شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
قطبی و مبارزه جدیدش در جزیره‌ای گمنام
دل شیر برای سفر جام‌جهانی

شهروند|  به قول خودش یک‌بار دیگر تلفنش زنگ خورد و این‌بار آن طرف خط، پاتریک کلایورت، بهترین گلزن سابق تیم‌ملی هلند بود که از سرمربی سابق تیم‌ملی کشورمان و عامل قهرمانی حماسی پرسپولیس درفصل 1387-1386 لیگ برتر ایران می‌خواست در 2 بازی آینده تیمش در مقدماتی جام‌جهانی 2018 در منطقه کونکاکاف به او و تیمش کمک کند. قطبی حالا چند ماه پس از خداحافظی احساسی با بازیکنان تیم شیمیزواسپالس ژاپن، بار دیگر با آن ادبیات خاص خود روبه‌روی دوربین‌ها قرار می‌گیرد. دستیار موقت ستاره سابق آژاکس به چه کشوری می‌رود؟
سوزنی در انبار کاه
کوراسائو، جزیره‌ کوچک در جنوب دریای کارائیب در مجاورت آمریکای ‌شمالی است و خاک 444 کیلومتری این کشور، 150‌هزار سکنه را در خود جای داده است. کوراسائو، پایتختی به نام ویلمستاد دارد و تیم‌ملی کشورش در آخرین رده‌بندی فیفا رتبه صدو چهل و هشتم را به خود اختصاص داد؛ آن هم با یک پله صعود نسبت به رده‌بندی قبلی و 4 رده پایین‌تر از بهترین رتبه تاریخش در رنگینگ فیفا. تیم‌ملی کوراسائو برخلاف نام کوچکش، قدمت زیادی دارد و با بیش از 90‌سال حضور در فوتبال ملی، بهترین روز تاریخش را پس از کسب رده چهارم جام‌ملت‌های کونکاکاف در‌ سال 1989 جشن گرفت. این کشور از ‌سال 1958 تابه‌حال در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در آمریکای‌شمالی شرکت می‌کند و این بار هم تلاش برای اولین حضور در بزرگترین فستیوال فوتبال دنیا را با بازی با مونتسرات (کشوری در دره‌ای آتشفشان‌زا) شروع کرد‌؛ همان تیمی که در لحظات فینال جام‌جهانی 2002 به شکل نمادین بازی ضعیف‌ترین تیم‌های جهان را مقابل بوتان انجام داد. به‌هرحال کوراسائو با برتری مجموع 4 بر 3 (برتری 2 بر یک خانگی و تساوی 2 بر 2 در دور برگشت) به دور بعد مقدماتی راه یافت؛ جایی که باید با حضور دو آشپز به نام‌های کلایورت و قطبی، آشی به خوشمزگی برتری بر السالوادور در 2 بازی رفت و برگشت و پیشروی بیشتر در مقدماتی جام‌جهانی 2018 بپزد.
ستاره‌های قطبی
مردی که اصطلاح «دل‌شیر» را در ایران زنده کرد، کمک‌مربی تیمی برخوردار از بازیکنان شاغل در ساوتهمپتون، بوخوم خواهد بود. لیست اخیر اعلام شده از سوی ستاره هلند در یورو 2000، بیشتر بازیکنان شاغل در لیگ کشورش را شامل می‌شود و بقیه در کشورهای مختلف پراکنده هستند.

 


تعداد بازدید :  392