شماره ۳۶۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
معاون وزیر راه‌و شهرسازی
زندگی 18میلیون نفر دربافت فرسوده
عنوان فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف شد

میراث خبر| معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از حذف اطلاق فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور خبر داد.
سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت راه‌وشهرسازی تفاهمنامه همکاری‌ای امضا کردند که در آن سیاست‌های جدیدی برای حفاظت از بافت‌های تاریخی پیش‌بینی شده است.  براساس این تفاهمنامه قرار است عملیات اجرایی مستندسازی و حفاظت از بافت‌های تاریخی با همکاری 3دستگاه میراث‌فرهنگی، وزارت راه‌وشهرسازی و مدیران شهری از شهرهای ساری، کاشان، همدان، یزد و گرگان به‌عنوان استان‌های پایلوت آغاز شود.  علاوه بر این عنوان بافت فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف شده است.  «محمدحسن طالبیان»، معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت:  «در چندماه گذشته اقدامات اجرایی همکاری‌ با وزارت راه‌وشهرسازی آغاز شده اما امضای تفاهمنامه شکل رسمی به این همکاری می‌بخشد.»  
طالبیان با اشاره به‌این‌که حفاظت از بافت‌های تاریخی تنها با دخالت یک دستگاه اتفاق نمی‌افتد و باید این موضوع در میان مردم فرهنگ‌سازی شود، ادامه داد:  «تلاش ما این بوده که در دولت تدبیر و امید تمامی دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی و گروه‌های مردم‌نهاد برای حفظ میراث‌فرهنگی و بافت‌های تاریخی همسو باشند و در راستای اهداف ثبت ملی و جهانی گام بردارند.»
اما به ‌گفته طالبیان، همکاری دستگاه‌ها به‌تنهایی کافی نبوده و شرط لازم به پذیرش و حمایت مدیریت شهری و مردم‌ شهرهای مختلف برمی‌گردد. به‌طوری که شهرهایی در اولویت قرار می‌گیرند که مدیریت شهری و مردم متقاضی حفظ بافت‌های تاریخی خود باشند.
اما علیرضا ایزدی، معاون راه‌وشهرسازی با تأکید بر این‌که حفاظت از آثار تاریخی از ماموریت‌هایی است که باید توسط دستگاه‌های بسیاری انجام شود، بیان کرد: «ناهماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط یکی از آسیب‌های جدی در سال‌های گذشته بود که در دولت تدبیر و امید این ضعف با هماهنگی و همسویی با دستگاه‌ها از بین رفته است.»
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام این‌که زندگی ۱۸‌میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده یک بحران محسوب می‌شود، گفت: به‌رغم مصوبه بانک مرکزی، بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات جهت بازسازی بافت‌های فرسوده مقاومت می‌کنند. محمدسعید ایزدی با بیان این‌که در گذشته تنها بر بخشی از بافت‌های‌ فرسوده تمرکز شده بود، گفت: با اقدامات پروژه‌ای و موضعی نمی‌توان این مشکل را رفع کرد. تجربه نشان داده مشارکت مردم یکی از راه‌های مهم برای بازسازی بافت فرسوده است. البته با توجه به این‌که بحث زیرساخت‌ها پیچیده است و مردم نمی‌توانند به این بخش ورود کنند دولت باید زمینه را فراهم کند. رئیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی وزارت راه‌وشهرسازی با تأکید بر این‌که به جای پروژه‌محوری باید به سمت تسهیل‌گری پیش برویم، گفت: البته این موضوع در حال حاضر مدنظر دولت هم است.
ایزدی گفت: باید مشوق‌هایی را برای مردم ساکن در بافت‌های فرسوده در نظر گرفت تا در این زمینه توانمند شوند؛ چرا که مردم موردنظر از اقشار کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند.
او با اظهار این‌که در 8ماه گذشته نتوانستیم با هیچ بانکی در بحث پرداخت تسهیلات به توافق برسیم، گفت: به‌رغم مصوبه بانک مرکزی بانک‌های عامل در مقابل پرداخت تسهیلات جهت بازسازی بافت فرسوده مقاومت می‌کنند.
به گفته ایزدی، براساس مصوبه‌ای که شورایعالی شهرسازی اعلام کرده، نامگذاری، شیوه شناسایی و نحوه مراجعه با بافت‌های تاریخی مورد تجدیدنظر قرار گرفته است. « در حال حاضر شرایط بافت‌های تاریخی مناسب نیست و تمامی دستگاه‌ها باید با بکارگیری تمامی منابع در زنده‌سازی و نگهداری از این آثار تاریخی مشارکت داشته باشند. »

 


تعداد بازدید :  361