شماره ۳۷۰ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور
صفحه را ببند
کاهش مراجعه مداوم به پزشک زنان با دستگاه سونوگرافی خانگی

با استفاده از دستگاه خانگی سونوگرافی واژینال نیاز به مراجعه مستمر زنان بیمار به پزشک برای معاینه برطرف می‌شود.    در طول درمان لقاح خارج رحمی (IVF)، هورمون‌هایی برای زنان تجویز می‌شوند که باعث تحریک تخمدان برای تولید تخمک بیشتر می‌شود؛ اگرچه تزریق هورمون‌ها در منزل نیز قابل انجام است، اما زنان باید به صورت مستمر تحت نظر پزشک معالج باشند و گاهی در یک دوره دو هفته‌ای، بیمار پنج تا شش بار به پزشک مراجعه می‌کند. محققان بلژیکی برای کاهش مراجعه این دسته از بیماران به پزشک، دستگاه سونوگرافی واژینالی را طراحی کرده‌اند که براحتی توسط بیمار در منزل قابل استفاده بوده و نتایج – شامل وضع تخمدان‌ها – به صورت لحظه‌ای برای پزشک ارسال می‌شود.   
عملکرد این دستگاه سونوگرافی با مشارکت 123 زن تحت درمان IVF توسط محققان بیمارستان دانشگاهی گنت مورد ارزیابی قرار گرفت.    بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول به‌طور منظم به پزشک مراجعه کردند و گروه دوم از دستگاه سونوگرافی واژینال در منزل استفاده کردند.   
یک رایانه با یک برنامه نرم‌افزاری مخصوص در اختیار بیماران گروه دوم قرار گرفت و دستگاه سونوگرافی از طریق پورت USB به رایانه متصل شد؛ نحوه استفاده از دستگاه و شیوه ارسال نتایج شامل تصاویر تهیه شده از تخمدان نیز آموزش داده شد.    پس از سونوگرافی اولیه، زنان گروه دوم که از دستگاه سونوگرافی واژینال در منزل استفاده کرده بودند، تا جمع‌شدن کامل تخمک‌ها نیازی به مراجعه مجدد به پزشک نداشتند، اما گروه اول برای بررسی وضع تخمک گذاری چندین نوبت به پزشک مراجعه کردند.   
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، زنان هر دو گروه از نظر تعداد تخمک‌گذاری یکسان بوده و حدود یک چهارم زنان هر دو گروه باردار شدند.   
همچنین گروه دوم زمان کمتری را برای درمان صرف کرده و هزینه‌های آنان به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد که این مساله، رضایتمندی گروه دوم را در پی داشت.   
نتایج این مطالعه در مجله Human Reproduction منتشر شده است.  


تعداد بازدید :  162