شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با فرشته کریمی، بهترین بازیکن فوتسال بانوان آسیا:
ثابت کردیم زن ایرانی هرکاری بخواهد، انجام می‌دهد
پیشنهادهای اروپایی را به‌خاطر حجاب رد کردم قرارداد ملی‌پوشان کفاف مخارج زندگی‌شان را هم نمی‌دهد

شهروند| بعد از گذشت تقریبا یکسال از درخشش بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی اینچئون این‌بار بانوان فوتسالیست‌ ایران با بالا بردن جام قهرمانی قاره‌کهن تمام نگاه‌ها را به خود جلب کردند. این روزها از مسئولان بلندپایه ورزش گرفته تا بازیکنان مشهور فوتبال، قهرمانی بانوان را در رقابت‌های فوتسال قهرمانی‌آسیا تبریک گفتند و حالا آنها کاملا در معرض توجه هستند. در این میان دختر 26 ساله‌ای که گل قهرمانی ایران را نیز به ثمر رساند، به‌عنوان ستاره تیم فوتسال بانوان نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. کریمی که به‌عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شد، کسب این عنوان را هم مدیون هم‌تیمی‌هایش می‌داند. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با فرشته کریمی می‌خوانید:  
‌ با قهرمانی‌ که کسب کردید، همه‌جا از شما صحبت‌ می‌کنند خودتان فکر می‌کردید به این موفقیت برسید؟
خدا را شکر که اینطور شد. فکر می‌کنم اوج کار ما در فینال بود چون در گذشته مقابل ژاپن شکست خورده بودیم و از ابتدای این مسابقات تنها هدفمان گرفتن انتقام شکست قبلی بود. می‌دانستیم که در فینال با آنها روبه‌رو می‌شویم و به خاطر همین هرچه در توان داشتیم،‌ در فینال گذاشتیم. غیرت بازیکنان ایرانی در فینال واقعا مثال‌زدنی بود، مخصوصا بعد از زدن گل به هر وسیله‌ای که می‌توانستند مقابل شوت‌های بازیکنان ژاپنی می‌ایستادند.
‌  در ادامه درخشش در بازی‌های قبلی در فینال هم توانستی تک گل قهرمانی را به ثمر برسانی...
باور کنید الان حس من با هیچ‌کدام از بازیکنان دیگر تیم‌ملی متفاوت نیست. شاید به خاطر این‌که در فینال گل زدم، برخی بیشتر به من توجه کنند اما همه برای این قهرمانی زحمت کشیدند. اگر این مسائل برایم مهم بود،‌ مطمئن باشید به خاطر این‌که بهترین گلزن شوم، انفرادی بازی می‌کردم اما همان‌طور که گفتم همه فقط برای پیروزی تیم تلاش ‌کردیم.
‌  عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات را هم به‌دست آوردی. شاید به خاطر همین بیشتر نامت سر زبان‌ها افتاده است...
این عنوان هم به خاطر بازی خوب سایر بازیکنان به من رسید. البته قطعا از دریافت چنین جایزه‌ای خوشحالم و به خودم می‌بالم اما به هیچ‌وجه باعث نمی‌شود خودم را بالاتر از سایر بازیکنان بدانم یا مغرور شوم. خیلی‌ها در این قهرمانی نقش داشتند که حتی در مالزی با ما نبودند و باید زحمات آنها نیز دیده شود. از نیلوفر اردلان گرفته تا شهرزاد مظفر که قبلا همراه با بازیکنان بودند اما در این مسابقات به دلایلی ما را همراهی نکردند. البته این را هم بگویم که خیلی خوشحالم این جایزه را از دست کفاشیان گرفتم.
‌  با این قهرمانی، چه انتظاری از مسئولان دارید؟
من فقط امیدوارم بیشتر از قبل دیده شویم. ما باید چند ماه دیگر در جام‌جهانی بازی کنیم و فقط در صورتی که برنامه داشته باشیم، موفق خواهیم بود. معتقدم اگر به این تیم کمی بیشتر رسیدگی شود،‌ بازیکنان می‌توانند در حد جهانی هم تا چند‌سال آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. ورزش بانوان در ایران مظلوم است اما حالا که ما با خیلی از محدودیت‌ها قهرمان آسیا شدیم،‌ امیدواریم که خیلی بیشتر به ما توجه کنند. نه‌تنها تیم فوتسال بلکه کل ورزش بانوان ایران نیاز به توجه بیشتری دارد. حالا شاید این قهرمانی ما باعث شود تا مسئولان نگاه ویژه‌تری به ورزش بانوان کنند.
‌ ‌ قرارداد بازیکنان تیم‌ملی فوتسال با باشگاه‌ها در چه حدی است؟
شخصا عضو تیم دانشگاه آزاد هستم اما به هیچ عنوان قراردادی که دارم، کفاف مخارج زندگی‌ام را نمی‌دهد. تمام بازیکنان تیم‌ملی چنین وضعیتی دارند و نمی‌دانم چه زمانی می‌خواهد به این شرایط رسیدگی شود. خیلی زشت است که بازیکنان ملی با قراردادی که با باشگاه‌ها امضا می‌کنند، نتوانند زندگی‌شان را هم اداره کنند. الان بازیکنان ما جزو بهترین‌های آسیا هستند اما قطعا یک‌دهم بازیکنان ژاپنی هم در باشگاه‌ها پول نمی‌گیرند. ما نمی‌گوییم که قراردادها به یک‌باره به سطح پول‌هایی که در فوتبال آقایان هزینه می‌شود،‌ برسد اما باید در حدی باشد که بتوانیم میزان آن را حداقل اعلام کنیم و از این موضوع خجالت نکشیم.
‌  شنیدیم که پیشنهادی هم از لیگ روسیه دریافت کردی صحت دارد؟
بله،‌ همین‌طور است. البته یک پیشنهاد هم از لهستان داشتم اما هر دوی این پیشنهادات را رد کردم چون آنها قبول نمی‌کردند که من با حجاب بازی کنم. من هر جای دنیا که بروم، این شرط را می‌گذارم که باید با حجاب بازی کنم. البته شاید در آینده شرایطی رخ داد که با حجاب بتوانم در کشورهای اروپایی هم بازی کنم اما فعلا به این موضوع فکر نمی‌کنم چون آنها شرایط ما را قبول نمی‌کنند.
‌ ‌ تصور می‌کنی سقف فوتسال و فوتبال بانوان ایران در عرصه بین‌المللی کجاست؟
سقف که نمی‌شود برای آن تعیین کرد و خیلی هم زود است که ما بخواهیم درباره آن حرف بزنیم. با این حال من معتقدم بازیکنان ایرانی پتانسیل این را دارند که برابر تیم‌های بزرگ دنیا ایستادگی کنند. ما یک امتیاز اضافه در زمین داریم که آن هم تعصب بازیکنان ایرانی است. اگر فیلم همین مسابقات اخیر را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چطور خودشان را جلوی توپ پرتاب می‌کنند. نمی‌خواهیم خیلی بلندپرواز باشیم اما اگر واقعا به فوتبال بانوان توجه شود، از سطح آسیا فراتر می‌رویم و در عرصه جهانی نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم. امیدوارم با توجه به حضور کفاشیان در راس کمیته فوتسال آسیا از بانوان ایرانی نیز بیشتر حمایت شود.
‌ ‌ حرف آخر؟
در پایان می‌خواهم این قهرمانی را به تمام بانوان ایران تقدیم کنم. ما ثابت کردیم زن ایرانی هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.

 


تعداد بازدید :  383