شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
مسی و منچستر، دلربای آسیایی‌ها
موج‌سواری در دریای قدرت‌

شهروند| معدود افرادی که ادعا می‌کنند مسی و منچستریونایتد به دلیل حضور در قاره سبز در سایر نقاط دنیا هوادارانی کمتر از دوستدارانشان در اروپا دارند، سخت در اشتباه هستند! طبق تحقیقات یک آژانس تحقیقات تجاری در ورزش به نام «مومبرلا ایشیا» از 1200 نفر از مردم فوتبالدوست 6 کشور، مسی در 5 کشور محبوب‌ترین بازیکن است و مطابق انتظار کریس‌رونالدو با اختلاف کمی نسبت به او در رده دوم قرار دارد.
بارسا، محبوب‌ترین
در سوی مقابل منچستریونایتد هم بالاتر از بارسلونا، رئال‌مادرید و لیورپول در رده اول محبوب‌ترین باشگاه‌ها در آسیا قرار دارد. در این بین سلایق ژاپنی‌ها متفاوت از بقیه بود چون آنها میلان و نیمار را به‌عنوان محبوب‌ترین تیم و بازیکن برگزیدند. آدام‌هاج، رئیس تیم تحقیقاتی این گروه در توجیه چنین نتایجی گفت: «نوع نگاه هواداران آسیایی به تیم‌های اروپایی تغییر یافته است. نسل قبلی طرفداران آسیایی فوتبال اروپا بیشتر به چهره رسانه‌ای بازیکنان توجه نشان می‌دادند تا نوع بازی و تلاش آنها در زمین. براین اساس فوتبالیست - سلبریتی‌هایی مثل بکام و رونالدو با بازی در منچستریونایتد، این باشگاه را نزد آسیایی‌ها محبوب کردند. البته تورهای آسیایی شیاطین سرخ و توفیقات پارک‌جی‌‌سونگ کره‌ای هم در پرطرفدار شدن پرافتخارترین تیم انگلیس بی‌تأثیر نیستند.» به هرحال تور آسیایی نقش مهمی در شناسایی بیشتر تیم‌های اروپایی ایفا می‌کند. از این طریق بازاریابی مناسبی صورت می‌گیرد و تیم‌ها درآمد زیادی از طریق استقبال هواداران و پخش تلویزیونی به‌دست می‌آورند. طرفداران آسیایی تیم‌های اروپایی روزبه‌روز بیشتر می‌‌شوند و به همین نسبت تعداد سفر بزرگان به قاره‌کهن هم افزایش می‌یابد.
حال‌نگری مزمن؟
نتایج تحقیقات از طرفی دیگر نشان می‌دهد آسیایی‌ها بیشتر به قدرت تیم‌ها توجه دارند تا ریشه‌های اصلی وفاداری و حمایت از تیم. بارسلونا در یک دهه گذشته در اروپا بیشترین افتخارات ممکن را به‌دست آورده و منچستریونایتد هم هر چند مقاطعی از آن تیم طلایی دوران فرگوسن فاصله گرفته اما افتخاراتش هنوز آن‌قدر کهنه نشده که هواداران آسیایی دنبال تیم جدیدی برای ابراز عشق و وفاداری بگردند! مثلا لیورپول در دوران درخشانش در دهه 70 و 80 در آسیا حرف اول را می‌زد؛ هر چند به دلیل گسترش نیافتن شبکه‌های اجتماعی به اندازه تیم‌های قدرتمند عصر حاضر زیر ذره‌بین قرار نداشت.


تعداد بازدید :  234