شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی ابعاد فاجعه در منا
لاریجانی: رفتار سعودی‌ها میهمان‌نوازی به طریقه اسلامی نیست

گروه سیاسی| صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی برنامه کاری خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. جلسه‌ای که نمایندگان با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و معاون وزیر امور خارجه ابعاد فاجعه در منا را بررسی کردند.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان قسمت‌هایی از مسائل
مطرح شده در این جلسه گفته است: در این جلسه آقای رحمانی‌فضلی، جنتی و امیرعبداللهیان در مورد دلایل فاجعه منا و اقدامات صورت گرفته و آخرین وضع مصدومان و جان‌باختگان و همچنین چگونگی انتقال مصدومان و پیکر جان‌باختگان به کشور توضیحاتی را به نمایندگان ارایه کردند.
سخنگوی‌ هیأت‌رئیسه مجلس همچنین با
 بیان این‌که گزارشات بسیار خوبی از فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت ارایه شد، افزود: امیدواریم از بعدازظهر به تدریج انتقال اجساد جان‌باختگان و انتقال مصدومان از جده به سمت تهران آغاز شود که بتوانند مصدومان را در بیمارستان‌های مختلف مورد معالجه قرار دهند که در صورت رخ دادن این اتفاق، ایران اولین کشوری است که موفق به انتقال مصدومان و پیکر جان‌باختگان شده است.
سخنگوی هیأت‌رئیسه همچنین با بیان این‌که حدود 14 استان جان‌باخته یا مصدوم از حادثه منا نداشته است، گفت: بیشترین صدمه را حجاج اعزامی از خراسان رضوی دیده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.
مصری در پایان با بیان این‌که طبق آخرین آمار تعداد جان‌باختگان فاجعه منا از ایران 144 نفر است، گفت که قطعا بعد از اعزام کامل اجساد و مصدومان به تهران، مراسم مفصلی در تهران برای آنها گرفته خواهد شد و مورد استقبال رسمی قرار می‌گیرند.
عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان این‌که آقای جنتی به شرح ماوقع پرداختند که چه اتفاقاتی افتاده و در ادامه سیر اقدامات‌شان در این زمینه را توضیح داد، گفت: بعد از صحبت جنتی وزیر کشور هم به شرح اقدامات پرداختند و
آقای امیر عبداللهیان هم توضیح دادند که در حوزه فعالیت‌های دیپلماسی هم در داخل کشور و هم آقای ظریف در نیویورک چه کارهایی انجام داده‌اند.
دولت سعودی تنبه پیدا کند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح روز گذشته در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که دولت سعودی مقصر اصلی حادثه منا بوده است، گفت: دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است و در کار خود برای یک عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوءمدیریت بوده است.
لاریجانی یادآور شد: متاسفانه به جای این‌که اظهار پشیمانی کنند حرف‌هایی زده می‌شد که مانند
 نمک‌پاشیدن روی زخم است؛ دولت سعودی باید تنبه پیدا کند، شما در حرم امن الهی برای یک عمل عبادی که در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می‌شود باید زمینه لازم را فراهم کنید و هدایت کارها به‌موقع انجام شود و همچنین به‌موقع خدمات‌رسانی کنید تا اگر هم حادثه‌ای رخ داد بتوانید تبعات آن را کم کنید.
وی تأکید کرد: تأسف‌آورتر آن است که بعد از آن‌که بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان سازمان حج تماس‌هایی برقرار کردند که هیأت‌هایی به عربستان اعزام شود تا شناسایی کرده و بتوانند مردم را از اضطراب در بیاورند این همکاری‌ها وجود نداشته است؛ این اقدامات میهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست بلکه یک عناد است.
حضور نماینده   ولیعهد   عربستان
در بعثه رهبری
رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در نشست خبری ضمن محکوم کردن عربستان گفت که از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌شود تا تیمی بین‌المللی برای شکایت از عاملان حادثه حج تشکیل شود.
حجت‌الاسلام احمد سالک روز گذشته با بیان این مطلب افزود: رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به این‌که ایران با 136 کشته در مکان چهارم کشورهای حادثه‌دیده قرار دارد، گفت: از سطوح مختلف سیاسی، وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری وارد عمل شدند. همچنین نماینده ولیعهد عربستان به بعثه رهبری آمدند و توضیحات لازم داده شد. در سطح سیاسی نیز 2 هیأت آماده شده که یکی به ریاست وزیر بهداشت و دیگری هم از طرف دولت به ریاست آقای جنتی که برای بررسی بیشتر باید از نزدیک وارد عمل شود.
توقف طرح دوفوریتی انتقال مدیریت حج
به سازمان‌ همکاری‌های اسلامی
سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس نیز
روز‌گذشته گفت که طرح دوفوریتی پیشنهادی خود برای الزام دولت به رایزنی با کشورهای اسلامی جهت انتقال مدیریت حج از دولت عربستان به سازمان همکاری‌های اسلامی را با رایزنی با هیأت‌رئیسه مجلس به تعویق انداخته است.

 


تعداد بازدید :  402