شماره ۶۷۳ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
نشست بررسی عواقب واگذاری مسئولیت محیط‌زیست شهری به شهرداری‌ها
خلع‌ید سازمان محیط‌زیست

گردانندگان سایت‌یکشهر در همکاری با انجمن اسلامی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عواقب احتمالی واگذاری مسئولیت محیط‌زیست شهری به شهرداری‌ها یعنی خلع‌ید سازمان محیط‌زیست در این حوزه را در نشستی به تاریخ ۶مهر در دانشکده‌ علوم اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
در شهریورماه‌ سال گذشته بود که وزارت کشور در ابتکاری کم‌سابقه، پیش‌نویس لایحه‌ای قانونی تحت عنوان لایحه‌ مدیریت‌شهری را در سایت خود منتشر کرد و بدین‌وسیله عموم علاقه‌مندان به موضوعات مختلف در زمینه‌های مختلف مدیریت‌شهری و پیگیر در زمینه‌های مختلف حیات‌شهری را از وجود این لایحه مطلع ساخت.
در این لایحه که به‌نظر می‌رسد با هدف یکپارچه‌سازی مدیریت‌شهری و واگذاری این مدیریت به شهرداری‌ها در شهرهای بالای ۲۰۰‌هزار نفر نوشته شده است، نقش شهرداری‌ها بسیار پررنگ‌تر از سابق خواهد شد بدون آن‌که لزوما حوزه‌های نظارتی بر این نقش‌های عدیده تقویت شده باشند. ازجمله این‌که تعداد نمایندگان شوراهای شهری و امکانات مالی‌ای که در اختیار آنها برای نظارت قرار خواهد گرفت، دست‌نخورده باقی خواهند ماند.
بخشی از این لایحه (مواد ۲۱۶ الی ۲۵۰) ناظر بر مسئولیت شهرداری‌ها در حوزه‌ محیط‌زیست و فضای سبز است. در این مواد بسیاری از مسئولیت‌هایی که سابقا در اختیار سازمان محیط‌زیست بوده‌اند به شهرداری‌ها واگذار شده‌اند. ازجمله در بند ۸ ماده‌۲۱۶ یادآوری شده است که «احیاء، نوسازی و بازسازی فضاهای سبز شهری و مدیریت تهیه‌ی طرح و اجرای بوستان‌ها و فضای‌سبز شهری» در مسئولیت شهرداری‌هاست.
 با توجه به این‌که به‌رغم سرپرستی سازمان محیط‌زیست در این حوزه، عملکرد شهرداری‌ها در این زمینه به‌ویژه در یک‌دهه‌ گذشته موضوع انتقاد شدید متخصصان شهری، فعالان محیط‌زیست و رسانه‌های تخصصی و عمومی بوده است، نگرانی‌های جدی در واگذاری مسئولیت سازمان محیط‌زیست به شهرداری‌ها در این حوزه به‌وجود آمده است.
از این‌رو گردانندگان سایت یکشهر با همکاری انجمن اسلامی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران با برگزاری نشستی تحت‌عنوان «عواقب واگذاری مسئولیت محیط‌زیست به شهرداری‌ها: نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه‌ی مدیریت شهری از منظر محیط‌زیست» درصدد نقد و بررسی این لایحه برآمده‌اند.
در این نشست‌عمومی، محمد درویش به‌عنوان نماینده‌ سازمان محیط‌زیست، حسین ساعتچی حقوقدان، میترا البرزی‌منش مدیر انجمن پایشگران محیط‌زیست ایران، مژگان جمشیدی نماینده سایت سبزپرس و رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر از منظر تجربه‌ پارلمان شهر تهران به بررسی این لایحه می‌پردازند.
محل تشکیل جلسه در بزرگراه جلال آل‌احمد- نرسیده به پل‌گیشا- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. برنامه از ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد.


تعداد بازدید :  333