شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
صبح دیروز در زندان آباده صورت گرفت
5 كشته بر اثر تيراندازي‌هاي سرباز بيمار

شهروند| سرباز وظيفه صبح ديروز در زندان شهرستان آباده حادثه خونبازي وحشتناكي به پا كرد و به زندگي 5 نفر از هم‌خدمتی‌هایش  پايان داد. اين سرباز كه به طرز مرموزي صبح اول وقت شروع به تيراندازي كرد، 6 نفر از سربازان و محافظان زندان را هدف رگبارهاي خود قرار داد و باعث مرگ 5 نفر و زخمي شدن يك نفر ديگر از آنها شد. مشكلات رواني تنها دليل اين حادثه خطرناك اعلام شده است.
یکشنبه پنجم مهرماه بود. هنوز چند دقيقه‌اي از اذان صبح نگذشته بود كه صداي شليك‌ گلوله از زندان آباده به گوش رسيد. هيچ كس نمي‌دانست كه علت اين صدا چيست و چه كسي درحال تيراندازي است. چند ثانيه بيشتر نگذشته بود كه بلافاصله افسر نگهبان به همراه يك محافظ به محل رفتند. صداي تيراندازي از محل نگهباني يكی از سربازان به گوش مي‌رسيد.
بلافاصله پس از رسيدن افسر نگهبان و يك محافظ ديگر، آنها ميلاد منصوري يكی از سربازان را مشاهده كردند كه اسلحه به دست، تير هوايي شليك مي‌كرد. زندانيان كه در آن لحظه براي انجام ورزش صبحگاهي به حياط آمده بودند، با ديدن اين صحنه به‌شدت ترسيدند. هنوز هيچ كس باور نمي‌كرد كه اين تيراندازي‌ها كار يك سرباز وظيفه باشد. اما ماجرا به اينجا ختم نشد. پس از ورود افسر نگهبان و محافظ، وضعيت بدتر شد و يك تراژدي مرگبار رقم خورد.
 اين سرباز كه آسمان را نشانه گرفته بود با ديدن هم‌خدمتی‌هایش  هدف را تغيير داد و اسلحه را به سمت آنها گرفت. او شليك كرد و در چند ثانيه به زندگي آنها پايان داد. همه زندانيان وحشت‌زده بودند و به داخل سلول‌هايشان برگشتند. 4 سرباز و محافظ ديگر وارد اين ماجرا شدند اما شليك‌هاي گلوله به سمت آنها، به ماموريتشان پايان داد. از اين 4 سرباز 3 نفر آنها در همانجا جان خود را از دست دادند و يكي از آنها نيز به‌شدت زخمي شد. اين پايان سناريوي خطرناك سرباز مرموز بود كه با دستبند به دستانش گرفتار قانون شد. پس از دستگيري او مشخص شد وي كه اهل شهركرد بوده، يك ماه پيش از زندان شيراز، به زندان آباده منتقل شده و به دليل رفتارهاي خشن و بدي كه با هم‌خدمتي‌هايش داشته، با اعتراض آنها مواجه شده است. براي همين مسئولان نسبت به انتقال اين سرباز اقدام كرده بودند.
سرباز ضارب مشكل رواني داشته است
رئیس شورای تامین شهرستان در مورد جزیيات اين خبر گفت:   «صبح روز يكشنبه یکی از محافظان زندان پس از ترک پست نگهبانی خود با اقدام به تیراندازی، افسر نگهبان و یکی از محافظان که برای بررسی علت تیراندازی در محل حاضر شده بودند را با ضرب گلوله به شهادت رساند. سایر پرسنل زندان که درحال ورزش صبحگاهی بودند پس از مشاهده صحنه پراکنده شدند و میلاد منصوری سرباز ضارب، با شلیک مجدد، 3 سرباز محافظ دیگر را به شهادت رساند. نوذر احمدی افسر نگهبان، سید عرفان طباطبایی، حسن حیدری، صادق زنگنه و عرفان محمدی سربازان محافظ زندان آباده از شهدای این حادثه هستند.»
