شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
مهلت ۱۵ روزه به بانک‌ها برای ارایه لیست بنگاه‌ها
خروج بانک‌ها از شرکت‌داری کلید خورد

گروه اقتصادی شهروند| بعد از شنیدن انتقادات لفظی از سوی تمام مسئولان ارشد دولتی ظاهرا نوبت به اقدام عملی رسیده است. براین اساس رئیس‌کل بانک مرکزی به بانک‌ها 15 روز مهلت داده تا فهرست شرکت‌های زیرمجموعه خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.
ولی‌الله سیف در حاشیه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان لرستان در جمع خبرنگاران درخصوص خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری گفت: بانک‌ها باید ظرف مدت 3‌سال به حدنصاب مورد قبول بانک مرکزی برگردند و تا ۱۵ روز آینده لیستی از بنگاه‌هایی که در مالکیت آنهاست به بانک مرکزی ارایه دهند. وی افزود: حد نصاب بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شرکت‌ها، معادل 40‌درصد پایه سرمایه هر بانک است و این مهم با دقت پیگیری می‌شود چراکه ثبات و ایجاد آرامش وظیفه هر بانک است. وی یادآورشد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با هیأت دولت بیان کرده‌اند که بانک‌ها باید از بنگاه‌داری بیرون بیایند و حرکت آنها در خدمت تولید و صنعت باشد.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره مطالبات معوق شبکه بانکی افزود: 575 پرونده مربوط به بدهکاران بانکی، به صورت جداگانه و ویژه به مراجع قضایی کشور ارایه شده است. بدهی متهمان این پرونده‌ها حدود260‌هزار‌میلیارد ریال و معادل یک‌سوم بدهی‌های معوقه بانکی است. وی اظهار داشت: در آینده نزدیک مجتمع تخصصی ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های بانکی و پیگیری مسائل بانکی در دستگاه قضایی تشکیل خواهد شد که با راه‌اندازی این مجتمع، به صورت تخصصی به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.
وی مجموع بدهی بدهکاران بانکی کشور را 850‌هزار‌ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بخشی از این بدهی‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز، بخشی به دلیل شرایط تحریم و برخی نیز به دلیل فساد و سوء جریانات مدیریتی در زمان پرداخت تسهیلات شکل گرفته است. وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های ویژه‌ای در تمام بانک‌ها برای پیگیری دقیق این مطالبات گفت: نظام بانکی مکلف شده برای همراهی با سیاست‌های کلان اقتصادی از بنگاه‌داری خارج شود.
 اختصاص منابع بانکی به پروژه‌های جدید ممنوع شد
 همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در‌ سال ۹۳ نظام بانکی وارد پروژه‌های جدید نمی‌شود و این بدان معنی است که ریال‌‌های نظام بانکی نباید امسال برای پروژه‌‌های جدید هزینه شود. سیف در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی از شهرهای کوهنانی و گراب کوهدشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت نظام بانکی با آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی است که به‌دلیل نداشتن سرمایه در گردش
 ضرر دیده‌اند.
وی افزود: با توجه به مطرح شدن مسائلی پیرامون این بنگاه‌ها قرار شده است که لیستی از این شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تهیه شده و در اختیار ما قرار داده شود تا اقدامات بانکی با دادن تسهیلات به آنها انجام و سپس خط تولید آنها تقویت شده به حرکت دربیاید. سیف اظهار کرد: امروز خوشبختانه در‌ سال 93 اقتصاد ما به ثبات نسبی رسیده است و سرمایه‌گذاران جرأت پیش‌بینی کردن و سرمایه‌گذاری کردن را پیدا کرده‌اند و به‌راحتی می‌توانند در مورد سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، اولویت اول این بانک را تأمین سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی برشمرد و گفت: در این زمینه لازم است به واحدهایی که می‌توانند با تأمین سرمایه در گردش به تولید و اشتغال برسند، تسهیلات اعطا شود. وی اولویت دوم بانک مرکزی ایران را تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و افزود: در‌ سال 93 نظام بانکی وارد پروژه‌های جدید نمی‌شود و این بدان معنی است که ریال‌‌های نظام بانکی نباید در امسال برای پروژه‌‌های جدید هزینه شود. سیف گفت: پروژه‌‌هایی که ورشکسته هستند و عملاً نمی‌توانند در رشد و توسعه‌ اقتصادی نقشی داشته باشند، نباید تسهیلات دریافت کنند بلکه باید سراغ واحدهایی برویم که با تسهیلات بانکی احیا می‌شوند و سرپا می‌ایستند.

 


تعداد بازدید :  219