کارها در زمینه مسئولیت اجتماعی
اندازهگیری و مستندسازی پیادهسازی مسئولیت اجتماعی در دوبی
ابزارهای بهکارگرفته شده
فراهم کردن چارچوب مفهومی مسئولیت اجتماعی
کارگروه آموزشی مدیریت
برنامههای آموزشی برای مدیران
تالارها و جلسات گفتوگو برای مدیران
نشر مجله CSR AL-Youm
کتب راهنما (TOOLKIT) در 6زمینه کلیدی در پیادهسازی CSR: ارتباطات، بازاریابی، استراتژی، ذینفعان، محیطزیست، جامعه و محیط کار
گروه فعالان CSR که شرکتها در آن تجربیات و دانش خود را در این زمینه بهطور داوطلبانه در اختیار مرکز قرار داده و به مرکز در امر توسعه خدماتش مشاوره میدهند.
طرح درگیر کردن دوبی؛ تعیین موضوعات درخور توجه برای EMPLOYEE VOULANATEERING و ایجاد تسهیلات در این زمینه
ایجاد شبکهای از دستاندرکاران
تحقیقات و گزارشات
برنامه (Initiative) عملکرد کسبوکار شیخ مکتوم؛ در این برنامه ترکیبی از سمینارها، پانلها، کارگروه آموزشی و... بهکارگرفته میشود و درنهایت جایزهای به شرکت برتر در این زمینه تعلق میگیرد.