محمدرضا زارع، فرماندار آباده در مورد انگیزه این سرباز گفت:   «پس از دستگيري اين سرباز وي بلافاصله تحت بازجويي قرار گرفت و در بازجویی‌هاي نخست، خصومت شخصی را دلیل اقدامش عنوان کرد. اما پس از بررسی‌های میداني متوجه شدیم مشکل روانی این محافظ زندان باعث به وجود آمدن این حادثه شده است.»
وی با بیان این‌که این حادثه در بین محافظان زندان آباده رخ داده و هیچ درگیری بین زندانیان نبوده  است، گفت: «این حادثه فقط بین سربازان محافظ رخ داده و مربوط به زندانیان نیست و همه زندانیان در سلامت به سر می‌برند. سرباز ضارب هم بلافاصله دستگیر شد و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد. همچنين وضع محمدجواد هوشیار، سرباز مجروح رضایت‌بخش است و درحال حاضر اقدامات تامینی لازم را اتخاذ کرده‌ایم.»
زارع ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این شهدا، از بروز این حادثه در شهرستان آباده اظهار تاسف کرد و گفت: «در حال حاضر پيكر شهدا برای طی مراحل قانونی، به پزشک قانونی شیراز منتقل شده است.»
رئیس شورای تامین شهرستان در پایان ضمن تاکید بر انتقال ساختمان زندان از داخل شهر ادامه داد: «تاکنون بارها با مسئولان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی استان و کشور دراین‌باره مکاتبه کرده‌ایم که با وجود مشخص شدن محل مناسب، اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته است.»
قرص اعصاب و روان در جیب سرباز قاتل پیدا شد
محمدباقر کاظمی، بخشدار مرکزی آباده نيز در اين‌باره گفت:  «در حال حاضر قرص اعصاب و روان در جیب سرباز قاتل پیدا شده است.»
او با اشاره به این‌که قتل 5 نفر در زندان این شهرستان هیچ‌گونه موضوع قومیتی نیست، گفت: «زندگی و کار در شهرستان آباده مانند دیگر روزها در جریان است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. قتل این 5 نفر در زندان آباده و محدوده بیرون از بند بوده و ارتباطی با زندانیان نداشته است. درحال حاضر نیز زندان در آرامش کامل است. قتل این 5 سرباز توسط یک محافظ زندان به‌هیچ‌عنوان موضوع قومیتی نبوده بلکه مراجع قضائی و درمانی باید بررسی‌های لازم را انجام دهند.»
کاظمی ادامه داد: «در جیب این سرباز قرص‌های اعصاب و روان کشف‌شده که البته در این راستا باید مراکز مربوطه و متخصصان بررسی کنند.»
محمد مهدی جمالی، دادستان شهرستان آباده، نيز در مورد حادثه در زندان شهرستان آباده، گفت: «پرونده این حادثه در دادگاه نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
هنوز انگيزه اصلي مشخص نيست
علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان فارس هم درباره اين حادثه گفت: «هنوز انگیزه عامل تیراندازی که منجر به مرگ 5 نفر از ماموران یگان ویژه شده است، مشخص نشده و در دست بررسی قرار دارد. درحال حاضر برای عامل تیراندازی در زندان آباده، پرونده قضائی تشکیل شده و بازپرس دادسرای‌ نظامی و دادسرای عمومی مشغول بررسی پرونده هستند.»
القاصی‌مهر درباره اينكه چه مقدار احتمال می‌رود تیراندازی سهوی باشد گفت:  «فعلا نمی‌توان هیچ حدس و گمانی زد و باید منتظر نتیجه بررسی‌ها بود چراكه تیمی از سوی سازمان زندان‌ها براي پیگیری موضوع به محل حادثه اعزام شده‌اند. اجساد جان‌باختگان این حادثه به پزشکی قانونی استان منتقل شده‌ است.»


تعداد بازدید :  721