شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
باز هم جام‌جهانی و این‌بار بسکتبال
آغاز رقابت آسمانخراش‌ها با غول‌های دنیا

شروین ‌هاشمی‌فشارکی| هفدهمین دوره مسابقات جام‌جهانی بسکتبال امروز به میزبانی کشور اسپانیا آغاز خواهد شد و 24 تیم از نقاط مختلف دنیا بیش از دو هفته با هم رقابت خواهند کرد تا قهرمان این دوره مشخص شود. ایران نیز به‌عنوان قهرمان آسیا در‌ سال گذشته توانست جواز حضور در این رقابت جهانی را کسب کند. این 24 تیم در قالب 4 گروه 6 تیمی و به صورت دوره‌ای رقابت خود را آغاز خواهند کرد و پس از برگزاری 5 مسابقه درون‌گروهی، تیم‌های اول تا چهارم هر گروه به مرحله حذفی راه پیدا کرده و تیم‌های پنجم و ششم نیز از گردونه مسابقات حذف خواهند شد.
مسابقات گروهی در 4 شهر گرانادا، بیلبائو، جزایر قناری و سویا برگزار می‌شود و سپس مراحل حذفی و پایانی در دو شهر مادرید و بارسلونا خواهد بود. ایران در گروه A به همراه تیم‌های صربستان، مصر، برزیل و فرانسه میزبان مسابقات یعنی اسپانیا قرار دارد. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم می‌توان گفت گروه بسیار سختی است و تیم کشورمان 5 بازی دشوار و طاقت‌فرسا را پیش روی خود دارد که باید حق داد صعود از این گروه، نه امری غیرممکن ولی واقعا مشکل خواهد بود. در این بین حتی تیمی مانند مصر نیز حریف ساده‌ای برای ملی‌پوشان کشورمان نیست و قطعا اگر دست‌کم گرفته شود، مشکل‌ساز خواهد شد.  ایران امروز در اولین بازی خود درحالی به مصاف اسپانیا خواهد رفت که میزبان مسابقات با تمام توان آمده تا جام را در خانه فتح کند. اسپانیایی‌ها با ترکیب 12 نفره آرمانی خود پا به مسابقات گذاشتند و با توجه به انصراف چند ستاره تیم‌ملی آمریکا از همراهی تیمشان، ازجمله کوین دورانت، حالا اسپانیا داعیه قهرمانی در خانه را دارد. در بین بازیکنان اسپانیا 8 نفر شاغل در NBA هستند و یا این‌که سال‌ها در NBA بازی کرده‌اند، مابقی 4بازیکن دیگر نیز همگی عضو تیم‌های بارسلونا و رئال‌مادرید می‌باشند. حامد حدادی به واسطه چند فصل حضورش در آمریکا به خوبی با بازی برادران گاسول، رودی فرناندز، سرژ ایباکا و خوزه کالدرون آشناست و حتما می‌داند به همراه دیگر ملی‌پوشان کار سختی پیش‌رو خواهد داشت. شاید امروز پاشنه‌آشیل تیم ما کارهای ترکیبی سرخیو رودریگز و رودی فرناندز و یا خلاقیت برادران گاسول در تغذیه هم‌تیمی‌هایشان هنگام بازی پشت به حلقه باشد. برنده یا بازنده، آنچه   اهمیت دارد تلاش بچه‌ها در بازی امروز خواهد بود.
بچیروویچ: همه را سورپرایز می‌کنیم
مهمد بچیروویچ، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال ایران در آستانه دیدار با اسپانیا عنوان کرد: جام‌جهانی برای ما مهم است اما هدف‌گذاری فدراسیون در‌سال جاری روی بازی‌های آسیایی است و مهم‌ترین مسابقه ما محسوب می‌شود. بهترین‌های جهان در اسپانیا حضور پیدا می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید ما هم در گروه سختی قرار گرفته‌ایم. اسپانیا، برزیل، صربستان و فرانسه قدرت زیادی دارند، اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بهترین نتایج را کسب کنیم.  می‌خواهیم مردم را سورپرایز کنیم.  
وی افزود: باید واقع‌بینانه فکر کنیم. در این مسابقه 99‌درصد اسپانیا شانس برد دارد و یک‌درصد ما. بنابراین استرسی نداریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.  این مسابقه برای آنها بسیار مهم‌تر است، چون در بازی افتتاحیه و مقابل تماشاگران خودی باید بازی کنند.


تعداد بازدید :  94