شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچى سفراي خارجى را نسبت به مذاكرات هسته‌اي توجيه کرد
 معاون بين‌الملل وزارت امور خارجه در نشست توجيهي سفرا و روساي نمايندگي‌هاي مقيم تهران، آخرين وضعيت مذاكرات هسته‌اي ج.ا. ايران با 1+ 5 را تشريح کرد.  به گزارش مهر، دكتر عراقچي در نشست روز پنجشنبه، ششم شهريورماه، با بيان ويژگي توافقات برنامه عمل مشترك ژنو، بر جديت كشورمان جهت حصول نتايج عملي و مثبت در مذاكرات جاري هسته‌اي تاكيد کرد. عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، با تعيين‌كننده خواندن سه عنصر جديت در مذاكرات، حسن‌نيت طرفین مذاكره‌كننده و معقول و منطقي بودن انتظارات طرفين در مذاكرات، هر گونه حصول به نتيجه ملموس در مذاكرات را منوط به رعايت سه اصل فوق دانست. وي تاكيد كرد جمهوري اسلامي ايران با جديت و حسن نيت كامل، و نيز ايده‌هاي منطقي و راهگشا وارد مذاكرات شده و اطمينان دارد چنانچه طرف مقابل نيز با جديت و حسن‌نيت، مذاكرات را ادامه داده و در پي زياده‌خواهي نباشد، حصول توافق تا تاريخ ٢٤ نوامبر كاملا عملي است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان:اجازه تخریب روابط تهران - باکو را نخواهیم داد
مقامات ارشد جمهوری آذربایجان ضمن تکذیب پرواز پهپاد رژیم صهیونیستی از کشورشان به سوی ایران تأکید کردند که اجازه نخواهند داد چنین شایعاتی به روابط تهران - باکو لطمه وارد کند.  «المان عبدالله یف» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان در یک نشست خبری، پیرامون اخبار منتشره از سوی برخی رسانه‌ها پیرامون پرواز پهپاد اسراییلی از جمهوری آذربایجان به سوی منطقه نطنز در ایران اعلام کرد که جمهوری آذربایجان اجازه نخواهد داد هیچ کشور ثالثی خللی در روابط این کشور با همسایگانش وارد کند. وی افزود: حسن همجواری یکی از محورهای مهم سیاست خارجی جمهوری آذربایجان است و ما مناسبات خودمان را براساس این اصول برقرار می‌کنیم. عبدالله یف گفت: جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای همسایه هستند و مناسبات این دو کشور متکی بر ریشه‌های تاریخی است و هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند خللی در روابط جمهوری آذربایجان و همسایگانش وارد کند. وی اضافه کرد: سفر «الهام علی‌یف» رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران در ماه آوریل ‌سال جاری در سطح بالایی انجام می‌شود و روابط دوجانبه بین دو کشور در دیدارهای مختلف با مقامات ایران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.  رئیس شعبه اجتماعی و سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری آذربایجان همچنین یادآور شد:  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز این ادعا را تکذیب کرده است.

ایران گروگانگیری نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سوریه را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام گروه‌های تروریستی در گروگان‌گیری نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در استان قنیطره سوریه را محکوم و خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط این گروگان‌ها شد. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم افزود: بدون‌شک مسئولیت چنین اقدامی متوجه گروه‌های تروریستی و حامیان آنان است. همچنین سازمان ملل با تأیید ربوده شدن 43تن از صلح‌بانان خود در مرز سوریه با سرزمین‌های اشغالی، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر آنها شد. علاوه بر ربوده شدن 43تن از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در گذرگاه القنیطره سوریه در مرز این کشور با سرزمین‌های اشغالی، 81 تن دیگر از این نیروها در محاصره جبهه النصره و «جبهه اسلامی» قرار گرفته‌اند و اطلاع خاصی از سرنوشت آنها وجود ندارد. در پی ربوده‌شدن صلح‌بانان سازمان ملل در بلندی‌های جولان شورای امنیت،‌ آمریکا و انگلیس و برخی از کشورهای جهان، آزادی هرچه سریع‌تر آنها را خواستار شدند و مسئولیت هرگونه اقدام علیه آنها را متوجه جبهه النصره و دیگر نیروهای مخالفان سوری واقع در بلندی‌های جولان دانستند.

اولاند از احتمال دعوت ایران به کنفرانس مقابله با داعش خبر داد
رئیس‌جمهوری فرانسه گفت احتمال دارد از ایران برای شرکت در کنفرانس بررسی چگونگی مقابله با داعش و بکارگیری اقدامی مشترک برای مقابله با آن دعوت به‌عمل آورد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه که پیشتر پیشنهاد برگزاری کنفرانس برای بررسی راه‌های مقابله با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را داده بود گفت که دعوت ایران برای شرکت در این کنفرانس را مورد بررسی قرار می‌دهد. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، رئیس‌جمهوری فرانسه دراین‌باره گفت: ایران می‌تواند یکی از اعضای این کنفرانس برای بررسی چگونگی مقابله با شورشیانی باشد که خود را دولت اسلامی می‌نامند اگرچه فرانسه هنوز ایران را برای برنامه‌ هسته‌ای‌اش تحت فشار قرار می‌دهد.  رئیس‌جمهوری فرانسه اخیرا از جامعه‌ بین‌الملل خواست تا ائتلافی بزرگ را برای مقابله با شورشیان افراطی در خاورمیانه به‌ویژه عراق و سوریه تشکیل دهند چون تهدیدات این گروه‌ها تنها به این منطقه محدود نمی‌شود. 


تعداد بازدید :  224