شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
تحلیل مشاجره کی‌روش با مسئولان ورزش کشور از زبان رحمان رضایی
با آنهایی که کی‌روش را فراری دادند، برخورد شود
اولین بار نیست چنین رفتارهایی از سوی فدراسیون سر می‌زند

|  حسین جمشیدی |   2 ماهی از بازگشت تیم‌ملی کشورمان از جام‌جهانی می‌گذرد اما همچنان شاهد هستیم که فوتبال ایران در بلاتکلیفی به سر می‌برد.  در نهایت بعد از گذشت 8 روز از حضور سرمربی پرتغالی در کشورمان که برای امضای قرارداد آمده بود، مدافع سابق تیم‌ملی کشورمان که تجربه حضور در جام‌جهانی 2006 و جام ملت‌های آسیا 2007 را دارد، معتقد است این بلاتکلیفی از همه بیشتر به فوتبال ما ضربه خواهد زد.  در ذیل گفت‌وگوی رحمان رضایی را با «شهروند» در رابطه با شرایط فوتبال ایران در فاصله 4 ماه مانده به جام ملت‌های آسیا در ذیل می‌خوانید:
 کی‌روش درنهایت روز گذشته از ایران رفت و بعید به نظر می‌رسد این سفر او بازگشتی داشته باشد. نظر شما چیست؟
فوتبال ایران از آن زمانی که من یادم می‌آید همین‌طور بوده است.  گاهی اوقات حتی تیم‌ملی 7، 8 ماه سرمربی نداشته و تصمیم‌گیری‌ها خیلی کند انجام می‌گیرد. این مشکل هم به این دلیل است که برای انتخاب‌ها هیچ معیار واقعی و درستی نداریم.  
 دلیل تعلل فدراسیون را در تمدید قرارداد کی‌روش با وجود این‌که این مربی به همین منظور به ایران بازگشته بود   چه می‌دانید؟
یکسری مسائل باعث این کار شده که ما دلیلش را نمی‌دانیم زیرا از جزییات قرارداد خبری نداریم و از روی شنیده‌ها نیز نمی‌توانیم نظر بدهیم. این‌که فشاری روی فدراسیون برای عدم تمدید قرارداد کی‌روش بوده یا این‌که مشکلات مالی دلیل اصلی امضانشدن این قرارداد بوده را نمی‌دانم، شاید هم مسأله دیگری در میان است. البته فدراسیون فوتبال تنها فدراسیونی است که می‌تواند به صورت مستقل تصمیم‌گیری کند.
 رفتاری که با کی‌روش شد و او با بلاتکلیفی ایران را ترک کرد، به نظرتان در سطح بین‌المللی برای فوتبال ما واکنش‌های بدی را به همراه نخواهد داشت؟
البته قبل از پرداختن به این موضوع نباید یادمان برود که کی‌روش نیز در سال‌های اخیر خیلی‌ مواقع در سطح بین‌المللی فوتبال ما را زیر سوال برده است. از بحث پیراهن‌های تیم‌ملی قبل از جام‌جهانی بگیر تا مسائل مالی که بارها درخصوص آن صحبت شده است.  از طرفی دیگر نیز همان‌طور که گفتم این رفتار برای اولین بار نیست که از سوی فدراسیون ما سر می‌زند.
 مثالی برای شما از ایتالیا بزنم که بعد از جام‌جهانی 2014 که در آن ناکام بودند.  سرمربی کنار رفت و بعد از آن نیز رئیس فدراسیون استعفا داد.  با وجود این همه تغییر آنها رئیس جدید را انتخاب کرده و او نیز کونته را به‌عنوان سرمربی جدید معرفی کرد که کارش را نیز آغاز کرده است. ما باید این سرگردانی را از فوتبالمان بیرون ببریم و به جامعه فوتبال تمرکز ببخشیم.
 با این شرایط حضور مربی ایرانی روی نیمکت تیم‌ملی را به صلاح فوتبال می‌دانید؟
تنها کسی که امکان این را از میان مربیان ایرانی دارد روی نیمکت تیم‌ملی بنشیند، حسین فرکی است. او سال‌ها مربی تیم‌ملی و باشگاه‌های ایرانی بوده و‌ سال گذشته نیز فولاد را قهرمان ایران کرده است.  شاید بعد از روی کار آمدن مربی ایرانی مردم واکنش منفی نشان دهند اما این واکنش‌ها نباید متوجه سرمربی جدید شود، بلکه باید با کسانی که در جریان فراری دادن کی‌روش مقصر بودند، برخورد کنند. به عقیده من کی‌روش بهترین گزینه در شرایط فعلی بود.
 پس به نظرتان با کی‌روش در جام ملت‌ها فوتبال ایران موفق می‌شد؟
کی‌روش مربی بدی نبود و با توجه به شناختی که از فوتبال ایران داشت، می‌توانست تیم خوبی را روانه جام ملت‌ها کند. حالا این‌که کفاشیان چرا نتوانسته قراردادش را تمدید کند، مشخص نیست.  حالا هم اگر حتی کی‌روش به ایران بازنگردد، باید برای جام‌ملت‌های آسیا یک تنوع در فوتبالمان ایجاد کنیم.

کی‌روش:  با آبرویم بازی کردند

گروه ورزش| کارلوس کی‌روش درباره وضع این روزهای خودش از عبارت «شوک‌زده» استفاده می‌کند. او قبل از ترک ایران در فرودگاه امام‌خمینی (س) بسیار هوشمندانه به اظهارنظر پرداخت.  شروع صحبت‌های کی‌روش با این جملات بود: «نمی‌دانم ناگهان چه شد. همه چیز تمام شده بود. در همه جای دنیا مربیان تیم‌های ملی با رئیس فدراسیون قرارداد امضا می‌کنند، نه با وزیر ورزش.  این اصول در تمام دنیا رخ می‌دهد.  من هم به ایران آمدم تا با کفاشیان قرارداد ببندم اما نمی‌دانم چه شد!» کی‌روش در پاسخ به این پرسش که آیا از مسئولان فوتبال ایران عصبانی است، عنوان کرد: «نمی‌توانم بگویم عصبی هستم اما واقعا شوک‌زده و از این موضوع سورپرایز شدم. چرا که با توجه به حرف‌‌هایی که زدیم اتفاقات دیگری رخ داد. به نوعی فکر می‌کنم با آبرویم بازی شده است.» مربی پرتغالی در پایان افزود: «نمی‌دانم در آینده چه می‌شود و فقط می‌خواهم یک جمله به مردم ایران بگویم؛ این‌که همیشه قلبم را برای آنها می‌دهم.»


تعداد بازدید :  200