شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
روی میز خبر

معاون سازمان جنگل‌ها: تصرف غیرقانونی سالانه 30‌هزار هکتار از اراضی کشور
ایسنا| معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طی سال‌های گذشته به‌طور متوسط 25تا30‌هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز و غیرقانونی تصرف شده است.  محمدتقی عموزاده در گردهمایی مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور با اشاره به این‌که سالانه 10 تا 15‌درصد به تصرفات جدید اضافه می‌شود، افزود:  بیشتر این تصرفات غیرقانونی ماهیت زمین‌خواری، سندسازی و تبانی دارند.
او با بیان این‌که میزان خسارت ناشی از اجرای پروژه انتقال آب خزر مانند تخریب طبیعت و خاک مرغوب باید براساس جدولی محاسبه شود، گفت: دستگاه اجرایی ذی‌ربط مکلف است براساس موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، میزان این خسارت را در زمان اجرای طرح به‌طور متناسب، به حساب ویژه خسارات منابع طبیعی که در این معاونت اختصاص یافته، واریز کند.
به گفته عموزاده، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز از آن منبع مالی به احیا و بازسازی منابع طبیعی خسارت‌دیده از پروژه انتقال آب خزر  یا ایجاد منابع طبیعی جایگزین می‌پردازد.
عموزاده با اشاره به تثبیت مالکیت دولت در 132‌میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد:  نقشه این اراضی تهیه و کار انطباق با طبیعت و صدور سند آن نیز انجام شده است.
او میزان باقی‌مانده از اراضی تثبیت نشده به نام دولت در کشور را حدود 8‌میلیون هکتار پیش‌بینی کرد و ادامه داد:  این اراضی نیز شامل قطعات پراکنده، اراضی اختلافی و دارای معارض هستند که با تعیین‌تکلیف آن، مستندسازی اراضی به مالکیت دولت تکمیل می‌شود.
عموزاده با بیان این‌که ‌سال گذشته 20 تا 25‌هزار هکتار از اراضی کشور رفع تصرف شد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به‌طور متوسط 25 تا 30‌هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز و غیرقانونی تصرف شدند.   او درباره ادعای مالکیت برخی افراد براساس سندهای بنچاق قدیمی در نقاط مختلف کشور تأکید کرد: براساس قانون ملی‌شدن جنگل‌ها، این سندها باطل هستند و افراد مدعی اگر به احیا و کشت و کار در زمین موردنظر نپرداخته باشند، مالکیتی بر آن ندارند و در مجموع فرآیند تشخیص در مورد این بنچاق‌ها انجام می‌شود.  او به اجرای طرح حدنگاری یا کاداستر منابع طبیعی کشور برای 150‌میلیون هکتار از نقشه‌های اجرایی و میدانی اشاره کرد و افزود: در این طرح، نقشه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا هیچ‌گونه تداخل و نابسامانی در مالکیت وجود نداشته باشد.  عموزاده از اجرای طرح سامانه الکترونیکی برای پایش و ارزیابی منابع طبیعی در کشور خبر داد و اضافه کرد:  در این طرح با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و ابزار و فناوری‌های سنجش از راه دور، نظارت حفاظتی از منابع طبیعی به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌که یک‌سوم از نیروهای حفاظتی این سازمان در طول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور بازنشست شدند، گفت: جذب 14‌هزار نیروی حفاظتی و حقوقی در طول برنامه ششم از سوی این سازمان به دولت پیشنهاد شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت:آزمون‌های علوم پزشکی به هیچ سازمانی واگذار نمی‌شود
ایسنا| معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آزمون‌های تخصصی علوم پزشکی به هیچ‌وجه به سازمان دیگری سپرده نخواهد شد چراکه هیچ سازمانی از لحاظ علمی امکان برگزاری آزمون‌ها را ندارد.  دکتر امیرمحسن ضیایی در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به مشکلاتی که همه ساله در برگزاری آزمون‌های علوم پزشکی رخ می‌دهد، وزارت بهداشت قصد واگذاری این آزمون‌ها به سازمان سنجش یا سازمان دیگری را دارد؟» گفت: به هیچ‌وجه آزمون‌های پزشکی به‌خصوص دوره‌های تخصصی توسط نهاد دیگری واگذار نخواهد شد. چرا که یک پروسه پیچیده است و فقط یک فرآیند ماشینی طرح سوال را طی نمی‌کند.
او با تأکید بر این‌که تمام آزمون‌ها در مرکز سنجش آموزش پزشکی و دبیرخانه وزارتخانه برگزار خواهد شد، گفت: در قسمت‌های فنی شاید از سازمان سنجش کمک گرفته شود اما سازمان سنجش فقط آزمون‌هایی را که مطابق قانون برعهده آنهاست برگزار می‌کند.  معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این‌که از نظر علمی هم سازمان سنجش امکان برگزاری چنین آزمون‌هایی ندارد، افزود: سازمان سنجش نیز خود داوطلب برگزاری چنین آزمون‌هایی نیست و وزارت بهداشت خود آزمون‌ها را برگزار خواهد کرد.  ضیایی در مورد ظرفیت‌های آزمون ارشد و دستیاری امسال گفت: بنا بر دستور وزیر بهداشت، ظرفیت‌های امسال تفاوتی با ظرفیت‌های‌ سال قبل ندارد و ما در تمام بخش‌ها این مسأله را اعمال کرده‌ایم. در آزمون دستیاری پزشکی نیز با توجه به این‌که قانون اصلاحیه ادارات آموزشی را باید اجرایی کنیم و تعدادی از ظرفیت‌ها برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است. به گونه‌ای عمل کردیم که دستیاران آزاد به اندازه دستیاران ‌سال گذشته شانس قبولی داشته باشند و قطعا داوطلبان نیز این وضع را احساس کرده‌اند.


تعداد بازدید :  334